• elfsan87

Augustibebis 2012

Hej alla blivande föräldrar! 
    Vi väntar en flicka den 14 augusti och tänkte gå med i denna tråden! Imorgon väntar 3D ultraljud och längtar sååå!! :) Börjar bli klar i barnrummet och har köpt massa kläder redan! Nån mer som inte kan hålla sig?? :)   

• elfsan87
    LindaPernilla skrev 2012-05-08 10:55:08 följande:
    Välkommen hit! :) Vi har BF samma datum. Kul :)

Tack så mycket! :) Vad roligt!
  • elfsan87
    7eHimlen skrev 2012-05-08 09:53:22 följande:

Hej & välkommen elfsan!!! Förstår att du inte kan låta bli, det är ju helt omöjligt! :D :P

Vi väntar en pojke 25 augusti (första barnet) och har redan handlat allt utom vagn!! Kunde verkligen inte hålla oss!! :P Det enda vi annars behöver fylla på hemma innan bebis kommer är blöjor/salvor och lite barnapotek :)* Vi bor "dessvärre"i en 2:a så något barnrum blir det inte än, men spjälsängen står redan i sovrummet! :P

Gud vad roligt med 3D, lägg uppbilder i bildtråden sen, är ju så roligt att se! :D Vi har redan varit på 3 ultraljud, så vi skippar 3D, men det är kul att se alla andras!  

Tack så mycket! Kul att kunna jämföra lite med andra, lever ju i en liten bebisbubbla just nu ;) Skönt att höra att det finns fler som typ är klara med alla inköp och förberedelser! Vi har ett litet sovrum till bebisen i anslutning till vårat men hon kommer nog sova jämte oss ändå, tror inte jag klara att slappna av annars! :) Jag har köpt ett babynest som jag tror kommer funka toppen! Har ni valt namn än då?
  • elfsan87

Angelica: Hoppas hon stannar kvar ett tag till och att det går bra för er! Som tur är finns ju väldigt bra sjukvård! Känner en som födde i vecka 23! Hon fick ligga några månader på neonatalavd. och hon fick syrgas i näsan sen hemma! Men hennes dotter mår bra :) Vilken vecka är du i?

• elfsan87

Är också orolig och hoppas på att höra från Angelica snart! Undrar hur det står till med mamma och bebis!

• elfsan87

Skönt att höra att så många INTE är rädda inför förlossningen! Jag känner mig rätt lugn jag med! :) Längtar så till den dagen! Jag har tänkt att klara mig med lustgas! Men blir det för jäkligt och långdraget kan man ju ändra sig och ta epidural. Är också lite oroad av biverkningar med den typen av smärtlindring... Jag får ta det som det kommer då och försöka lita på kroppens förmåga!

• elfsan87

Det där med vikten är känsligt! Har gått upp 10 kilo och har gått 27 veckor! Vet inte riktigt vad som är "normalt". Det jobbigaste är ju att ställa sig på vågen hos barnmorskan och bli dömd! För egen del känner jag att det är okej, bara att ta tag i sen när bebisen är ute! Barnvagnspromenader och ammning tänkte jag skulle fixa det ;) 

De är inte alltid helt lätt att undvika att stoppa i sig lite extra! Jag har haft jobbig halsbränna sen dag ett och det har blivit så att jag småätit på kvällarna för det också! Puh! Sålänge man äter nyttigt och får i sig grönsaker och frukt tror jag inte det är nån större fara att synda lite ;) Tycker inte barnmorskan ska spänna ögonen i en och få en att känna sig dum!!

Jag har hittat något som funkar mot halsbrännan nu! Ätit Losec i några dagar och har inte haft halsbränna sen dess!! :) Som jag lidit i onödan... Så kan det va :)

• elfsan87
    DetGodaLivet skrev 2012-05-14 19:48:22 följande:

Men inte behöver du ställa dig på vågen och bli dömd hos barnmorskan, kom ihåg att det ÄR valfritt liksom allt på MVC. Tycker det är beklämmande att så många känner att de måste ställa upp på det trots att de inte känner sig bekväma i situationen. Tror många mest blir stressade över detta.

Om man vägt sig hemma finns ingen anledning att väga sig på MVC, då kan man tala om vad man väger om man vill att det ska stå med i journalen.

Jag är rätt tydlig med att jag inte är intresserad av att diskutera min vikt (eller egentligen några allmänna hälsoråd)  med MVC sköterskan. Vill bara ha de basic provtagningarna och koll på att barnet växer som det ska. Andra frågor om min hälsa diskuterar jag med människor som jag har någon slags relation till och personligt förtroende för, inte främmande sjukvårdstanter i allmänhet. Gäller för övrigt detsamma på BVC.

Nej det är sant, bara att väga sig hemma innan mvc! Har en snäll barnmorska men det känns som man blir lite dömd ändå, som att man ska försvara sig lite varför man gått upp några kilon mer än nödvändigt! Puh, det ligger väl mest hos mig själv! Så är det väldigt ovant också att berätta vad jag väger... Brukar inte ens säga till min man vad jag väger i vanliga fall ;)  
  • elfsan87

Har en fråga till er som ammat tidigare! Funderar på att köpa mig någon mer ammningsbh! Har två nu som sitter bra men som bara har lite utrymme kvar... Hur mycket större storlek på bh fick ni när mjölken kom igång?

• elfsan87

Tack för bh tipsen!! Kanske bra att vänta, vet ju inte hur stora de blir! :) Hade 80 B och har 80 C nu! Det känns allt lite skumt att det kommer finnas mjölk i dem om ett tag! :)

• elfsan87

Kul med så jämngamla kusiner Kampis! Roligt för både mammor och barn :)

Jag är också väldigt trött nu! Fast jag sover bra på nätterna och börjat ta järntabletter! Så det kanske är som sommaren12 skriver, det ingår i nästa fas! 

• elfsan87

Nu är vi många i denna tråden!! Är det någon mer som har gjort en ivf behandling tro?

• elfsan87
    mijja12 skrev 2012-06-27 21:12:07 följande:
    Vi var på väg hade hämtat ut alla mediciner och skulle precis påbörja ivf försök men blev spontan gravid som dom kallar det. 

Grattis till det! Vad härligt :) Älskar att det finns hopp att få till en spontangraviditet trots att man är utredd och klar för ivf! Jag hoppas så att vår dotter kommer få ett syskon på det sättet, och slippa ivf nästa gång...
Svar på tråden Augustibebis 2012