• FruMii

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-02-01 12:24:43 följande:
    Herregud! Jag får panik när ni snackar om vagnar! Rynkar på näsan Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter för barnvagn, vad man ska tänka på vad gäller praktiska grejer och så. Hur ska man tänka liksom? Usch, jag fasar för vagnköpet, verkar bara vara en rörig djungel med massa sälja-på-grejer. Kommer säkert köpa en skitvagn! Gråter

Ett ganska bra råd är att provköra vagnarna! =) Gå till olika barnvagnsaffärer och känn lite på dom. På det viset brukar man fastna för något märke och andra märken faller helt bort =) Tänk över era krav och er situation. Hur ni bor, hur miljön är runt omkring er osv =) Ta er tid, det är ett viktigt beslut ;)
  • FruMii
    Stövelkatten ; Min Emmaljunga som är så fin ;) haha Nä men, jag tänker som du. Jag hade hellre köpt en begagnad (inte för många år på nacken) märkesvagn än en billigare okänd vagn. Den okända vagnen kan vara jättebra men samtidigt kan den också vara tvärtom. Som du säger, vad händer om den är defekt, går sönder? Det är en chansning. Jag kollade också på en mer okänd vagn först men efter många timmar framför datorn hittade jag att folk klagade på att bromsen krånglade, så den gick bort!

En märkesvagn går oftast att sälja vidare sen, kan vara svårare med en vagn av okänt märke.. Kan kanske vara ett bra argument?

För min del slutade det med att jag valde vagn själv, min man var helt ointresserad och tyckte jag överdrev det hela. Tror inte killarna riktigt förstår det här med att vara gravid... Hade det vart dom så hade dom vart liggandes i 9 månader ;)         
  • FruMii
    hektorsmamma skrev 2012-02-01 22:19:18 följande:
    Idag inhandlades syskonvagn samt åkpåsar, liiite tidigt jag vet men jag kunde inte låta bli när allt var på rea dessutom! :D Så det blev en Baby jogger City select i vitt och två stycken åkpåsar från ICandy, en persikofärgad och en hallonröd - kommer bli sååå fint i den vita vagnen! :) Nu börjar det kännas verkligt detta...

Va kul! Alltid roligt att fynda ;) Hur gammal kommer din son att vara när bebisen kommer?
  • FruMii
    Novalina skrev 2012-02-08 15:54:16 följande:
    Jag tror nog iofs att du bör äta mer än bara extra fil. Jag tror att du skulle behöva lassa in betydligt mer (nyttigt) fett och (helst långsamma) kolhydrater för att må riktigt bra som gravid.

Roligt med 3D-UL! När då? Vad kostar det? Och vad är 4D-UL?...

Kolla längst ner på sidan på den här länken. Där ser man skillnaden på 2D-3D-4D =)

http://www.tittutultraljud.se/
  • FruMii
    Bellatrixx skrev 2012-02-08 15:44:57 följande:
    tack för alla mattips :) ska börja äta lite mer fil o sådär till, för att jämna upp lite. har proppat i mig en massa igår så idag mår jag bättre, skönt!  

men jag är såå glad, idag har jag bokat tid för 3D/4D ultraljud!! Vad häftigt det kommer bli.  
    någon mer som har planer på det?  

Jag kommer göra det! =) Får det via spec. mödravården så jag vet inte om jag vågar fråga om kön... När jag gjorde 3D/4D under förra graviditeten var det verkligen en häftig upplevelse =)
    Gör du det för att ta reda på kön?  Vilken vecka ska du göra det i?=)
  • FruMii
    Bellatrixx skrev 2012-02-08 16:41:07 följande:
    vad häftigt! är det lätt att de ser könet eller kan man undvika det? jag bokade det i v 22 för det var det alternativet som fanns, men ska se om jag kan boka om längre fram tills i ca v 25. När har du tänkt att göra det? Får du det gratis alltså? Vad kul Skrattande

Vi såg aldrig könet, fast det var en pojk =) Men vi tittade faktiskt aldrig efter det heller, så vi undvek det utan att ens tänka på det. Jag har för mig att det är lättast att se könet runt v.24.. Vill ni inte veta kan ni säkert säga det till den som gör ul så den inte visar för mycket =)

Jag får inte välja när jag ska göra det =) Förra graviditeten gjorde jag det 3-4 gånger tror jag, första strax efter vecka 20 och sista runt vecka 30. Nä jag betalar ingenting för det, dom gör det för dom måste ha extra koll på bebisen så det är alltid lika nervöst när dom börjar, men när dom gett klartecken att allt ser bra ut är det bara att njuta =)

Är det första gången du gör ett 3D/4D? 
  • FruMii
    Novalina skrev 2012-02-09 12:04:19 följande:
    Tack. Men jag förstår ändå inte skillnaden mellan 3D-UL och 4D...?

Haha nä jag tycker också det är lite avancerat. På den här länken beskriver dom (avancerat) vad det är och hur det fungerar =)
    http://www.nimade.info/halsa/2011/10/Vad-ar-4D-ultraljud.html

Låter väldigt krångligt men vad jag förstår så är 4D tiden =) 
    Novalina skrev 2012-02-09 12:07:09 följande:
    Varför får du gratis extra-UL? Riskgrav.?...

Lyllos dej att få göra så många iaf, och dessutom 3D!!!
    Ja jag har en riskgraviditet. Jag hade hellre haft en "normal" graviditet och hoppat över alla ultraljuden =)

• FruMii

Har en liten fundering.. Jag ska ringa in till spec. mödravården i graviditetsvecka 15 och boka tid för ultraljud.
    Men när är graviditetsvecka 15?
    Är det när man är tex i 14+1 eller är det när man är 15+1??
    Här råder just nu total förvirring =)      

• FruMii
    Ellenbmt skrev 2012-02-10 10:02:16 följande:
    Frumii- 14+ är 15e veckan

Åh tack för ditt svar Solig
  • FruMii

Ser att ni pratar om föräldrarledighet och att vårdbidrag kom på tal här ovan =) Finns det någon sida där man kan se vilka komuner som har det?

Svar på tråden Augustibebis 2012