• Anonym (arv)

Större arv

har ett arv på kommande som ligger runt 600.000 kronor. Är totalt ointresserad  av fonder, aktier och placeringar.
    Har ett huslån på 1 miljon och funderar på att betala bort cirka hälften av lånet. Banken tycker att det är dumt gjort, de vill att jag ska placera pengarna i fonder....   
    Vad gör jag klokast??  

• Svar på tråden Större arv
  • rosyposy

Varför säger banken att det vore dumt att betala av lånet (alltså vad är deras motivering)?.

• Anonym

Självklart tycker banken att det är dumt att betala av lånet. Då får de ju in mindre intäkter i form av räntor från er! Och lika självklart tycker de att ni ska stoppa in pengarna i deras fonder, där de kan ta ut höga förvaltningsavgifter från er medan de spekulerar med era pengar och har ni tur ökar de i värde, men minst lika ofta så 'försvinner' stora delar av era pengar i felspekulationer från banken sida!

• Anonym (arv)

De hade egentligen ingen motivering, pratade bara om att placera pengarna och förespråkade fonder av alla de slag trots att jag sa att jag inte är intresserad.
      Sen hör man från annat håll att banken vill att man ska ha sina lån kvar, så de får in sina räntor...

• E4666

Klokast är att du pratar med flera rådgivare innan du bestämmer dig, du kanske har fått tag på en "dålig" som inte orkat sätta sig in i din situation.

För min egen del hade jag betalat av så mycket som möjligt på huset, minus en liten buffert för oförutsedda utgifter. Men var och en gör som han/hon vill.

• Tittij

Självklart ska ni göra det som känns bäst för er!
    Amortera på huset med tanke på hur marknaden ser ut just nu. När den stabiliserats och om ni i framtiden känner er mer nyfikna på fonder är det ju bara att belåna huset igen och ta pengarna och sätta i fonder. 

• Anonym (arv)

Litar helt på "min" banktjänsteman därför blev jag så fundersam då avbetalning på lånet tycktes vara en mindre bra ide...  Men tar gärna emot tips hur andra skulle göra :)

• Baryk

Gör som du själv känner för. Det brukar kännas bäst i långa loppet då. Jag tror att om det gällt mig själv så hade jag betalat av så mycket jag kunnat på de lån jag ev skulle ha, men sett till att ha en hyfsad buffert på ett vanligt sparkonto "ifall att" liksom. Betalar du av på lånet så får du ju dessutom mer pengar att röra dig med varje månad, och kan i så fall spara mer per månad - antingen på sparkonto eller i fonder eller vad du nu känner vore bäst för just dig.

• Lena

Du har inga andra lån som studielån eller billån förutom huslånet?

• Tonårsmamman1

Betala tillbaka halva lånet, och behåll resten av pengarna på ett konto som buffert. Skulle något allvarligt hända, som sjukdom eller arbetslöshet, så har du dels mindre kostnader varje månad, dels en buffert.

• vap
    Anonym (arv) skrev 2011-11-23 20:35:58 följande:
    Litar helt på "min" banktjänsteman därför blev jag så fundersam då avbetalning på lånet tycktes vara en mindre bra ide...  Men tar gärna emot tips hur andra skulle göra :)
    Varför inte gå till en annan bank och hör hur de tycker att du ska göra. Om din magkänsla säger att något är lite off så lyssna på det.

Mitt råd är att betala av på huset och spara en viss del till något kul att göra.
  • Anonym (arv)

Har inga andra lån att betala bort på, vi har endast huslån. Ska på en längre resa men sen vet jag inte vad man mer ska "unna" sej... Lyxproblem i ett nötskal!

• Anonym

Beklagar sorgen vem det än nu är som gått bort i din närhet.
    Unna dig en buffert. Förutom att betala av lån så är en buffert det bästa du kan ha.

• Blablabla

Jag hade betalat in 500000 rakt av på huslånet & haft 100000 kvar som buffert. Då ska du samtidigt förhandlat till dig bättre ränta. Vänd dig till andra banker oxå!

• Blablabla

Glömde: Lyssna inte på banken, de vill bara gynna sig själva & vill att du ska betala höga räntor.

• Indianica

Alltså, banken tjänar ju pengar på att du har ett lån där eftersom du betalar räntor, samt att de även kan tjäna pengar på dina fonder. De är alltså inte helt opartiska! Fonder är ju ett långsiktigt sparande och om man lägger pengar på sitt boendelån då binds pengarna där (å andra sidan ökar vissa hus er i värde än vad fonder gör, så i slutändan kan man tjäna på det iaf).

Vi kommer få ett arv på ca 3 miljoner och har ett huslån på 1.7 och vi ska inte betala hela huslånet, då vi inte vill binda fast allt för stor del, även om det såklart är bra att få bort en stor del av räntekostnaden. Varför inte öppna ett vanligt hederligt sparkonto och lägga en del av pengarna där så kan du göra  t ex en fin resa varje år utan att behöva tänka på kostnaden? Sedan är privat månatligt pensionssparande en god idé, då de flesta kommer få jättelåg pension i framtiden.

• Anonym

Fonder är ju alltid en viss risktagning. Och ju säkrare man ska göra det, desto mindre blir vinsten.

Jag skulle valt att amortera så mycket som möjligt. Det kanske skulle gå att krama ut litet mer vinst ur pengarna genom att ha dem i fonder, men det är ju framtida vinst i så fall... Jag skulle hellre valt att avstå från den vinsten, amortera av på lånet och därmed få mer pengar i handen direkt, varje månad.

Men så har jag också som ambition att bli lånfri så snabbt som möjligt, jag är inte ett dugg intresserad av aktier och fonder och skulle inte låta den mest betrodda banktjänstemannen göra affärer åt mig, för jag vet att jag bara skulle bli irriterad om det inte gick bra.

• ssf

Det är inte så att lånet är bundet och du måste betala "straffavgift" om du amorterar snabbare än den amorteringsplan ni bestämt?

• Themis

Generellt sett brukar investering ge bäst avkastning över tid, så långt är det riktigt.

Men just nu är det så skakigt på börsen och med ekonomin i världen så jag hade då inte velat vräka in stora summor på en gång i aktiefonder eller aktier, det känns för osäkert.

Och sparkonto är kass just nu, då minsskar pengarna i värde pga inflationen eftersom räntan är så låg.

Kolla på räntefonder vilken som ger bäst ränta efter avgifter, och kanske binder kapitalet på 1 år om det känns okej.

Då kan du få en ränta som överträffar inflationen i alla fall.

Kolla tex på Akelius, de ligger rätt bra till.

www.akelius.se/spar/kampanj.asp&utm_medium=Cleanlink&utm_campaign=Adtraction_CPO&

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Anonym (arv)

Tack för alla tipsen! 200.000 kronor har jag redan placerat på ett konto med högre ränta och nu ska jag snart få 400.000 till som de på banken föreslår att jag ska lägga på fonder men jag förstår ju att de föreslår det endast för egen vinning....

Vi har redan väldigt låg ränta på huslånet och får ingen straffavgift om vi amorterar för snabbt, lånet är indelat i tre olika lån och det med högst ränta ligger på 240.000 kronor så det är väl det lånet som jag tänkt att betala bort och sedan ha de båda andra med väldigt låg ränta kvar (vi har haft hårda förhandlingar redan med banken angående våra lån*s*) men eftersom banken då menar att det är dumt att betala av på lånen och man inte är särskilt insatt så vet man verkligen inte hur man ska göra...

Svar på tråden Större arv