• mumama

    kvällsrutiner...?

    hej alla tvillingföräldrar! 

    Jag är i desperat behov av tips till kvällsrutiner för att vardagen ska flyta ganska smärtfritt !

    Vi har idag 4 veckors tvillingflickor hemma och vi får liksom inte till kvällsrutinerna!
    Hur gör ni? Har no några alls? Hur strukturerar ni upp kvällarna? dagarna? Har ni avlastning av den andra föräldern eller kör ni det mesta själva?

    SÅÅÅ tacksam för alla svar! 

  • Svar på tråden kvällsrutiner...?
  • asp76

    Hej!

    När de var så små hade vi inga direkta rutiner. Vi var hemma båda två, hade ansvar för varsitt barn och byttes sedan av, sov när barnen sov osv. När de är så små har de ju ingen direkt dygnsrytm, och sömnen var orolig med en del skrik mellan sovpassen. Vad jag minns så la vi oss allt från 8 på kvällen till 23-24 tiden, vi la oss så fort de somnat. Ibland sov vi delar av natten på soffan med ett barn, ibland hade vi ett eller båda barnen i vår säng, det såg olika ut från natt till natt. Vi gjorde helt enkelt vad som helst som funkade för att få en gnutta sömn Det var väldigt varmt så vi brydde oss inte om att ta på pyjamas eller så utan de fick sova i den body de haft på dagen. När de blev 2-3 månader började de få mer och mer en dygnsrytm, men vi var uppe rätt sent med dom vill jag minnas. Dom somnade kanske runt 20-22, på soffan och sedan gav vi dem mat innan vi la oss ett par timmar senare för att vi skulle få några timmar sammanhängande sömn. Gradvis har det blivit bättre, och nu (de är 6 månader) kan vi sedan ca 2 månader tillbaka lägga dom vid 19-19.30 och dom sover då oftast till 6-6.30. men vaknar 1 gång för mat och sover ofta lite oroligt så vi får ge napp, lägga rätt osv. Våran rutin ser ut så att vi ger gröt vid 17-17.30, byter sedan om till pyjamas (varannan/ var tredje dag är det bad), ger sedan varsitt barn ersättning i soffan och lägger dem sedan i sina sängar när de är tillräckligt sömniga. Där somnar de själva utan gråt inom några minuter, nån gång kan det ta upp till 20-30 minuter då man får gå och ge nappen och stryka lite över ryggen några gånger. Om jag är själv så gör jag på samma sätt fast med en och en och börjar med det tröttaste barnet medan det andra får sitta bredvid mig i babysitter. Jag skulle aldrig ha klarat läggning osv själv när de var så små som 4 veckor, de hade stort närhetsbehov och ville ligga i famnen hela tiden, så för oss var det ovärderligt att vi var hemma såpass länge tillsammans.

  • ikapika81

    Vi tar ett varmt bad, lite olja, ny pyjamas, släcker ner och sedan lägger vi när de ser trött ut. 17.30-18.00

  • fågelblå

    Rutiner ska komma lite av sig själv tycker jag. Äldre barn kan behöva lite hjälp på traven ibland men 4 veckors bebisar har sällan rutiner och det blir bara fel om man tror att man måste ha rutiner för så små. Vi började smått med rutiner då de var runt 3 - 4 månader då de började ha en längre vakenperiod på kvällen. Då var det bad/tvätt innan pyamasen på och sedan välling (fick börja med välling tidigt pga reflux).

    Våra twins är nu 10 månader. Då de var 4 veckor sov de fortfarande nästan dygnet runt förutom då de åt. På kvällarna hade de svårare att komma till ro men då gjorde vi så at jag ammade ettan och sedan gav mannen flaska åt samma bebis medan jag ammade tvåan som fick sin flaska då han/hon var klar. Sedan satt vi oftast med varsin bebis framför teven. Ofta var åtminstone den ena orolig av sig och då var det bara att gå runt runt med honom eller henne. Pyamasen fick de efter kvällstvätt/badet vi 21-tiden och sen sista målet inför natten men sov de vid den tiden väckte vi dem inte utan då fick de helt enkelt äta senare. Det hände ganska ofta.

    Lycka till!.

  • Dohgon

    Vi hade inga rutiner kring 4 veckor. först vid ca 3 månader tror jag som jag försökte införa lite kvällsrutiner. gick ut och gick varje kväll, sen flaska i knät och sen sängen.
    idag är de 10 månader och ute och går varannan till var tredje dag från 1 vecka tillbaka, innan dess varje kväll. badar varannan kväll. och flaska i sängen. går in till dem och lägger ner dem X antal gånger dock.
    Men när de var 4 månader så kunde vi inte ha rutiner. de vaknade varje timme för mat fortfarande då. max 2 timmar mellan målen som man kunde vila. fortsatte tills de var närmare 2 månader och sen började de sova bättre och bättre.

  • LitaFord

    Jag instämmer med ovan skrivare att rutiner kom senare. När de var så små ammade de jätteofta på kvällen så jag satt mest parkerad i en fåtölj med amningskudden om mig och så fick min man serva mig med vatten och mat och emellanåt ta en bebis som behövde rapa eller få ny blöja. Vi tittade mycket på tv och film den tiden...

    För att komma i säng när kvällens amningsmaraton var över så liggammade jag i sängen en i taget tills de somnat. Ibland somnade den som låg bakom mig medan den väntade på sin tur, det var ju smidigt.

    De vaknade flera gånger per natt och ville amma, hade man otur vaknade nr 2 innan nr 1 ammat klart. Då fick min man upp och bära. Han tog blöjbytena på natten. Vi försökte med att min man matade med flaska ett par gånger men det tog så mycket längre tid och blev så mycket mer skrik och vaknande så vi struntade i det. BVC sa att vi kunde prova ersättning för att avlasta mig eftersom de skulle hålla sig mätta längre på det så det testade vi också ett par gånger men det gjorde ingen skillnad alls. Så jag helammade istället. Enklast så och barnen var nöjda och växte fint.

    Vi var båda hemma för det mesta så vi följde barnens rytm, hjälptes åt och sov när vi kunde. Fick massvis med hjälp från våra familjer!

    Nu är de 1,5 år och jag begriper inte hur jag klarade mig på så lite sömn då! Nu blir man helt förstörd efter ett par sjuknätter...

    Grattis och lycka till! Allt jobb nu får du igen sen när de leker och myser med varandra och är världens gulligaste

Svar på tråden kvällsrutiner...?