• Anonym

Större arv

Självklart tycker banken att det är dumt att betala av lånet. Då får de ju in mindre intäkter i form av räntor från er! Och lika självklart tycker de att ni ska stoppa in pengarna i deras fonder, där de kan ta ut höga förvaltningsavgifter från er medan de spekulerar med era pengar och har ni tur ökar de i värde, men minst lika ofta så 'försvinner' stora delar av era pengar i felspekulationer från banken sida!

• Anonym

Beklagar sorgen vem det än nu är som gått bort i din närhet.
    Unna dig en buffert. Förutom att betala av lån så är en buffert det bästa du kan ha.

• Anonym

Fonder är ju alltid en viss risktagning. Och ju säkrare man ska göra det, desto mindre blir vinsten.

Jag skulle valt att amortera så mycket som möjligt. Det kanske skulle gå att krama ut litet mer vinst ur pengarna genom att ha dem i fonder, men det är ju framtida vinst i så fall... Jag skulle hellre valt att avstå från den vinsten, amortera av på lånet och därmed få mer pengar i handen direkt, varje månad.

Men så har jag också som ambition att bli lånfri så snabbt som möjligt, jag är inte ett dugg intresserad av aktier och fonder och skulle inte låta den mest betrodda banktjänstemannen göra affärer åt mig, för jag vet att jag bara skulle bli irriterad om det inte gick bra.

Svar på tråden Större arv