DetGodaLivet skrev 2012-05-14 19:48:22 följande:
Men inte behöver du ställa dig på vågen och bli dömd hos barnmorskan, kom ihåg att det ÄR valfritt liksom allt på MVC. Tycker det är beklämmande att så många känner att de måste ställa upp på det trots att de inte känner sig bekväma i situationen. Tror många mest blir stressade över detta.
Om man vägt sig hemma finns ingen anledning att väga sig på MVC, då kan man tala om vad man väger om man vill att det ska stå med i journalen.
Jag är rätt tydlig med att jag inte är intresserad av att diskutera min vikt (eller egentligen några allmänna hälsoråd) med MVC sköterskan. Vill bara ha de basic provtagningarna och koll på att barnet växer som det ska. Andra frågor om min hälsa diskuterar jag med människor som jag har någon slags relation till och personligt förtroende för, inte främmande sjukvårdstanter i allmänhet. Gäller för övrigt detsamma på BVC.
Nej det är sant, bara att väga sig hemma innan mvc! Har en snäll barnmorska men det känns som man blir lite dömd ändå, som att man ska försvara sig lite varför man gått upp några kilon mer än nödvändigt! Puh, det ligger väl mest hos mig själv! Så är det väldigt ovant också att berätta vad jag väger... Brukar inte ens säga till min man vad jag väger i vanliga fall ;)