Inlägg från: livelovelaugh |Visa alla inlägg
  • livelovelaugh

Augustibebis 2012

Vaginal förlossning blev det. Man var mer hands on och tog lactat prov (för att se så hon mådde bra) och vid det andra tillfället dom skulle göra det kom hon istället. Hon reder sig väl men tappar pulsen och gör dippar ibland men det är helt normalt när dom är såhär tidiga så hon har electroder som övervakar dygnet runt. Har ingen dator så kan inte lägga ut någon bild tyvärr men hon är väldigt söt. Ser inte prematur ut utan mer som man tagit en fullgången bebis och krympt den

• livelovelaugh

Tack för alla grattis

lilla Zoey ligger inte i kuvös uutan öppen värmesäng, som en liten vattenmadrass i botten på en säng. Hon klarar inte av att amma fullt men för att vara så tidig är hon riktigt duktig på att fixa upp suga, svälja och andas samtidigt då det oftast är där det blir problem.

Känns så konstigt att hon är här. Det var min sista graviditet och nu känns det ju som att jag blev snuvad på det sista.

Ni som ska kalasa imorgon kan ju äta en jordgubbee eller två åt mig också

kan maila en bild till någon som har möjlighet att lägga upp den kanske?

• livelovelaugh

Angelica, skulle gärna läsa men kan inte från mobilen. Om du orrkar maila det till mig får du gärna göra det på fredrikadalling@gmail.com

nu är ju våra situationer annorlunda men lik förbaskat liknande.

hoppas ni har det braÖ vilken stad ligger ni i?

• livelovelaugh
    Angelica1991 skrev 2012-07-03 02:17:59 följande:
    plötsligt händer det har läkarna och sjuksköterskorna och undersköterskorna sagt i många många veckor.. men när fan är plötsligt händer det, dom sa också hela tiden att hon är seg ur resperatorn för hon haft den så länge plus att hon har omogna lungor.. MEN VET NI

PLÖTSLIGT SÅ HÄNDER DET DEN - 30/6 19:30 läkaren kommer in och säger att nu ska vi dra tuben.. på bestämd tid.. :D hon har ju alltid extuberat sig själv och inte haft bra förutsättningar ..
    läkaren sa exakt dom här orden glömmer det aldrig " hon är redo" och så tummen upp... kan det verkligen vara sant... ja det kan det.. nästan 8 veckor väntan och hon kan ligga i cpap och hon gör det än nu... bättre värden bättre syresättning piggare gladare rörligare :DDDDD och nu efter lite drygt 2 dygn börjar hon få tillbaka rösten eftersom hon haft en tub mellan stembanden så har hon inte kunnat låta alls.. och jag skrattade så mycket när jag fick höra henne gråta för första gången !! det är inte högt en men för varje timme så blir det starkare... ja men kan ni fatta jag ser när hon är ledsen och hör när hon är ledsen , då kommer jag där som mamman och tröstar henne gungar henne lite lätt så hon somnar.. jag har aldrig gjort det förut för har inte kunnat veta när hon vart ledsen för hon har inte grimaserat heller.. nu börjar det verkligen gå upp för mig att hon är verkligen min bebis !! hon är en riktig bebbe =D kanske svårt för er andra att förstå hur jag tänker och känner och visseversa men det är helt underbara tider =D
    läkarna gör allt nu för att få henne att stanna i det här tillståndet, men jag kan säga det ser bra ut ! =) dock är vi långt ifrån hemma än men det börjar lukta lite hemsjukhus snart ! =)
    Grattis Angelica! Så fantastiskt! Duktig är hon lillgumman din och nu går det bara frammåt :)

För vran del är det snart hemgång :O Z ammar fullt nu och slipper sonden till helgen, det vi väntar på är att hon slutar dippa i pulsen, hon har igår fått slippa medicinen för det igen så nu väntar vi. Klarar hon det får vi åka hem! iadg vägen hon hela 2005g! 
  • livelovelaugh

Tycker ni är härliga allihopa trots att jag knappt skriver alls. Vi har fått komma hem! Im loving it och det gör även barnen. Zoey sköter sig toppen och ammar nästan på klockan var 3e timme. Tror första tiden med sond satte en rutin. Hon väger nu 2105g och är dösöt :) dom andra barnen har förskola veckan ut och det känns jätte lyxigt att få mjukstarta hemma. Jag sörjer dock att det var sista gången jag fick uppleva detta fantastiska i livet. Imorgon ska jag ringa och boka tid för sterilisering. Fyra är lagom trots att hjärtat vill ha fler. Sen eftersom dom kommer tidigare och tidigare vågar jag fasiken inte chansa någon fler gång för tänk om det inte skulle få gå såhär bra?

Ja, det hade jag bestämt redan innan så jag kommer inte ångra mig bara alltid tycka att bebisar och barn är det häftigaste man får uppleva ever:)

Nu börjar det närma sig för ett alla, jag längtar efter att få höra när det är dags :)

• livelovelaugh

Ang. Vattenavgång utan fixerad bebis så fick jag också åka in själv men väl där fick jag ju inte kliva ur sängen, inte ens vända mig eller sätta mig upp utan ctg och risk för akutsnitt. Inte ens under förlossningen fick jag röra på mig före hon hade sjunkit ned så var aktsamma. Det var en sjuk ångest att leva med tanken att jag kanske skulle vända mig i sömnen och att hon skulle göra något veck eller klämma navelsträngen. Jag visste om det här innan men glömde det i stridens hetta SAS när vattnet väl gick. Annars hade jag krävt ambulans.

• livelovelaugh
    Nettan1982 skrev 2012-07-16 14:39:52 följande:
    Jag kan känna. Får lätt in 2 fingrar och känner ngt hårt där inne... Precis innan det hårda så känns det lite som en hårdare kant men fingrarna får ju plats där oxå...

Det hårda du känner längst in är huvudet på din bebis, hårda ringen är inner och mjuka yttre :)
  • livelovelaugh
    7eHimlen skrev 2012-07-16 20:31:40 följande:
    Förresten, funderar på det där med amningsbehåar, jag har ju två stycken som funkar nu, men när mjölken (förhoppningsvs( rinner till så lär ju brösten bli mkt större? Hur vet man vilken storlek man ska ta? Hade 85D innan jag plussade, sen blev det obekvämt med det, så nu använder jag 90D istället. Hur har ni gjort ni som redan köpt? 

Kan bara tala för mig men ja, får enorma tuttar när mjölken rinner till ibörjan men efter en vecka går dom ner i normal storlek igen utom när dom är sprängdfyllda men då får dom fortfarande plats i min vanliga storlek
  • livelovelaugh

[quote=65803185][quote-nick]Roos26 skrev 2012-07-16 20:43:00 följande:[/quote-nick]Ni som känner på tappen, blir inte de typ som en hinnsvepning då å kan sätta igång förlossningen ? Eller hur går en hinnsvepning till ??[/

Hinnsveånong för man ett finger runt innanför kanten och lossar hinnorna, att bara känna men inte greja runt borde inte sätta igång något

• livelovelaugh

Hejåhå, grattis till pojken!

Kan inte säga mer än att jag tänker på er, hoppas innerligt att det vänder till det bättre. Kram

• livelovelaugh

Katten, att dom nästan panikammar är för att få igång produktionen. Blir det för jobbigt kan du ju be om en skvätt ersättning för att mätta och ta en liten paus, en del bebisar kan behöva snutta för snuttandes skull.

• livelovelaugh

[quote=65889000][quote-nick]Maaya skrev 2012-07-23 12:03:56 följande:[/quote-nick]Det verkar som om jag kanske blir igångsatt idag men tydligen är inte min livmodertapp mogen än :/ vill såklart ha bebis idag men är rädd att det ska göra hundra gånger ondare nu när livmoderhalsen inte är mogen o jag är livrädd för kejsarsnitt. Någon med erfarenhet av omogen livmoderhalsen?. Har gått fulla 38 veckor nu iaf :)[/

Du kommer antagligen få en gel som mjukar upp tappen först. Blev igångsätt den här gången och dom andra tre är födda spontant och jag upplevde inte att det gjorde ondare för det. Lycka till!

• livelovelaugh

Mammsen, med z hade kag ju vdropp eftersom jag inte hade egna värkar. Det stod mellan det och snitt så kag valde dropp. Hon är ju mitt 4e barn och jag märkte ingen skillnad. Nu hade ju vattnet redan gått och jag har haft en fl med som startade med vattenavgång tidigare och den var jobbigast utan tvekan. Med dropp så justerar dom ju dosen så värkarna sk bli lagom om man har en bm som kan sin sak. Det ni hela tiden pratar om är ju vad som kallas värkstormar och det försöker man undvika eftersom det är rent av farligt för både mor och barn. Min två hade jag värkstormar med. Det upptäcktes aldrig eftersom CTG var tillfälligt från kopplat. Dom undersökte mig vid 23 då var jag öppen 4cm som en timme tidigare, då koppldes jag ur CTG eftersom jag tyckte det var obekvämt, efter det har jag bara en lång värk och hon är född 23.17 det gick bra det med men jag var lite ställd efteråt hur fort det gick. Så kroppen kan ju dra igång en själv med. Med z fick jag ju som sagt dropp och hade bardballong först. Det tog en timme från riktiga värkar tills hon var ute men jag hade gott om pauser och upplevde det inte värre än någon av dom andra fl. Använde enbart lustgas 50/50. Det som var jobbigast med z var ju att jag var tvungen att ta laktatprover och att läkaren inte lyssnade när jag sa åt henne att låta bli att pilla där för att då kommer hon och läkaren sa att hon var tvungen men propp så hade hon z i handen ist ;)

• livelovelaugh

Detgodalivet, det är ju dock oftast hur det är när fl börjar med vattenavgång. Har nog mer att göra med att värkarna är mer intensiva efter vattenvgånh än att du blev igångsatt.

Hade din fl naturligt startat med vattenavgång hade det antagligen blivit lika plötsligt för kroppen.

Eller upplever du att det var just att hinnorna togs som gjorde det jobbigt?

• livelovelaugh

Missförstå mig rätt, menar inte att låta dryg utan är genuint nyfiken :)

Mammsen, jag undrar vart du får all den här infon ifrån? En del känns som personliga sammanfattningar av sådant man läst på nätet om andras upplevelser? Har du med.utbildning?

• livelovelaugh
    DetGodaLivet skrev 2012-08-09 14:35:17 följande:
    Nej det stämmer inte. Vattnet går ju inte bara spontant utan anledning utan det händer först då trycket blir så stort att det spricker av sig själv och det brukar innebära att mycket av jobbet (med att öppna upp osv) redan är gjort och det i lagom takt.

Jag var endast några cm öppen och det som enligt läkaren hade hänt om de ej tagit hål är troligtvis att kroppen hade fortsatt att under de kommande dagarna långsamt arbeta fram i långsamt takt och sedan övergått i aktivt värkarbete eller spontan vattenavgång . Det kunde vi tyvärr inte vänta på då det var tvunget med igångsättning men läkarna förklarade mycket tydligt att det inte var samma sak som om vattnet hade gått spontant och att det därför hade varit bättre att vänta ut en naturlig förlossningsstart om vi hade vågat det. 

Förstår hur du tänker men om det hade varit så som du beskriver det hade man ju regelmässigt kunnat sticka hål på alla kvinnor som var öppna nog mycket för att det ska vara möjligt, utan några negativa konsekvenser alls. Men så är det inte och det är därför man inte gör det.     

Fast båda mina vattenavgångar har ju skett utan påverkan på tappen, Mao så kan ju trycket inte ha blivit för stort? Har ju inte heller haft gbs eller liknande utan spontan vattenavgång bara.

Det är så att man får kraftigare värkar efter att vattnet gått och dom två gånger dom tagit hinnorna under aktiv fl har värkarna ökat och blivit kraftigare. Enda skillnaden för mig var att med dom två som vattnet gått innan värkarna började skippade man den första bitet av värkar som byggs upp utan hamnade direkt i mer kraftiga värkar. Man tar ju hinnorna på fl under aktiv fl för att det ska ta i mer..

Om man är väldigt rädd för att det ska gå fort och göra för ont osv och har skrivit in att man helst inte vill ha värkstimmulerande borde ni även skriva att ni vill ha intakta hinnor tills dom brister av sig själv eller fl igenom, det är ku också ett sätt att snabba på förloppet.
Svar på tråden Augustibebis 2012