• TinTixie

Augustibebis 2012

Hej allihopa!

Har länge följt den här tråden men har inte varit medlem förrän nu. Jag är gravid i vecka 22, är beräknad till 5:e augusti & det är vårt första barn. Var på rul för en månad sedan & vi valde att inte ta reda på kön. Allt såg normalt ut & det är en vild liten bebis i magen som sparkar på för fullt i magen varje dag :)

Det kanske är lite svårt att komma in i gruppen såhär mitt i men jag tänkte i alla fall dela med mig av min blogg där jag skriver en hel del om graviditeten. Och om det finns fler som bloggar så kan vi ju alltid följa varandras :)
    www.susannemedfamilj.blogg.se    

• TinTixie
    fransyskan skrev 2012-03-29 11:03:42 följande:
    Välkommen! Min erfarenhet är att alla här i gruppen är väldigt snälla!

Tack! Ja, jag har fått den känslan oxå när jag följt er vid sidan av ;)

• TinTixie

Kul att ni diskuterar förlossning & smärtlindring. Själv är jag väldigt nojjig inför förlossningen. Har börjat fundera på det väldigt mycket. Jag är nog inte rädd för förlossningen i sig, men däremot för smärtan. Jag skulle helst av allt inte vilja känna någon smärta alls men det är nog svårt att komma ifrån.

Jag har funderat mycket på eda & är säker på att jag vill ha det men man vet ju aldrig hur förlossningen ser ut. Min mamma har haft väldigt snabba & lätta förlossningar. Något jag hoppas att jag oxå får men då kan jag nog glömma eda ;)

Usch, blir alldeles pirrig av att bara tänka på det. "Tur" att det är några månader kvar!        

• TinTixie

Ni kanske har diskuterad det här tidigare men är det någon som har koll på vilken gravidförsäkring man ska teckna? Jag har läst lite här & där men jag blir nästan bara mer förvirrad. Någon som har några tips? :)

• TinTixie
    Blomsterfröna skrev 2012-03-30 10:09:27 följande:
    Sparkar era bebisar på samma ställe hela tiden eller flyttas de runt??
    Här sparkas de bara på samma ställe och e vid blygbenet

Första tiden sparkade min bara strax nedanför naveln, men nu är den överallt känns det som. H*n har börjat sparka väldigt långt ner, nästan så det känns som att h*n är nere vid snippan & jag tycker det är så himla obehagligt! ^^ Men jag har även nu de senaste dagarna känt någon buff på vänstersidan :)
  • TinTixie
    Albasmamma skrev 2012-03-30 10:42:41 följande:
    Jaha, så har man grinat på jobbet...hormonstinn som man är så sa jag vad jag tyckte om en grej inte om någon personligen, sen kommer en kollega in till mig och säger "du ska inte ta saker så personligt och bli så upprörd.." Jo, jag blir ju det när jag anser att någonting är fel. Usch, väldigt känslig idag känner jag. Skönt att det är fredag iaf....

Du är inte ensam! Jag är oxå väldigt känslig & gråter för minsta lilla. Blir upprörd över saker jag annars inte skulle bry mig om & hela fadderullan. Det hör nog till ;)
  • TinTixie

Skriver inte speciellt ofta men läser vad ni skriver varje dag Skrattande Har börjat tvätta de första bebiskläderna & det känns fantastiskt bra. Vi vet inte kön men har fått ärva både pojk- och flickkläder av släkt så jag tänkte att jag skulle tvätta upp lite av varje så man klarar sig de första två veckorna & sedan kan tvätta resten när man kommit hem & vi vet vad det blev. Känns himla onödigt att tvätta flera kassar med kläder som ändå kommer bli ståendes.

Har börjat fundera mycket över vad man ska ha med sig till BB oxå, känner mig mest osäker på vad man ska packa ner till bebis & hur mycket. Någon som har några tips? 

För övrigt så ligger bebis med huvudet långt ner & har nu det senaste dygnet vevat som fasen med armarna, det känns allt för ofta som att bebis är påväg ut med en arm eller två. Ganska obehagligt faktiskt, någon som känt eller känner så? Och sist men inte minst -  hickan.. Herregud, minst 6-7 gånger om dagen!  

• TinTixie
    Gadget skrev 2012-05-24 13:40:37 följande:
    Får man inte allt man behöver till bebis under BB-tiden därifrån? Kanske är olika från olika sjukhus, men jag har alltid förstått det som att man bara behöver kläder till hemresan. Och babyskydd till hemfärden förstås.

Kan nog kanske stämma. Tycker jag har läst så många olika svar i andra trådar så man blir osäker. Har fått för mig att deras kläder är ganska tråkiga oxå, känns roligare att klä bebis i de kläderna man köpt själv Glad Men blöjor & sånt borde man väl få på BB?
  • TinTixie

Någon som har koll på om man kan byta MVC när som helst?

Har bara nio veckor kvar till BF men jag vill inte sätta min fot på vårdcentralen igen. Har aldrig träffat så outbildade & slarviga läkare i hela mitt liv. Har bråkat konstant med dom sen februari & fått avslag från FK pga alldeles för slarviga sjukintyg m.m. Nu fick jag träffa en "ny" läkare genom MVC som skulle förlänga min sjukskrivning men det visade sig att hon var lika dum i huvudet hon. Slutade med att jag skrek på henne & fick upprepa samma saker 10 gånger & hon förstod ändå inte vad jag menade, till slut bröt jag ihop totalt & gick därifrån med tårarna sprutandes..

Det är ju egentligen inte MVC jag har problem med utan vårdcentralen i sig, men jag känner att jag inte vill vistas i deras lokaler något mer..  

• TinTixie

Jag har börjat få en del sammandragningar & mensvärk som strålar ut i ljumskarna. Ibland kommer allt samtidigt & ibland känner jag enbart sammandragning eller mensvärk. Är detta förvärkar? Har känt så här i kanske två veckor nu, vissa dagar mycket & vissa dagar mindre men jag känner att mensvärken börjar bli starkare nu..

Någon som vet? Glömde ta upp detta med min barnmorska i tisdags.. Obestämd  

• TinTixie

Idag klockan 14.11 kom vår prinsessa Nova till världen . 4110 gram & 51 cm lång. Lika knubbig & hårig som sin pappa, alldeles perfekt :)

Svar på tråden Augustibebis 2012