DetGodaLivet skrev 2012-08-09 14:35:17 följande:
Nej det stämmer inte. Vattnet går ju inte bara spontant utan anledning utan det händer först då trycket blir så stort att det spricker av sig själv och det brukar innebära att mycket av jobbet (med att öppna upp osv) redan är gjort och det i lagom takt.
Jag var endast några cm öppen och det som enligt läkaren hade hänt om de ej tagit hål är troligtvis att kroppen hade fortsatt att under de kommande dagarna långsamt arbeta fram i långsamt takt och sedan övergått i aktivt värkarbete eller spontan vattenavgång . Det kunde vi tyvärr inte vänta på då det var tvunget med igångsättning men läkarna förklarade mycket tydligt att det inte var samma sak som om vattnet hade gått spontant och att det därför hade varit bättre att vänta ut en naturlig förlossningsstart om vi hade vågat det.
Förstår hur du tänker men om det hade varit så som du beskriver det hade man ju regelmässigt kunnat sticka hål på alla kvinnor som var öppna nog mycket för att det ska vara möjligt, utan några negativa konsekvenser alls. Men så är det inte och det är därför man inte gör det.
Fast båda mina vattenavgångar har ju skett utan påverkan på tappen, Mao så kan ju trycket inte ha blivit för stort? Har ju inte heller haft gbs eller liknande utan spontan vattenavgång bara.
Det är så att man får kraftigare värkar efter att vattnet gått och dom två gånger dom tagit hinnorna under aktiv fl har värkarna ökat och blivit kraftigare. Enda skillnaden för mig var att med dom två som vattnet gått innan värkarna började skippade man den första bitet av värkar som byggs upp utan hamnade direkt i mer kraftiga värkar. Man tar ju hinnorna på fl under aktiv fl för att det ska ta i mer..
Om man är väldigt rädd för att det ska gå fort och göra för ont osv och har skrivit in att man helst inte vill ha värkstimmulerande borde ni även skriva att ni vill ha intakta hinnor tills dom brister av sig själv eller fl igenom, det är ku också ett sätt att snabba på förloppet.