Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Augustibebis 2012

natlup skrev 2012-04-17 10:41:05 följande:
    Läste att vissa av er vaknar tidigt på morgonen. Här är det heelt tvärtom. Jag har jätte svårt att somna om nätterna. Spelar ingen roll hur trött jag är så går det inte att somna. Vrider och vänder på mig. Ingen ställning som passar. Passar den mig så blir bebis sur och börjar sparka å ha sig, e hon lugn ligger jag oskönt...

Hur är det med gravidförsäkringar? Har ni skaffat någon? Bör man skaffa en? 
    Japp, det har vi skaffat. Det beror på vad man själv tycker... lite olika det där med hur försäkrad man vill vara.
  • Saftmedbulle
    fransyskan skrev 2012-04-17 10:54:02 följande:
    godisbit och hejåhå:

Men då kanske jag skulle våga mig dit! Har bott här i år och år men alltid tänkt att man kanske blir utjagad med ett kvastskaft om man dyker upp och bara vill käka kanelbulle eller låna en bok. Såg just att de hade en grupp för småttingar (0-3) vilket skulle kunna vara kul. Jag vill ju att pyret ska ha en bra anknytning till Sverige.

(Och börjar alla sjunga "Jesus älskar alla barnen" kan man ju alltid smita iväg lite diskret! )
    Fast sjunga "Jesus älskar alla barnen" är inte farligt ;)
  • Saftmedbulle
    trossan skrev 2012-04-17 20:30:09 följande:
    Nytt ämne- är det någon som ska gå på profylaxkurs?

Vi tänkte precis boka in oss på profylaxgruppen/ Annas profylaxkurs.
    Tycker jag hört så mycket bra om det!

Någon som provat? Eller ska prova?
    Vi ska oxå gå den. Har fått den rekommenderad av en kollega, som var jättenöjd med den
  • Saftmedbulle
    sowe81 skrev 2012-04-20 11:32:16 följande:
    Vi är inbokade på en föreläsning den 24 som sen veckan efter är bara för mamman, typ nån avslappning, är det den du tänker på? Sen föräldrautbildning i slutet på juni. Något mer har inte min BM nämnt. Ska du på något annat?
    Vad innebär föräldrautbildning?
  • Saftmedbulle
    Sandra1983 skrev 2012-04-20 15:17:26 följande:
    VIll bara tipsa om att Nike har en modell på linnen som är lite längre och som jag har tre olika färger och mönster i. Älskar de linnena och hade de innan grav också. Glad
    Bra tips! Tack!
  • Saftmedbulle
    mammsen skrev 2012-04-20 17:28:42 följande:
    utbildning och utbildning, det är mer som informationsträffar tillsammans med andra blivande mammor och pappor :) Det brukar vara några träffar och man går igenom lite olika saker, tittar på någon filmsnutt får prata och lyssna på andra,, vissa föräldrar pratar mycket andra lyssnar mest, men det är som den här tråden fast in real life och med en bm som styr upp det lite :) Det är såklart frivilligt :)
    Ok. Tror inte det finns sånt på min MVC, för min barnmorska har inte sagt något om det. Fast... får ju bra info i den här tråden, så det kanske inte behövs... Tack för svar!
  • Saftmedbulle
    7eHimlen skrev 2012-04-20 19:18:23 följande:
    Gäller det bara kommunalt anställda? Hur ansöker man om det annars? 
    Kolla med din arbetsgivare... Jag jobbar privat och får en engångsumma när jag går på ledighet och en när jag kommer tillbaka (kommer inte ihåg hur mycket).
  • Saftmedbulle
    Mamma070912 skrev 2012-04-20 21:12:51 följande:
    Hej alla rara! Gud va ni skriver
    Är man ansluten till handels så ska man också få 10% av arbetsgivaren i samband med att man går hem. Tyvärr är min chef  helt puckad när det gäller sådana här frågor så det har jag aldrig fått... Jag vet att jag har rätt till det men jag orkar helt enkelt inte ta fighten... När jag gick hem med första barnet frågade jag efter min semester-ersättning som man också har rätt att få ut som föräldraledig. Det höll på att sluta i slagsmål, typ... Med andra barnet sa jag inget och fick inget heller. (Jag fick pengar första gången). Det är en stooor eftergift jag får ta för att behålla jobbet. Trivs med arbetet men papper och pengar är inget man kan prata med min chef om. Hur dumt är inte det?...

Sf måttet: Jag hade 23 cm vid v 24 med båda de första barnen och det var strax under kurvan tror jag. Sen blev det längre och längre under kurvan för varje koll, så jag fick också gå på tullväxt ul. Båda kom ut normalsmå. En del föder mindre barn Och sen så är det nog väldigt lätt att mäta någon cm "fel".

I vår kommun erbjuds bara första gångs föräldrar att gå föräldrakurs. Lite synd, man vill ju gärna träffa de andra blivande som ligger ganska lika

Har en fråga som jag knappt vågar ställa... Är det någon som dricker alkoholfritt vin el öl? Jag gör det själv och har inte tänkt så mycket på det, men det slog mig häromsistens att det är ju ändå 0,5% alkohol. Är ganska övertygad om att det inte gör någon skada, men hur resonerar ni?
    Jodå... alkoholfri öl vid festliga tillfällen, men jag tar bara EN...
  • Saftmedbulle
    Sommaren12 skrev 2012-04-21 16:04:09 följande:
    Lijon: quicktime måste du ha. Är nog nåt hos dig för många andra har sett dom. Min mage är med helt fjunig nedanför naveln. Tur iaf att det är ljusa små fjun och inte en griv raggarsträng som jag hört att man kan få... Försvinner sånt sen?

Idag sa morsorna på kalaset att de använde stödstrumpor hela tiden! Jag trodde man bara hehövde det när man flyger... Ska ta fram mina nu... Hur gör ni?
    Japp, använder såna.
  • Saftmedbulle
    NiniMe skrev 2012-04-23 08:06:43 följande:
    Ja jag tycker det är jättemånga som står i bflistan som aldrig skriver ngt här... Kanske skulle uppdatera den...
    Fast jag tror en del läser, utan att skriva...
Svar på tråden Augustibebis 2012