• HanBen

Augustibebis 2012

Natlup: jag var på mitt första ultraljud någonsin i onsdags. Jag och min man blev invisade till ett rum där jag fick sätta mig på en brits. Hon som utförde ultraljudet på mig la en liten handduk över mitt bäcken och bad mig att dra ned byxorna och trosorna en bit. Sen sa hon att hon har två frågor hon behöver veta svaret på innan hon började undersökningen; 1, ville vi köpa bilder? 2, vill vi veta barnets kön, annars skulle hon inte titta efter det. Sen berättade hon vad hon skulle göra, titta och mäta mycket. Efteråt skulle hon svara på frågor. Hon tog gel på magen och Sen började hon undersökningen. Hon konstaterade att det var ett foster, mätte och berättade för oss vad hon/vi såg. Hon var mycket mjuk i sina rörelser, inget obehag alls! Hon buffade lite på den lille för att den skulle byta ställning. Vi fick se i både 2 och 3D vilket var kul! Vi köpte 5 olika bilder efteråt för 180:-. Det tog ca 30 minuter. Vi fick se hjärtat men ej höra det slå. Kön gick inte att se då navelsträngen låg i ett virrvarr mellan benen :) Lycka till på ditt RUL, det är en mäktig känsla :)

• HanBen

Till jguz: som svar på kommentar från bildtråden: "Jag hade en Phil and teds till mina tvillingar. Trehjuling där en sitter uppe framme och den andra sitter bakom under (nästan i varulorgen). " Jag ber om ursäkt på en gång om detta inlägg låter väldigt negativt och hårt. Men känner att jag måste då dessa vagnar upprör mig mycket. Det må hända att de är smidiga och stabila. MEN enligt min mening är vagnen fruktansvärd för barnet som sitter under bakom. Jag är sjukgymnast och jobbar enbart med barn. Men hänsyn till flera områden skulle jag aldrig rekommendera den typen av vagn. Barnet dom sitter undertill sitter med vridet huvud nästan hela tiden i vagnen vilket inte gynnar barnets nacke eller rörlighet. Barnet kan inte heller sitta upp i vagnen då den isf slår huvudet i vagnen ovanför, barnet förblir alltså i bakåtlutad ställning. Studier samt erfarenhet visar på ett samband mellan barnets motorik och möjlighet till att sitta upprätt i sin vagn. Detta är bara de rent fysiska aspekterna. Om man dessutom väger in barnets spykologiska utveckling som stimuleras genom alla intryck. Vad får barnet för intryck från den synvinkeln? Jag är väl medveten om att föräldrar vill det bästa för sina barn. Många har nog inte insikten om att detta kanske inte alla gånger är det bästa för sitt barn. Jag tycker handeln bör ta ett större ansvar och informera om detta då man inte kan kräva att föräldrar ska veta alla dessa bitar då barnvagnar är en djungel och vi gärna vill ha smidiga vagnar. Jag menar verkligen inte att göra angrepp på dig eller ditt val av vagn. Jag vill bara informera om fler aspekteratt ta hänsyn till i valet. Då våra små är det värdefullaste vi har. Hoppas ingen tar illa upp.

• HanBen
    Jloow skrev 2012-03-14 18:31:03 följande:
    Lustigt för jag har fått höra från både läkare, sjukgymnaster, forskare osv att dom vagnarna är bättre än ex de som är liknade men bara singlar (alltså såna som barnet sitter direkt framåtvänt när det är dags för sittdel för att det blir för mycket intryck och oroväckande att inte ha bättre kontakt med föräldern i så tidigt stadie.

Men det råder nog stora tvister åt både hållen gissar jag.. Lägger inte så stor vikt i det. Man får nog göra det som man själv tror är bäst för just sitt barn för alla barn är ju trots allt olika och kräver olika typer av stimulans...
    Givetvis ska man göra det man tror är bäst för sitt barn.
    Jag håller med dig. Det rekommenderas att sitta vänd mot sina föräldrar i tidigt skede som du skriver. Vilket man inte heller gör i de vagnar man sitter under bakom.
    Men som sagt. Alla gör som de själva vill och tror är bäst.  
  • HanBen
    natlup skrev 2012-05-02 15:43:50 följande:
    Hjälp e bjuden på middag på lördag och de har sagt att vi jätte gärna får bada indras bubbelpool om vi vill. Jag e så kluven. Får man bada bubbelpool eller ska man undvika det?
    Min BM har sagt att värmen är OK så länge man känner sig ok, jag har bassängbad i 35 grader varmt vatten 2 timmar i sträck 1 gng/vecka på jobber och det var inget problem enligt henne. Det hon sa att man ska se upp för gällande bubbelbad är att det kan samlas massa skit som inte är bra för våra gravida kroppar där bubblet sprutar ut. Men att bara vara i varmt vatten är ingen fara. Kroppens egen temperatur är ju faktiskt 37 grader...lätt att glömma!
  • HanBen
    NiniMe skrev 2012-05-19 19:57:31 följande:
    Det har jag inte hört men jag har hört att det kan starta förlossningen men det tror jag bara på om livmodern är redo för det..
    Det finns punkter som sitter i fötterna som används för abort i länder där man inte kan göra legal abort. Förlossningen i Sverige sätter akupunktur i punkter i fötterna både för att starta igång förlossning i vissa fall samt för att få ut moderkakan i vissa fall då den inte kommer ut av sig själv. Det är viktigt att veta för de som arbetar med akupunktur och zonterapi till exempel. För att orsaka dessa konsekvenser måste man stimulera dessa punkter mycket, betydligt mer än vad en vanlig fotmassage killen ger! Inget jag oroar mig för då min man ger mig fotmassage :)
    (jag är utbildad inom akupunktur).
  • HanBen
    Saftmedbulle skrev 2012-07-24 15:10:37 följande:
    Hmm, ha, ha, ha... ja... det var ju fört saft, sen bulle, om du fattar ;)

Sen blev bullen en flicka, född för tidigt (v. 30) för att det blev akut kejsarsnitt. Jag behandlas på sjukhus (för misstänkt tumör) och för att kunna få behandling var de tvungna att avbryta graviditeten.

Vi kom hem från neo igår, så nu får vi vård i hemmet och det känns underbart att vara på hemmaplan efter drygt sex veckor på sjukhus.
    Dottern mår prima (över 1700g nu) och jag... nå... det vet ingen riktigt än och jag försöker hålla humöret uppe och njuta av det nya familjelivet, även om jag ju är sanslöst trött.    
    Grattis till din lilla flicka, va härligt att ni fått lämna Neo och att hon mår fint och växer :)
    All lycka till dig i din behandling! Tillåt dig att känna allt du känner! Hoppas du har bra stöd från familj och vänner.  
Svar på tråden Augustibebis 2012