"Du slog mig!"
SilverEmma skrev 2011-11-24 10:53:52 följande:
Jag tycker verkligen om dagiset och personalen och gjorde klart att jag inte har några onda tankar om dem. Jag vet att de MÅSTE anmäla och nästa gång är det ett barn som kanske verkligen far illa. Men hela upplevelsen var ändå lite jobbig. Men jag får inte känslan av att någon där faktiskt tror att jag slår henne. Anmälningen skedde förra månaden men då de inte upplevde det som akut (pga att hon inte hade några märken eller verkade skygg) så gick de via sin egen socialförvaltare och då tar det lite längre tid. Om de verkligen trott att jag misshandlade henne så hade ju allt gått fortare. 
Jag tycker du fick ett bra tips, förklara att du förstår att hon blev rädd/att det gör ont och så vidare. Bejaka hennes känslor men fortsätt också med att förklara att du inte slog/knuffade henne utan vad som egentligen hände. Precis som du gör nu! Det är inte alltid lätt för barn att skilja det åt plus att när de blir lite äldre tar de gärna till ord som de märker fungerar även om de inte vet vad de betyder.
Själv har jag en 1,5 åring som säger ajajaj om precis allting. Det är ajajaj när han trillar, det är ajajaj när han inte får sin vilja igenom, det är ajajaj när mamma lyfter bort honom från farliga situationer och det är ajajaj om precis allting. Försöker förtvivlat hålla mig för skratt och förklarar "jag förstår om du blev besviken nu när du inte fick springa iväg med saxen men den är farlig förstår du" eller "jag vet att du blev ledsen som inte fick öppna diskmaskinen men det är varmt där inne när den diskar"...