• Cicek

"Du slog mig!"

Nu har vår son också diagnos (som LillaMys) men han kan säga sådana saker också.. "Du slooooooooooooog mig!!", "Du gör mig iiiiiiiiiilllllaaaaaa!" eller skrika att han kommer dööööööööööööö av törst för att vi vägrar hämta ett glas vatten åt honom när han beordrar oss att göra det (han kan själv, han är snart 6..). Han är också hyperkänslig, om man råkar stöta till honom så har man slagit honom med flit för att man vill att han ska ha ont.. Vi var livrädda att han skulle säga något sånt på dagis när han var mindre och att de skulle göra en socanmälan. Hjälper inte direkt att han har mongolfläckar på ryggen och rumpan som ser ut som blåmärken. Det står ju i hans journal, de skrev in det direkt när han föddes, men de har fortfarande inte försvunnit och om någon inte skulle veta om det och han säger en sån sak, så vore det väldigt jobbigt för oss.

Hursomhelst, vi förklarar bara om och om och om igen att det inte alls var med flit, alla kan råka stöta till någon, varför skulle jag vilja att han får ont, osv. Vi validerar hans känslor "Jag ser att du känner att du kommer dö av törst" men säger ändå sen att det kommer han faktiskt inte alls, och att han gärna får gå och hämta ett glas vatten själv om han är törstig. Och om han säger att vi slåss och sånt, så ignorerar vi mest. Som tur är håller han inte lika mycket på med sånt här, vet inte om han har växt ifrån det eller om det är för att han allmänt mår bättre nu tack vare hjälpen vi fått från BUP. Tror i alla fall att det är bra att prata om sånt här med barnen när de inte är arga eller upprörda för då tänker de inte klart, och det leder inget vart.

Svar på tråden "Du slog mig!"