• Anonym (what?)

25% handpenning när man man köper bostadsrätt?

Jag känner mig oroad, några vänner till oss ville sälja sitt hus för att flytta tillbaka till lägenhet. Men från banken hade de fått kravet om 25% i handpenning. :O Att för hus gällde 15% och lägenhet 25%. Jag har aldrig hört det och det gä rmig lite orolig för vi vill flytta inom några år och köpa större och jag är tveksam om vi verkligen kommer ha 25%, 20% eventuellt (lite beroende vad vi säljer för) men 25% känns osannolikt.

Har någon annan hört den nya regeln? Jag har aldrig hört det och hittar ingen sådan info på någon banks sida (där står det som oftast 15% eller inget alls)   men min kompis menade att det var en ny lag.

Finns det någon som vet? 

• Svar på tråden 25% handpenning när man man köper bostadsrätt?
  • Anonym

Låter konstigt, kanske det har mer med deras egen ekonomi att göra att banken inte vill låna ut så mycket pengar och då sagt att dom skulle behöva ha 25% själva. Mig veterligen så är det 15% som gäller i grund och botten.....

• riboflavin

Det där beror nog på lite speciella omständigheter.
    Banken kanske oroar sig för framtida värde på lägenheten, anser att de inte klarar mer än 75% av köpeskillingen i lån (med just deras inkomster) mm.
    Det handlar nog inte om någon regel per se, utan banket ställer 25% handpenning som krav för att låna ut just den summan till just de personerna när det gäller just den lägenheten.  

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (what?)
    Anonym skrev 2011-11-23 22:45:04 följande:
    Låter konstigt, kanske det har mer med deras egen ekonomi att göra att banken inte vill låna ut så mycket pengar och då sagt att dom skulle behöva ha 25% själva. Mig veterligen så är det 15% som gäller i grund och botten.....

Men det är så skumt för de har säkert en gemensam inkomst på 1 miljon per år, samt att de ska köpa en lägenhet som kostar 1 miljon mindre än huset de bor i...
  • Anonym

Dom kanske har skulder som du inte känner till.

• Anonym

Ring någon bank eller mäklarfirma imorgon och fråga om det kommer någon ny lag, jag tror inte det..... Så jag tror inte du själv behöver vara orolig för framtida köp om du tror ni själv kommer klara 15-20%

• LMT

Jag fick höra häromdagen att insatsen skulle höjas från 15% till 25%....så helt omöjligt låter de inte.

• Anonym

Handelsbanken har 25% som krav sen i august tror jag det är, det är ju iofs bra så att man inte har för hög belåning på sitt boende. 

• Kjell2

Handpenningen är nästan alltid 10%

Däremot är summan man får som bottenlån. med bostaden som säkehet, maximerad till 85% av bostadsvärdet. Ibland, om bankerna är oroliga kan det bli ännu lägre. Kan löna sig att kolla runt lite och föra en dialog med bankerna  där man visar på sina ekonomi mm.

• CarinaL26

Den var 10% när jag och min kille köpte lägenhet men det kan ha ändrats. 25% låter dock jättemycket.

• Min finaste

Flera banker har den regeln sedan i höstas och beroende område och inkomst på kunden. Ring din bank och be om ett nytt lånelöfte så vet du vad som gäller för dig och " ditt" område.

• Anonym ((husägare))
    Min finaste skrev 2011-11-24 09:49:03 följande:
    Flera banker har den regeln sedan i höstas och beroende område och inkomst på kunden. Ring din bank och be om ett nytt lånelöfte så vet du vad som gäller för dig och " ditt" område.

Precis. Jag och min sambo köpte vårt hus i september förra året. Vi fick då lägga 10% i kontantinsatts. Hade vi köpt hus i oktober i stället hade vi troligtvis fått betala 15% då reglerna för belåning av hus ändrades.
    I samband med att vi la om vissa lån nu i augusti berättade vår bankman (swedbank)  att de nu ofta kräver 25%, särskilt när det gäller förstagångsköpare/ hus i vissa områden som räknas som "osäkra"......

Samtidigt är det ju självklart som ovanstående skrivit MYCKET beroende på köparens ekonomi. Har en arbetskamrat som nyss köpte ett hus för 4 miljoner med endast 10% kontantinsatts.. men då tjänar mannen 6 siffrigt och de kommer ha minst 800.000 kvar i buffert..

Så mitt råd är att boka personliga besök på flera banker och se vad de kan erbjuda er i lån.
  • Anonym

Som någon sa, är det inte gränsen för bottenlånet det handlar om? Kontantinsatskravet kommer ju inte från banken utan från regeringen och är på 15%.

• Mummy

Vi sålde vår br i veckan och de betalade 10% i handpenning och 5% i kontantinsats

• Anonym
    Mummy skrev 2011-11-24 17:06:08 följande:
    Vi sålde vår br i veckan och de betalade 10% i handpenning och 5% i kontantinsats
    Handpenningen ÄR ju en del av betalningen till säljaren. Ni lade 15 procent i kontantinsats, och sen användes 10 procent av de pengarna till handpenningen

Jag har inte hört att det skulle vara 25 procent kontant, men det är bara bra tycker jag. Då blir det billigare för oss som har mycket pengar att lägga in själva när folk inte har råd...
  • Mummy
    Anonym skrev 2011-11-24 17:10:58 följande:
    Handpenningen ÄR ju en del av betalningen till säljaren. Ni lade 15 procent i kontantinsats, och sen användes 10 procent av de pengarna till handpenningen

Jag har inte hört att det skulle vara 25 procent kontant, men det är bara bra tycker jag. Då blir det billigare för oss som har mycket pengar att lägga in själva när folk inte har råd...
    Fast det heter ju inte 15% i kontantinsats egentligen, utan 10% handpenning och 5% kontantinsats. Sen att folk använder sig av ordet kontantinsats för hela summan är ju en annan sak
  • Anonym
    Mummy skrev 2011-11-24 17:24:01 följande:
    Fast det heter ju inte 15% i kontantinsats egentligen, utan 10% handpenning och 5% kontantinsats. Sen att folk använder sig av ordet kontantinsats för hela summan är ju en annan sak
    Nej, så är det inte alls. Handpenningen är alltid handpenning oavsett om du lägger in egna pengar eller inte. Så var det även när du fick låna 100 procent. Sen att det bara blir 5 procent kvar till den summa du lånat upp är en helt annan sak.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-24 17:27:36 följande:
    Nej, så är det inte alls. Handpenningen är alltid handpenning oavsett om du lägger in egna pengar eller inte. Så var det även när du fick låna 100 procent. Sen att det bara blir 5 procent kvar till den summa du lånat upp är en helt annan sak.
    Och tvärt om också givetvis. Du måste lägga in 15 procent i kontantinsats även om du inte betalar handpenning.
  • Idis

75% av marknadsvärdet kan läggas som bottenlån (avser br, för fastigheter i vissa omr gäller 85%). Övrigt lån kan beviljas som topplån upp till 85%, räntan är något högre och amortering krävs. Utöver 85% gäller blankolån (helt utan säkerhet), där är räntan än högre och amortering krävs.

Räntor och hur mkt ni kan låna är en fråga om just era förutsättningar och hur goda kunder i banken ni är (har ni skött konton och krediter och sparar pengar varje månad är det är fördel när ni ska förhandla).

• Anna med 3 trollungar

Handpenningen är 10% och bottenlånet är 15%

Du får alltså låna 75% av priset och sen ta ytterligare lån för de andra. Men handpenningen vill dem ju helst att man redan har sparat ihop till

Vi har precis köpt hus. Och de tog en liten stund innan man fattade. Men ringer man banken förklarar dem bra.

Svar på tråden 25% handpenning när man man köper bostadsrätt?