• Tesdy

Augustibebis 2012

Tira skrev 2012-05-31 12:15:15 följande:
    Hej alla! Jag känner mig lite dum som inte varit så aktiv och läst alla andras inlägg men just nu har jag vart ledig och velat hitta på så mycket som möjligt med dottern innan jag börjar jobba heltid så tiden har inte riktigt räckt till.

....

....

Jag har redan förlorat min bror som var 28 år när jag var 17 och som 14 åring fick jag vet att min granne var min biologiska pappa och han förlorade jag när jag var gravid med första barnet vid 22 års ålder och nu kanske även min andra pappa..vet inte hur mycket jag orkar faktiskt...  

Ja jag vet inte, kände att jag bara behövde skriva av mig lite av min oro o tyngd...hoppas allt är bra med er andra och era närstående.. <3
    Du skall absolut inte känna dig dum för att du skriver om detta här inne. Vi finns ju alla för varandra i jobbiga och positiva situationer.

Kan inte föreställa mig hur jobbigt du har det men vill verkligen skicka en massa styrke kramar till dig!
    Jag vet hur jobbigt det är att gå runt och vara orolig men du verkar stark! Hoppas det inte gjorde ngt att jag kortade ner din text i mitt svar.

Kram!!
    Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Tesdy
    LiJon skrev 2012-06-01 09:02:28 följande:
    Haha jag känner också de där vibrationerna, nästan varje dag. Hela magen skakar runt liksom. Annars tycker jag rörelserna har blivit annorlunda nu sista två veckorna (går in i v.30 imorgon). Det är inte så mycket sparkar längre, mer rörelser som att hon vänder runt och bökar därinne. Antar att det är för det börjar bli trångt! Det var så härftigt igår kväll, då höll hon på med en fot (måste det varit) hur länge som helst, kändes som en pingisboll som gled fram och tillbaks under huden, nästan så att man kunde grabba tag i den. Jag och sambon var helt fascinerade, haha.

Ni andra som vet vad ni väntar, har ni fått hormonrand? Jag har sen ett par veckor en rätt svag rand både över och under naveln... jag har börjat tänka på de här skrönorna om man väntar en kille så får man rand osv. Ska jag gå på det och hjärtljuden som legat under/runt 140 så kanske vi får en pojke ändå, haha. Det är absolut lika välkommet men jag börjar bli rädd att man ska vara mentalt inställd på tjej och så kommer en pojke... Vad jag förstår är det större felmarginal när man fått höra att man väntar tjej än tvärtom.
    Jag hörde i början av tråden att en kille då har man bara hormonrand under navlen, medans med en tjej så har man en på hela magen. Vet inte om det stämmer, men jag har haft fram tills för någon vecka tillbaka bara haft under naveln, men nu har jag hela vägen...!! Sen så hittar jag inte elkabeln till mitt externa hårddisk så jag kan inte kolla på mina gamla magbilder för att se hur randen såg ut på barnen. Har ju en av varje innan.
  • Tesdy
    Sommaren12 skrev 2012-06-01 12:01:38 följande:
    Sjukt att aga barn! :( tyvärr är det, om jag förstått rätt, ganska vanligt på de flesta håll utomlands. Inte så många länder som har lagar om det.

Nu har jag varit på ul och träffade där min specläkare. Det var ganska snabbt gjort och väldigt kliniskt, fick inga bilder eller extra tid att bara titta på henne. Man kunde iaf se henne ligga och smacka med munnen. Allt såg bra ut och hon låg med huvudet neråt. Hon väger ca 1,5 kg nu (29+4) och hamnade precis på normalkurvan så ser ut som att vi får en normalstor bebis sa läkaren. Lättnad för mig som vägde 4,8 kg och var 58 cm lång!! ;) fick dessutom två ul-tider till i v 33 och 36. Så det blir sex st ul totalt denna graviditeten. Börjar nästan bli tjatigt! ;)

Nu åker jag till sommarstugan och vilar upp mig lite. :)
    Åh vad mysigt att få se henne igen. Jag skall få titta lite på min lillbäse igen på måndag halv två. Moderkaka låg ju för långt ner så jag måste dubbelkolla så att den flyttat upp sig.

Jag undrar är det någon här som vet om det OK att ha med två barn på ett TUL?? Mina är ju 9 & 8 år..
  • Tesdy

Hej Tjejer!

Nu har jag äntligen läst i kapp mig. Tog bara halva förmiddagen med tanke på att man måste jobba mellan varven. ha ha.

Jag och barnen var på TUL igår pga att min moderkaka satt långt ner vil RUL. Barnen tyckte det var jätte spännande att få se sitt syskon. BM visade dom lillbäsens näsa, ögon och mun samt ryggraden. Hjärtat fick dom se samt att h*n klappade händerna i magen. Så dom tyckte det var häftigt och nu känns det mer verkligt för dom efter att dom sett bebisen.

Jag däremot blev lite orolig... Moderkakan ligger fortfarande långt ner och BM kunde inte med säkerhet se ifall den blockerade utgången eller inte så jag måste tillbaka och få en til hos en läkare som kollar detta med VUL.
    Snitt är ju något jag inte gärna gör, då det känns som om det är en evighet efteråt som man kan ha problem. Mina vaginala förlossningar har jag ju inte haft det minsta ont efter så det är väl det som oroar mig... Men ligger moderkakan och blockerar så är det ju enda utvägen så att säga att snittas.
    Så är det någon här inne som har några lugnande ord till mig idag så tar jag gärna emot dom så att säga.

• Tesdy

Jo jag glömde fråga om det är någon annan som har problem med knäna på nätterna? Jag får jätte ont i (antar jag) muskel fästet under knät på höger ben och jag kan inte sträcka ut benet så som jag vill kunna göra utan det gör rent ut sagt förjävligt ont så jag har god lust att bara skrika rätt ut, men håller mig för att inte väcka resten av familjen. Det släpper efter ett tag men är fruktansvärt jobbigt när det är.

• Tesdy
    AR; Usch, hoppas det är falskt alarm och att allt ser bra ut!

Måste fråga er andra hur era bebisar ligger kring de här veckorna? Nu har min legat med rumpan nedåt (och huvudet under mitt högra revben) i åtminstone fyra veckor. Det har inte oroat mig att hon inte ska vända sig nedåt, hon har ju fortfarande några veckor på sig. Men BM har pratat om det två senaste gångerna och säger visserligen att hon nog hinner vända sig men har ändå börjat prata om vändningsförsök och att om hon inte vänder sig innan v. 35 så blir det snitt.
    Min ligger med huvudet neråt fick jag se på mitt UL i måndags.
    Saftmedbulle skrev 2012-06-06 08:15:47 följande:
    Prova med en kudde mellan benen, om du ligger på sidan, så avlastar det lite... Det måste jag definitivt göra nu med min brutna fot :( Gipsben+stor gravidmage är inte världens bästa kombo när man ska sova)
    Tack det skall jag prova, sov med båda barnen i sängen inatt och det kan jag säga var ingen höjdare...
  • Tesdy
    NiniMe skrev 2012-06-08 08:24:54 följande:
    Jag blir så ledsen.. Ställde mig på vågen idag och jag är alltså 1 kg från att väga 100 nu .... Jag äter verkligen inte alls som jag gjorde innan, i mina andra grav käka jag pizza glass och en massa choklad och gick upp till 108 kilo vilket är fullt förståligt.. Men nu gör jag inte det och jag går ändå upp, visst som igår var vi på student och jag åt tårta o så men mina mängder är inte alls i överdrift utan som innan jag blev gravid men ändå går jag upp i vikt... Jag ska fan lägga upp ett matschema... Ville verkligen inte gå över 100 men det verkar ju som en omöjlighet denna gången..
    Då ligger vi på samma vikt du och jag. Vägde mig hos BM igår  och då stod vågen på 99 kg. Fast jag har "bara" gått upp 11 kg, detta trots att jag har ett stort SF mått. 33 cm i vecka 31+5... Men min BM var snäll och sa att den kommer studsa ner så for lillbäsen fixerar sig. H'n är fortfarande rörlig.

Mitt HB ligger fortfarande på 122 precis som vid inskrivningen. Blodsockret ligger på 6,7 så inte ett ord om glukosbelastning. Skönt

Har fått tid nu på onsdag för att göra VUL för att kolla så att inte moderkakan ligger i vägen för öppningen.
  • Tesdy
    Challelotten skrev 2012-06-08 10:06:46 följande:
    Känns som jag med kommer landa över 100 kg, känner mig redan deppig över att få ställa mig på vågen på måndag hos bm. Vill inte, har sagt till mig själv och inte tänja på vikten men det går på auto. Men allt har satt sig på magen denna gång. När man väntade tösen gick hela jag upp. Försökte träna i går men fick en massa sammandragningar istället. Får stå ut de sista veckorna bara 8 veckor kvar nu :0)

Märkte också med första barnet att många slutade att höra av sig. Men nu är man mest vän med såna som redan har barn så jag har inte märkt någon skillnad än iaf. Man får se det som de som inte finns kvar inte var riktiga vänner.

Äntligen fredag men inte några skattepengar på konton än :0(
    Jag har inte heller fått mina skattepengar. Men jag läste på skatteverketssida att dom kan komma nästa vecka istället. Dom verkar ha haft problem med utbetalningarna.
  • Tesdy

Hej tjejer.

Ni är för underbara med alla era härliga kommentarer om våra fina rumpor

Själv har jag fått kontakta sjukvårdsupplysningen då min BM inte har telefontid på eftermiddagen. Jag har nämligen haft ett riktigt otäckt ögonflimmer idag, så jag gjorde vad jag brukar göra och jag googlade på detta och hittar bla havandeskapsförgiftning och ögonmigrän. Så den sjuksköterskan som jag träffade bokade upp en tid på jouren åt min nu klockan 17. Så nu skall jag bara stänga ner datorn här på jobbet och hämta upp min familj för att åka till jouren. Mannen ville inte gärna att jag körde själv ifall det skulle börja igen när jag kör.

Barnen kommer bli extra glada idag i alla fall då jag fick kollegornas rester efter deras lunch med mig hem: Smörgåstårta. Barnens favvoritmat.

• Tesdy

Jag fattar inte heller vitsen med att göra det offentligt!
    Jag skrämde upp barnen igår när jag berättade för dom att jag skall dricka en öl till fotbollen ikväll. Sonens kommentar var bl.a. Mamma bebisen kan ju bli full!! Ha ha sen fick jag förklara för dom båda att det inte är någon alkohol alls i denna ölen. Åh får vi smaka på den då? Frågade dom... Sötnosar.

Jag var ju hos läkaren förut och jag har antagligen ett virus som satt sig på balansen. Hade kanon blodtryck, fina ögonhålor och inga problem med öronen. Flimret var antagligen pga blodtrycksfall.

Svar på tråden Augustibebis 2012