Inlägg från: oprofessionell |Visa alla inlägg
  • oprofessionell

Augustibebis 2012

Marmite skrev 2012-01-25 17:11:34 följande:
    Just nu är Henry mitt favoritpojknämn, men mamma säger att det är ett y-namn och att ungen aldrig får ett jobb om han heter så.... konstigt, såna vibbar får inte jag! 
    På 40-talet kanske ;)

Om vi får en pojke blir det tveklöst Jack han får heta.
    En flicka lär vi döpa till Idde, med det är bara till 95% hemma hos sambon, som önskar en Siri att matcha ihop med Iris, haha.
  • oprofessionell
    TheMaraja skrev 2012-01-25 17:42:17 följande:
    Vi har en liten Iris men Siri lär det inte bli för det heter svärmor . Men som sagt, det är så svårt med namn.
    Haha, nä det förstår jag i så fall.
    Och det skulle ju kunna bli bra rörigt också. Det är ju i princip samma namn :)
  • oprofessionell
    Naimis skrev 2012-01-26 20:46:26 följande:
    Varför ska man få sånt enormt sug efter något man inte har hemma? Skulle dö för knäckebröd just nu.
    Åå! Knäckebröd är min enda craving nu! Wasa Havre - mmm!

Annars har jag inget särskilt jag är sugen efter något speciellt, men pratar folk om mat -  typ fisk, sushi, filmjölk, eller morötter, så blir jag liksom skitsnabbt sugen på maten de pratar om.
    JÄTTEJÄTTEJÄTTESUGEN alltså! På en morot? ;)
  • oprofessionell
    Augustimamman skrev 2012-01-30 09:16:58 följande:
    Alltså min plan har hela tiden varit att bebis ska sova i vårt rum, det utgår jag nästan från att alla låter sina nya göra. Men folk verkar ändå alltid stressa med att få klart barnrummet innan bf så därför undrade jag vad anledningen var. Vi har inte så mycket mer plats för leksaker å sånt i vårt sovrum så det får vi väl ha i gästrummet tills vidare, det e det som ska bli barnrum sen, men jag orkar inte fixa där förrän till hösten. Vi har fullt upp denna våren med att renovera hall, badrum och sovrummet.
    Haha det är för att ha någonstans att stuva undan allt bröte folk kommer dragande med när man fått barn. "TADAAA! Här kommer vi med lite presenter! Det är bara en Bobby-car, en babysitter, en saccosäck, en studsmatta! och tre säckar kläder" ;)

När dottern föddes bodde vi i en tvåa. Det hade innan bebisankomst: Kök-Sovrum-TVrum.
    Efter födseln blev det Kök-Sovrum-Leksaksaffär/Babyavdelningen på Kapahl Flört
  • oprofessionell
    Naimis skrev 2012-02-03 07:32:03 följande:
    Godmorgon tjejer! Denna graviditets första vad-kramp i natt. Blev en del sådana nätter sist, men inte förän senare.

Fryser gör jag med på kvällarna. Sitter fullt påklädd med flera filtar i soffan.
    Ånej! Den kramp-krämpan hade jag glömt ;)

Kände föresten små rörelser igårkväll när jag låg i soffan. 4-5 upprepade små pirrande buffar under naveln. Jag blev helt chokad och typ flög upp och skrek som värsta psyko-galningen "JAG KÄNDE BEBISEN!!! KAN DU FATTA!! JAG KÄNDE BEBISEN HAHAHAHA!!!".
    Inte trodde jag att jag skulle känna något såhär tidigt, men jag vet ju också att det kan kännas mycket tidigare än med första. Myschok på högsta nivå var det iaf.
  • oprofessionell
    Novalina skrev 2012-02-03 12:44:48 följande:
    Men varför ger du dej in i diskussionen då ö h t? Ingen har väl bett dej eller?... Förvånad

Jag vskrev inte att man är "mördare" för att man gjort abort, men att avsiktligt döda en annan människa är detsamma som mord enligt ordboken. Sen om man vill göra fina språkliga omskrivningar som "ta bort ett barn", så fine för dej om det känns bättre då. Men det är ju samma sak eg. iaf.

Jag har flera nära vänner som i unga år tvingats göra abort, och det är pga att de inte då haft den socio-ekonomiska möjligheten att då ta hand om ett barn i sitt liv.

Och det tycker jag är enormt stor skillnad mellan att gör abort under såna omständigheter, än att göra det pga en kromosomavvikelse, fast man annars inte skulle tagit död på barnet om det inte hade den lilla kromosomavvikelsen. Det är just det agerandet jag personligen tycker än oetiskt, och har jämfört det med att de i Kina aborterar flickor i magen just bara för att de är flickor och därför inte önskade. DET är en hemsk människosyn tycker jag. Strunt samma om man kallar det abortera/döda/mörda - det är ju i raktiken exakt samma sak, bara språkliga skillnader ju.
    Novalina.
    Jag tycker tyvärr det verkar som om du har lite tråkig och aggressiv attityd när du får mothugg.
    Sen kan jag tycka att det är osmakligt att ta upp abortfrågor i en gravidtråd öht. 

Så. Nu har jag sagt mitt.

Ha en bra fredag! Glad
  • oprofessionell
    Aaa! Hjälp mig!
    Jag blir snart tokig.. Jag är så jävla hungrig hela tiden! 
    Äter jag en bra portion mat, med kött, grönsaker och kolhyodrater, ja hela tjotabaletten så blir jag mätt. Sen efter någon timma är jag vrålhungrig igen! Och det har varit så i några veckor nu, efter att illamåendet släppte.
    Det känner jag inte alls igen från förra graviditeten. Och det oroar mig då jag gick upp 16 kilo till mina 157 den gången och jag inte alls haft den ambitionen den här gången. 
    Men hur ska det sluta nu? haha
  • oprofessionell
    Tramses skrev 2012-02-10 11:21:55 följande:
    Hej!
    Jag lämnade tråden för flera veckor sedan då jag fick mf i v 5-6. Jag har ändå följt er hela tiden sedan dess.
    Just nu är jag världens gladaste. Plussade imorse
    Vad roligt! Grattis så otroligt mycket! 
  • oprofessionell
    Ellenbmt skrev 2012-02-14 05:57:53 följande:
    Oproff- du vet att ni får tillbaka 13000 på skatten då va? :) asbra ju
    Ja, även det är ju fantastiskt.
    Vi fick hem papper på det nu i veckan från när vi var hemma med dottern 2010-2011. Bra system :)

• oprofessionell
    DetGodaLivet skrev 2012-02-14 08:09:27 följande:
    Jag är i teorin för att dela lika, men för oss passar det inte. Min sambo är chef och har svårt att ta uppehåll på samma sätt. Ekonomiskt förlorar vi mycket på det också pga stora löneskillnader (han tjänar mer än dubbelt mot mig). Vi skulle klara oss såklart men lägger häldre de pengarna på att barnet får vara hemma länge.
    Nä, det är ju så olika det där, hur ens arbetssituation ser ut osv.
    Men vi är lyckligt lottade med två rätt flexibla sysselsättningar och då utnyttjar vi det så bra vi bara kan med att dela föräldraledigheten lika rakt av :)
  • oprofessionell
    lillakotten skrev 2012-02-14 11:28:57 följande:
    Jag är i v 12 med det menar jag att jag har gått 12 fulla veckor. Jag säger även att jag är i 3:e månaden då jag gått 3 fulla månader. Samma som att jag säger att jag är 26 år då jag har fyllt 26 år och inte 27... Förstår inte varför alla verkar räkna att de är en vecka längre än vad de är..
    Jag är en av dem du inte förstår dig på ;)
    Jag är i v 14+1 och säger v15, för att det är ju den jag "jobbar på" nu.
    För mig är det nog bara psykologiskt lättare att säga veckan man är i istället för veckor man klarat av :)

Svårare än så är det inte :) 
  • oprofessionell
    Jag är jätteinne på att kolla upp könet den här gången. Min sambo vill det inte, men så behövde inte han stå ut med otaliga teorier om könet på bebisen som låg i magen förra gången.

Åh. jag vill bara kunna säga hur det ligger till direkt. Jag kunde inte bry mig mindre om vad det är för kön på barnet, så då tycker jag det blir tröttsamt att alla ska spekulera, ha förväntningar på det ena eller andra osv.
  • oprofessionell

banana81: Vi pratar dagligen om "bebisen som ska komma", "ditt lillasyskon" med vår 1,5 åring. Hon har lärt sig ordet bebis och pekar på alla som är mindre och säger bebis. Hon förstår ju inte alls konceptet syskon eller vad som komma skall till 100%, men hon förstår mycket mer än man kan tro. 

Man gör ju som man vill, men jag tycker både det är skönt och mysigt att även involvera storasyskonet till fullo, även om hon bara är 18 månader. 

• oprofessionell
    fru Elle skrev 2012-02-23 09:56:23 följande:
    Tror att nya prinsessans namn kommer bli ett populärt namn i år. Samt barnvagnen de väljer.
    Haha word!

Även jag, som i vanliga fall inte ger mycket för kungahuset, satt helt tagen med tårar i ögonfransarna imorse.

Mest för att det är fint med ett nytt liv och så himla härligt med familjeglädje. Men också med en klump i magen över hur den lilla är så oskyldigt omedveten om allt ståhej och en undran om hur hennes uppväxt kan tänkas bli. Man får så innerligt hoppas att den blir så bra och så privat man bara kan önska sig. 

Svar på tråden Augustibebis 2012