• annika81

Augustibebis 2012

Hej får man vara med här?
    Väntar första barnet och ska på inskrivningsbesök i dag. Är i vecka 10 +2.

Känner mig väldigt okunnig inom allt det här, då jag varken haft småsyskon eller någon nära vän som varit gravid. Men samtidigt ska allt bli väldigt roligt & spännande. 

Är det någon som vet hur tungt man får bära? Får man färga håret under graviditeten? När ska man ansöka om havandeskapspenning? Många frågor som snurrar i huvudet =) 

• annika81

Tack för alla välkomnanden!

Inskrivningsamtalet i går gick bra. Nu måste vi vänta till v 18 innan det blir UL.Tycker det är sent.  Vilken vecka får ni göra UL i ?

Angående träning försökte jag springa innan jag visste om att jag var gravid, och blev spyfärdig då jag ansträngde mig, så tror man får lyssna på sin kropp och anpassa träningen därefter. Powerwalks och vattengympa kommer jag köra på. Och ev lugn löpning då jag går i uppförsbackarna osv. 

Jag har börjat spana på barnvagnar, men inser att man bör vänta till efter UL i alla fall, vem vet man måste kanske köpa tvillingvagn?!

• annika81

Förresten är det i v 12 man kan slappna av lite eller är det i 12+6? Tycker man fått lite olika besked?!?!

• annika81

Hmm nu såg jag mrsTM svarar 12+6 och Bullen85 svarade 11+6, blir ännu mer förvirrad nu?!?!

• annika81
    capy skrev 2012-01-18 12:12:39 följande:
    Efter 11+6 går man in i vecka 13, alltså 12+0. När man är 13+0 så börjar 14:e veckan.
    Lite rörigt det där, men så har jag förstått det i alla fall. 
    Ja,, detta är väldigt rörigt. 
    När min barnmorska visade när jag var i v 12+1 och framåt den veckan så sa hon att under den veckan minskar riskerna för missfall. Så det kanske minskar succesivt under veckan som går.  
  • annika81

Grattis Gadget!

Angående mammakläder  har jag fortfarande inte börjat handla några. Gick ner lite i vikt innan jag blev gravid så nu har jag några kilo att gå upp och fortfarande passar mina kläder. Strechjeans är bra!

Någon tipsade om hm:s mamma kläder på nätet och där tyckte jag det fanns en del fint, kommer nog beställa där såsmåningom.  

Hur ser ni inför att vara höggravida på sommaren? Min barnmorska kommenterade det som om det skulle bli jobbigt men jag tänker ligga i skuggan och läsa.  Hur länge får man bada utomhus innan man ska föda?

• annika81

I går drack jag en vaniljlatte, det var så gott att jag höll på att börja gråta inne på fiket. Vissa dagar smakar kaffe bara beskt men i går smakade det som sagt underbart. 

• annika81

Någon skrev i tråden om att det var så svårt att komma i håg sin folsyra. Jag äter gravid som innehåller många vitaminer bla folsyra, ska ätas 2 ggr om dagen  och i samband med måltid. Men jag mindes ju aldrig om jag tagit det eller inte. Förstår inte hur det kan vara så svårt?! (gravidhjärna??? ) Så det slutade med att jag delade tabletterna i en dosett , 2 piller för varje dag som ligger framme på köksbordet. Haha.  Kan ju tillägga att jag är sjuksköterska =)

• annika81

Har varit en jobbig vecka. Mått mer illa än förut och gråtit mer än någonsin. Men magen har också vuxit mer än tidigare. Kan inte dölja det längre ens i jobbkläderna. Det var som om det det växte massa i magen på bara några dagar??? Men nu börjar jag må bättre, äntligen. 

Har varit och handlat mammabyxor samt vanliga kläder som är vidare i modellen som man kan ha ett tag till och som kan vara skönt att ha efter graviditeten då man kanske vill dölja sin inte helt platta mage.

Gick in i v 16 i dag, eller 15+0 hur man nu räknar =) 

• annika81

Har haft huvudvärk varje förmiddag nu,senaste veckan, är det ngn mer som har det? Äter både extra järn och vitaminer. 

Svar på tråden Augustibebis 2012