Inlägg från: pluvdo |Visa alla inlägg
  • pluvdo

"Du slog mig!"

Jag läser psykatri på gymnasienivå nu och så här står det i en bok jag har, taget ur ett kapitel om utvecklingsfaserna enligt M. Mahlers objektrelationsteori:

"Barnet bhöver tröst och skydd. Känslorna är starka och barnet växlar snabbt mellan glädjetjut och agressionsutbrott. Detta kallas ofta "trotsåldern". Barnet har svårt att stå ut med alla sina känslor. Ibland upplever det sig som snälla Kalle och ibland som elaka Kalle och får inte riktigt ihop de två till en kalle. Det känns lite otäckt för barnet när det upptäcker att samma person kan vara både ond och god. I denna period är det viktigt att barnet får projicera, d.v.s lägga över sin egen elakhet på mamman eller pappan, och att dessa är mogna nog att klara det och visa barnet att känslor inte är farliga.

Exempel
    Pelle leker med den vassa kniven och skär sig. Det blöder och Pelle skriker i högan sky: "Dumma mamma!" Mamma svarar "Jag förstår att du blev rädd. Kom så sätter vi ett plåster på såret."
    "

Detta gällen då utvecklingsfasen 18-36 månader. Det kanske ligger någonting i vad M. Mahler säger då och att det har något med det att göra?

• pluvdo

Och om man då skall följa M. Mahlers råd så antar jag att det enda man skall göra är att låta barnet projicera och hantera det så bra som möjligt. Om hon springer in i dig så hon ramlar så och säger att du knuffade henne så kanske "Jag förstår att du blev rädd, gick det bra?" eller något.

• pluvdo
    SilverEmma skrev 2011-11-24 10:44:26 följande:
    Ska testa detta, låter faktiskt vettigt. Tack!
    :)

Hjälper det inte får du skylla på Mahler och inte mig. ;)

Fast ja.. hjälper och hjälper. Om det är en utvecklingsperiod så är det väl mer något som går över av sig självt och mer något som skall hanteras än "hjälpas". Men ändå.
  • pluvdo
    SilverEmma skrev 2011-11-24 10:47:03 följande:
    Det enda som är "bra" med detta är att dotterns avdelning ska börja ha samlingar och prata om det. Visa med dockor vad som är ok och inte, vad det betyder att "slåss" och "knuffas" och när det var med flit och inte. Det kan ju innebära att ett barn som faktiskt far illa kan sätta ord på sina upplevelser och våga prata om det. Och sen att ungar som mina kan börja förstå att jag faktiskt inte slår henne.
    Ja, bra att förskolan hanterar det så istället för att hantera det genom att kasta onda blickar mot dig och tissla och tassla om att du säkert slår ditt barn. Som säkert hänt andra.
  • pluvdo
    SilverEmma skrev 2011-11-24 10:53:52 följande:
    Jag tycker verkligen om dagiset och personalen och gjorde klart att jag inte har några onda tankar om dem. Jag vet att de MÅSTE anmäla och nästa gång är det ett barn som kanske verkligen far illa. Men hela upplevelsen var ändå lite jobbig. Men jag får inte känslan av att någon där faktiskt tror att jag slår henne. Anmälningen skedde förra månaden men då de inte upplevde det som akut (pga att hon inte hade några märken eller verkade skygg) så gick de via sin egen socialförvaltare och då tar det lite längre tid. Om de verkligen trott att jag misshandlade henne så hade ju allt gått fortare.
    Ja. Bra att de inte trodde att du slog henne då. :) Jag har förresten hört att flera barn i den åldern betett sig så, så de bör vara vana.

Bra dock, förstås, att de reagerade för som du säger så kan det ju vara på riktigt nästa gång.
Svar på tråden "Du slog mig!"