• giza

Augustibebis 2012

Har ni plats för en till? Drömmer Jag har inte gått med i någon grupp tidigare, har haft lite svårt att förstå att jag verkligen är gravid. Med en tvååring är det  full rulle mest hela dagarna, så veckorna har väl pinnat på utan att jag har tänkt på det. Har haft en väldigt enkel graviditet (hittills), det är jag oerhört tacksam för. Nu har jag precis gått in i v 22 och har svårt att förstå att över halva tiden gått redan... 

Snabb presentation: fyller 32 nu i april, bor för tillfället utomlands med min man och lilla dotter. Vi kommer dock flytta hem till Sverige igen innan bebisen föds. Var på ultraljud för några veckor sedan och allt såg bra ut, läkaren var ganska säker på att det är en pojke, men ska tillbaka om någon vecka igen så får vi se vad hon säger då, spännande. :)

Hoppas jag får hänga med i erat gäng här {#emotions_dlg.flower} 

• giza
    fransyskan skrev 2012-04-16 13:25:19 följande:
    Tycker alla barnvagnar i Frankrike har sådana dumma små hjul, typ såna där plastiga som man ser på kontorsstolar. Vill man ha "riktiga" hjul hamnar man direkt i en helt annan prisklass. Jag vill ju absolut att barnet ska ha bra saker, men kan inte fatta hur 1000 euro är ett rimligt pris.
    Jag bor i Egypten och här använder de flesta paraplysulkys, även till nyfödda. Känns ju inte så bra för bebisarnas små ryggar :(. Visserligen brukar man inte direkt gå långpromenader här, det är mest i köpcentrum eller liknande man ser folk med vagnar. Hajar alltid till när jag ser någon med Bugaboo (de kostar ungefär som en årslön för en vanlig egyptier, så det är inte så ofta man ser dem). Vi hade en Cameleon (saknar den!) första tiden i Sverige med dottern, men sålde den sedan när vi flyttade till Egypten. Här har vi mest kört med bärsele när hon var liten och senare sulky med fullt liggläge. 
  • giza

mrsnoname,

jag hade nog velat att min man stannat hemma veckorna innan förlossningen (vår dotter föddes två veckor före bf). Men sedan är det klart att det beror på hur snabbt han kan ta sig hem/till sjukhuset OM det skulle sätta igång när han är borta. 

• giza

Issan8,

det finns inget liknande MVC här, utan man går till en läkare istället. Det är oftast samma läkare man har vid förlossningen sedan. Har inte så stor erfarenhet här ännu, eftersom mitt första barn föddes i Sverige (även denna bebis kommer födas i Sverige, vi åker hem igen om drygt en månad. Så jag kommer också flyga i v 27-28 nån gång. Stödstrumpor står på listan här med ). Min läkare verkar vilja att jag kommer varje månad för diverse kontroller och ultraljud. Annars får man inte så mycket information här, utan om det är något så får man läsa på och fråga själv. Det skiljer sig säker beroende på vilken läkare man går till dock.
    Annars är vården här väldigt varierande, mycket beroende på hur mycket pengar man har. 

Svar på tråden Augustibebis 2012