Augustibebis 2012
Villnu: när jag fick mitt MF startade det med molvärk på kvällen, på morgonen vaknade jag av ordentlig moLvärk, kunde inte sova. Sen kom rosa flytningar och några timmar senare blod. Jättesvårt att veta ju.
Villnu: när jag fick mitt MF startade det med molvärk på kvällen, på morgonen vaknade jag av ordentlig moLvärk, kunde inte sova. Sen kom rosa flytningar och några timmar senare blod. Jättesvårt att veta ju.
Har också mycket molvärk, går bara och väntar på blödning, då det var så det blev förra gången.
Bullen85: Är fetaost okej att äta som gravid? Har själv undrat över det nämligen, inte så att jag vill göra något påhopp mot dig eller så men det är som sagt bara jag själv som ej vågat. Är ju vissa ostar som ej är okej.
Skönt med fetaosten. Jag var sugen på det senast i dag, men lät bli att köpa i affären. Ingen fara då alltså, himla tur det :)
verro: Är allt bara borta? De säger ju att man ska vara uppmärksam på om det blir så. Hoppas det inte är något.
Jag slarvade med Folsyran när jag var gravid förra gången. Är säkert ingen fara, om man äter sånt som innehåller det. Då jag fick MF förra gången så gör jag nu allt som jag ska, bara för att jag inte ska skylla på mig själv sen om det händer något. Men som sagt, vet inte om det är så noga.
Jag hade en ofostrig graviditet förra gången, enl läkaren är det inte alls ovanligt. Hade symtom ända fram tills jag började blöda i v 12, så blev fullständigt grundlurad. Denna gången fick jag ett tidigt UL i v 10 bara för att få se att det fanns något där. Har läst att om man sett ett hjärta slå så är risken för MF avsevärt mindre, då det är just under den perioden då hjärtat ska komma igång som är känsligast. Men, det gör inte att jag är mindre orolig. Jag kan ju inte tänka att jag ju mår illa och har andra symtom och att därför allt är lugnt, för fel kan det ju bli ändå. Så jag har full förståelse för all oro. Varje dag går jag och väntar på blödning, man blir glad varje gång det inte kommit något :) Min BM tyckte att det var självklart att jag skulle få ett UL, för mycket oro är ju inte heller bra för fostret. Du kan inte boka privat?
Jag snusade fram till då jag fick ett plus. Skulle aldrig ta ens en liten snus nu, om något blir fel skulle jag aldrig förlåta mig själv. Även om felet inte skulle bero på just nikotinet, för det kan man ju aldrig veta. Och vet ni vad det bästa av allt är, nu har min sambo också slutat, bara för att jag inte ska ha det jobbigt ensam :) Söta han. Aja, hoppas du lyckas hålla dig ifrån giftet resten av graviditeten. Som sagt, en gång är väl ingen gång. Lycka till!
Min BM sa att det var helt okej, finns inga bevis på att det skulle vara farligt. Det når inte fostret och så sitter det på så kort stund. Jag tonade förra veckan. Kan ju inte se helt förskräcklig ut ;)
Här lyssnar BM först i v 25. Hon sa att hon som tidigast lyssnat i v 10. Tydligen så är det väl många som blivit mer oroliga än lugna ibland när man inte hört tidigare än v 25. När moderkakan ligger i framvägg är det ju svårare att höra. Jag får komma in extra i v 20 också, pga min oro då jag hade MF senast. RUL görs i v 17+4 här, i mitt fall i v 17+3 då det var svårt att få till det med mitt nattjobb :)
Saaajmon: Det är ju du själv som tagit upp det här med att folk misstror dig, det är inget som någon av ren nyfikenhet frågar. Lägger man ut något så får man ju räkna med att det blir frågor. Att du sen testat ett neg. test i v 9 (enl någon annans inlägg här på FL) + att du nu säger att du inte varit på inskrivning än, men som du tidigare sagt att du gjort, är ju förstås något som folk börjar undra över. Vill du inte att folk ska fråga så är kanske inte FL rätta forumet. Ah, jag vet inte, men här får vi ju skriva hur vi tycker och tänker så jag gör det :)
Jag har inte sagt nu att jag inte tror att Saaajmon är gravid, klart att man inte ljuger om en sån sak :) Men jag menar bara att det är konstigt att man blir så upprörd över att folk undrar, för här på FL är vi ju många som undrar över hur det går för alla, för egen del är jag här inne både för att dela med mig av mina upplevelser och ta del av andras och för att få veta hur andra har det så måste man ju fråga :)
Vem vet, Saaajmon kanske snart dyker upp här i trådarna igen, men då i v 23 och väntandes tvillingar ;) Nej, nu var jag dum. Jobbar natt och är trött så jag borde inte kommentera här alls nu :) Hoppas ni sover gott allihopa!
Åh, har vart så orolig de senaste veckorna då jag mått bra sen v 10, är nu i v 14. Knappt illamående men trött förstås. Precis som förra gången då jag fick MF i v 12. Så jag köpte ett Angelsound i dag, och tillslut hörde jag det lilla hjärtat slå. 148 slag/minut, så underbart! Nu kan jag njuta igen fram till RUL den 22/3.
Sommaren12: Vilken vecka är du i? Jag köpte en Angelsound för att kunna ha när jag oroar mig. Inte alltid den fingerar för alla heller, men mig hjälpte den massor. Nu är det en mån kvar till RUL och jag har bestämt att jag ska lyssna igen om två veckor.
Stomipåse har man när inte tarmarna fungerar som de ska, då sitter påsen på magen direkt i tarmen så att avföringen ska kunna komma ut ;) Antar att det var en kateter du menade Tina lind? ;)
Penicillin är en sorts antibiotika :) Jag skulle söka på VC om jag hade fått svamp.
Alvedon, inte Ipren :)
Alvedon kan man ta i fulldos om så behövs = 1 g Max 4 ggr/dygn. Minst 4 timmar mellan varje omgång, gärna 6 timmar. Absolut ingen fara!
De jag känner hyr antingen via något försäkringsbolag eller via sjukhuset i stan och då har alla stolar testats efter uthyrning. Dessutom ser stolarna helt nya ut så att köpa nytt känns för vår del onödigt, i alla fall första tiden.