• Issan8

Augustibebis 2012

förresten, trevlig info att läsa att flera av er lyckats komma tillbaka i bra form efter graviditeterna, men frågan är om man ska börja sålla bort lite tighta tubtoppar och sånt dära som man kunde ha innan grav? Tänkte lika bra att ge bort till de som fortfarande inte har några barn på g. Brösten ska vi inte ens tala om men det har jag accepterat, dom blir aldrig vad dom va :(

• Issan8
    Ellenbmt skrev 2012-02-02 18:27:09 följande:
    Issan, du kommer kunna ha tubtoppar med, om du tränar för det, jag ser exakt ut som innan, enda skillnaden är att brösten är tommare upptill...
    ååå det låter toppen, hur har du tränat för att se exakt lika dan ut som du gjorde innan?
    ber igen om ursäkt för min fåfänga, självklart är sladdrig mage och skinnpåsar till bröst värt det vi får men jag vill verkligen få tillbaka en ok kropp efter grav om det går 
  • Issan8

tack alla, håller med juliette att det känns mycket bättre när ni delar med er av era erfarenheter att få tillbaka en ny het kropp igen....

Längtar efter att löpträna, spela fotboll å innebandy, bästa träningen för en ickegym-älskare men det får bli senare. Just nu kör jag bara på en promenad om dan....sitter och skriver uppsats resten av dygnet (å hänger här...) så blir väldigt slappt ändå. Åkte slalom fram till v.12 men nu känns det inte bra längre, har dessutom hört att det inte är bra för bäckenet med vissa träningsformer och vore ju trevligt att slippa smärta i bäckenet så länge det går.

Tror ni det är dumt att säga att man kan jobba fram till mitten på juli om BF är 7 aug?
    Jag jobbar bara extra med att passa barn på sidan om studierna, så inte jätte tungt arbete för dom är från 3 år och uppåt.  

• Issan8

hjälp, plötsligt vill massa familjer ha min hjälp här nere i Schweiz m barnpassning osv....jag är snart klar med min D-uppsats och bara längtar efter att komma ut och jobba och få börja tjäna egna pengar....

Är det dumt att jobba 5-6 dagar i veckan när man är gravid i v.14?
    Jag känner mig pigg och frisk, men det är ju nu när jag inte gör så mycket annat än å pluggar.
    Är det skadligt för bebisen om man sliter på och jobbar ganska intensivt några månader?
    Gubben kommer få göra ALLT hemma, den saken e säker.

Kommer ju inte ha någon mammapeng här i detta landet så vore trevligt att spara ihop en liten kassa även om vi klarar oss bra på mannens lön. 

• Issan8

hehe jag har planerat att han ska göra resten här hemma, jag bär ju för sjutton på hans barn Glad
    Och eftersom jag pluggar hemma har jag gjort nästan allt nu i flera månader så har han vart väldigt bortskämd. Dags för honom att känna på familjelivet, inte komma hem och ha middan serverad och sen lägga sig på soffan nu när jag ska börja jobba inte.

Har ni andra som redan varit gravida en gång orkat jobba heltid ganska långt in i graviditeten? 

• Issan8

när man läser här på forumet känns det som att det är jättevanligt. Jag känner en som fick missfall v.12 och hon är nu under utredning om va som kunde vara orsak. Vet inte om det har någon betydelse men hon är 36 och mannen 46, har för mig jag har läst att missfallsrisken kan vara högre hos kvinnor som är över 35?

Jag blev lite nyfiken på DetGodaLivets situation med att ha vårdnadsbidrag osv, jag bara undrade om din treåring inte går i förskola alls el någon dag i veckan? Sällan man träffar föräldrar som väljer att stanna hemma med sina barn flera år i stället för att ha dom i förskola, blev lite nyfiken på hur det fungerar för er (kanske inte hör till graviddiskussionen sorry..)

Annars har jag aldrig tänkt på det där med begagnade kläder, att bebisen slipper utsättas för lika mycket kemikalier. Jag hade tänkt att köpa stora saker, typ vagn, barnmöbler etc begagnat men tänkte att kläder vill vi ha nya, men nu tror jag att jag har ändrat mig. Struntsamma om de är lite slitna, barnet slipper ju massa färgämnen å andra kemikalier som stannar i kläderna säkert upp till 10 tvättar. Tänk va jag lär mig mycket här  Skrattande 

• Issan8

jag tycker personligen utifrån mina erfarenheter att de är lite sent för barn som är 3 år att för första gången börja i förskola så sent. Är själv förskollärare och de barnen jag har träffat som har vart hemma med mamma och eventuellt små syskon till de är 3-3.5 har haft svårt att komma in i den ganska livliga men också tuffa miljö som den faktiskt är i förskolor då grupperna är så stora som de är (Jobbat i förorter till Sthlm och där är det aldrig mindre grupper än 16-20 barn på 3 pedagoger).

Jag kan dock inte säga någon om hur det blir senare när de är 6-7 år, då kanske de har "tagit igen" den sociala träning som de ev kan ha missat innan de började förskola. 

Det där med föräldrapeng känns bara ångest för min del, jag har jobbat i Sverige i 8 års tid, betalat skatt såklart. Men så flyttade vi utomlands och jag har fått tjänstledigt 1.5 år. Vi kommer flytta tillbaka till Sverige när bebisen är född och då blir det bara lägsta nivå för mig. Känns sådär när man gjort rätt för sig i så många år men det är bara å gilla läget...

• Issan8

gillar också retro modet vi har i Sverige samt alla härliga randiga grejer som passar både flickor å pojkar.
    Generellt har Sverige kommit sååååå mycket längre än andra länder när det gäller könsneutralitet, här i Schweiz där jag bor är det mest rosa till flickor å blått till pojkar. Gissa om de schweiziska pedagogerna gillade mig när jag klev in som förskollärare här och ändrade så att pojkarna fick rosa handdukar å flickorna blå, blev stora ögon hos både barn å vuxna  Skrattande 

• Issan8

förresten,  min nya dåliga kvällsvana innan jag ska sova är nu att klämma i mig några mackor med massa ost och ett stort glas kall oboy, så jäkla smarrigt speciellt när det är mitt eget-bakade bröd  :)

V.15 imorn och magen har verkligen vuxit sista veckan, dags att börja shoppa byxor.... 

• Issan8

jag är nu i v.16 och det är så himla skönt att jag fått all energi tillbaka, inget illamående eller överdriven trötthet. Inte mycket till mage på mig än, känner inte heller bebis, men jag är förstföderska så det är väl ganska vanligt.

Jag och mannen var idag på andra rutinkontrollen då vi äntligen fick se lilla underverket igen. Denna gången blev jag riktigt rörd då det nästan såg ut som att den vinkade åt oss. Vi valde att inte veta könet fast läkaren kunde se det.

Jag arbetar numera på en förskola på bebisavdelning. Jag bor i Schweiz och här har mammor max 4 månaders mammaledighet (betald) så på min arbetsplats har vi bebisar från 4-18 månader. Bra förberedelse för min del att ta hand om de små liven hela dagen, tålamodet är redan upptränat när ens egen kommer förhoppningsvis :) 

Nackdelen är väl att det blir mycket bärande på bebisarna, vissa är ju såna tunga små krabater och då känns det rejält i ryggen efteråt. Tror ni det är farligt på något sätt att arbeta på bebisavdelning när man är gravid själv?
    har som mål att orka jobba fram till 3 veckor innan BF men vi får se, en kollega på samma avdelning klarade det. 

Svar på tråden Augustibebis 2012