• mownlaiz

Augustibebis 2012

får man hoppa in såhär? har bf den 31:a augusti med 2:a barnet. har en blivande 5-årig tös här hemma som ännu inte vet om att hon ska bli storesyster... När ska ni berätta för syskonen?

Ang dop, får man döpa barnet även om man själv inte e med i svenska kyrkan?

• mownlaiz

jag ska på inskrivning idag och hoppas kunna få ett vul för att få reda på exakta bf. har väldigt oregelbunden mens, så det kan skilja ett par veckor.
    här har det med pratats väldigt länge om önskemål om syskon, så jag vill såklart berätta fortast möjligt... vill bara vänta till efter vul så man vet att allt e okej för tillfället i alla fall...
    Kan tillägga att vi försökt till syskon i ca 3 år nu vid plusset!

• mownlaiz
    fru Elle skrev 2012-01-13 09:19:11 följande:
    Kommer vänta att berätta efter vi gjort KUB, mest för att vi då har en UL-bild som ser ut som en bebis och inte bara en böna som på bilden vi har nu. Sen så har jag passerat vecka 12 då och när vi berättar för dottern snart 4 så kommer alla hon träffar veta om det. Väldigt pratglad liten tjej vi har !
    lite så går mina tankar med... är jag redo för att resten av världen ska veta om det, för dottern kommer inte vara tyst en sekund!
  • mownlaiz
    FruFoxy skrev 2012-01-13 09:25:53 följande:
    mownlaiz:
    Åh, då är det extra roligt att ha syskon i magen! Fick ni någon hjälp eller gick det av sig själv? 
    Vi hade svårt att få till tvåan och det tog 2,5 år innan plusset äntligen kom.
    Som tur är har de andra tre varit någelunda lätta att få till, ettan är oplanerad, tvåan 2,5 år, trean oplanerad och fyran tog sig på 9 månader.

nej, ingen hjälp. sökte dock, men för högt bmi så de kunde inte hjälpa på nåt vis!
    blev lite chockad när plusset kom till slut, hade liksom precis ställt in mig på att det förmodligen aldrig skulle bli nåt syskon. jag ska njuta av varenda sekund som gravid!
  • mownlaiz

denna gången ser jag verkligen fram emot förlossningen, trots att förra var långdragen...
    det e ju så otroligt häftigt vilken kraft vi har...

• mownlaiz
    fru Elle skrev 2012-01-13 10:26:53 följande:
    Bullen 85, pergotime eller pergo som det med kallas är ett äggstimulerande medel.

Gyn förklarade för mig att man får en starkare ägglossning, finns dock risk att man släpper fler ägg. Av någon anledning har jag oregelbunden mens, allt från 28 till 45 dagar. Nämnde det för gyn när jag gjorde ett cellprov och att vi försökte bli gravida. Han kollade att jag inte hade pcos och sen föreslog han pergotime för att få mer regelbunden ägglossning. Var helt rätt gyn att ställa frågan till för hans klinik gör fertilitetsbehandlingar och IVF.
    tack=)

jag har liksom du väldigt oregelbunden mens.. från 22-50 dagar mellan och på dessa tre året har jag bara fått 1 positivt äl-test... och nu när jag gett upp tydligen en gång till... =)

var med hos gyn för önskemål om pergotime, men så var det ju det här med bmi... det suger! känns som att man inte skulle ha nån rättighet att kunna få barn bara för att man är lite överviktig..
    nu gick det tillslut av sig själv, på vår bröllopsresa dessutom.. hihi, lite extra kul!
  • mownlaiz
    fru Elle skrev 2012-01-13 10:53:09 följande:
    Ja det är inte lätt att pricka in rätt dagar när ägglossningen kommer så oregelbundet. Vad jag har hört så kan det vara så att oregelbunden mens kan vara ett tecken på att man inte har ägglossning varje månad. Hade några gravidkilon kvar när gyn föreslog pergotime och jag var överviktig innan jag blev gravid. Hade nog BMI på 28 -29 då, men han frågade varken om vikt eller BMI. Om du bor i närheten av Göteborg och vill veta vilken klinik och gyn jag besökte kan jag inboxa. Om du skulle vilja ha pergotime i framtiden.
    bor ganska långt från göteborg tyvärr... bor nere i blekinge och besökte både landsting och inom privat men fick nej på bägge ställe... men då har jag ju ett bmi på 30+... tror det e där gränsen går..
  • mownlaiz

så där ja... nu har jag vatt på inskrivning.
    vul den 31/1... ska bli spännande, men tiden fram tills dess kommer ju bli lång! överväger att tala om det för tösen min idag trots att mycket kan hända!
    kan det inte bara bli vår eller sommar snart?

• mownlaiz

Angående gravidbesvär.... Har ni haft några speciella? Jag ska in på strumaprov på måndag, tydligen vanligt vid graviditet och det misstänks att jag kan ha det... Dessutom hade jag sjukt låg puls, den låg på 50. Vet inte vad den ska ligga på, men jag e ju långt ifrån vältränad...

• mownlaiz

Mest orolig är jag nog över den låga pulsen...

• mownlaiz

är det fler som tänker i vagnbanor?

Tips på små vagnar som går in i en hyundai i10 sökes!!

• mownlaiz
    TheMaraja skrev 2012-01-16 21:03:13 följande:
    Mownlaiz: är det till ett barn? I så fall kan jag varmt rekommendera iCandy peach. Har haft den i 1 1/2 år nu och vi är sååå nöjda. Åkte tåg före jul och det var tokfullt men både sittdelen och chassit är så litet när man fäller ihop så vagnen gick in under våra säten.
    tack för tipset! det var ett märke jag absolut inte kände till..
    ja, det är för blivande bebisen, storesyster är stor å går själv=)
    inte lätt det där å hitta en som går in i bilen.. förvisso fick jag in scootern när wilma var liten om man tog bort däcken, men liggdelen tar förmodligen mer plats...
  • mownlaiz
    fru Elle skrev 2012-01-17 20:54:47 följande:
    Var visst fler som känner sig lite extra känslosamma och blödiga.
    haha, jag lipar till och med till disneyfilmer...
  • mownlaiz

jag fick tid till vul eftersom att jag inte e helt 100 på vilket datum som är mitt bf... har haft första mensen i mina tidigare två graviditeter, och plussat av en slump, trots att de var planerade, men man testar ju gärna inte när man har mens annars... mitt bf just nu är den 31/8, men det kan hända att det är tre veckor innan också...

en annan sak jag såg här är att man själv kan boka extra ultraljud på kvinnohälsan till en kostnad av 300(karlshamn)... det har jag inte varit med om förut!

• mownlaiz

Godmorgon alla!
    Har en ilande obehaglig känsla i bäckenet, vad är det?

Igår kom första kräkningen, på jobbet dessutom! Jobbar som personlig assistent, brukaren sa inget, men det känns som om det kanske är läge att berätta...

• mownlaiz

hej alla!

idag har jag missat det mesta ni skrivit, får läsa ikapp mig...
    har haft en underbar dag med blivande storesystern på disney on ice=) jisses så bra!

En sak jag funderade över: Har ni andra några speciella saker ni mår dåligt av och spyr av?
    Jag älskar kallt vatten, men sen två veckor tillbaka så spyr jag som en gris varje gång jag dricker ett glas...  

• mownlaiz
    jannonym skrev 2012-01-21 21:57:17 följande:
    Mownlaiz:
    Jag kan inte dricka vatten eller annan vätska heller för den delen innan jag har ätit något på morgonen. Då kräks jag garanterat!
    Jag kan inte dricka kaffe eller dricka cola och jag var BEROENDE, BIG TIME... Drack 4-5 koppar kaffe på jobbet och sen ca 1 och 1/2 liter cola om dagen. Men sedan ca vecka 6 kan jag inte dricka det över huvud taget. Känns skit bra för jag har försökt sluta miljoner ggr men är så beroende av det.

Är inte sugen på kött, äter sallad och det andra på tallriken men inte köttet. Mår illa av det.

Inte alls sugen på godis och jag åt smågodis varje dag innan jag blev gravid. men nu är jag inte sugen alls, inte på nått sött alls faktiskt.

Det jag äter och njuter av är: Kiwi, gröna vindruvor utan kärnor och apelsiner.

Var på bio med min 11 åriga son idag och jag köpte med mig en Loka naturell.... Min son som inte vet något ännu trodde jag var sjuk som inte drack läsk... ;)
    jag drack med mycket cola innan, men det har inte blivit en droppe av det heller, däremot äpplen och päron, har blivit en redig hit nu! å det känns ju bra!
  • mownlaiz
    Hejåhå skrev 2012-01-21 23:06:48 följande:
    Är det bara jag som INTE äter folsyra?
    Jag kommer aldrig ihåg pillrena och nu känns det ändå som att det är för sent....
    Jag frågade faktiskt min bm om hon tyckte jag skulle äta folsyra, hon svarade mig att om jag inte åt det innan graviditeten, så gjorde det ingen skillnad att börja. möjligen om jag skulle börja tidigt, men när jag fick reda på det, så var det ändå ingen ide.

man är ju ändå rekomenderad att sluta med folsyran i vecka 12 eller nåt sånt!
    Då är det bättre att ta tex mitt val kvinna-gravid eller nåt sånt. där finns lite folsyra i dem med, och även andra vitaminer å sånt som behövs när man är gravid!

• mownlaiz

på tal om vikt å sånt så gick jag bara upp 6 kilo med tösen min, varav jag gick ner varenda kilo samma dag som hon föddes. 

nu är jag ju överviktig sen innan, så det räcker gott å väl...
    lite kul att våra grannar trodde jag var barnvakt när jag kom hem från bb! haha

nu hoppas jag ju att inte gå upp mkt mer än så, men har redan gått upp 1 kilo, så e lite rädd vart det slutar! 

• mownlaiz

nu har man missat en massa under helgen, får väl läsa ikapp sen=)

idag fyller min lilla hela 5 år! i morgon hoppas vi på att kunna ge henne den bästa presenten nånsin.
    Vi ska på VUL i morgon, och är allt bra så kommer lillan få sin högsta dröm uppfylld, då kommer hon få nyheten om ett syskon=)
    ooh vad jag längtar!

Svar på tråden Augustibebis 2012