• LiJon

Augustibebis 2012

Godmorgon och stort grattis Capy!

Kanske ska vara tacksam att jag sover bra när jag väl sover, men det börjar bli drygt att vakna 06 varje morgon oavsett när jag lagt mig (somnade 02 inatt), vara hur pigg som helst för att sedan totaldäcka igen vid 08 och sova till 11-12... blir så groggy och illamående efteråt och halva dan försvinner känns det som. Ja man lär väl inte kunna ha kvar sina vanliga sömnrutiner när bebisen är här heller så det är väl bara att vänja sig ;)

Undrar om det är möjligt att ha blåmärken på insidan magen? Isåfall har jag det, haha! Är helt öm på vissa ställen men det syns ingenting utanpå, det är där hon har fötterna mest så nu är det väl bra trångt. Ilar mycket neråt också men jag tycker inte magen sjunker ner nånting, bm sa att jag bär henne högt och det känns, magen står fortfarande rakt ut under tuttarna liksom. Skulle vara skönt om den sjönk lite så man kanske kan andas lite bättre.   

Sommaren; tycker man hör så olika, om de behöver eller inte. Vi har köpt fyra pyjamasar i 50/56, sen beställde jag en sovpåse på internet igår efter tips från en mammagrupp på facebook. Flera verkade tycka det var smidigt att slippa greja med knappar och så mitt i natten vid blöjbyte. Tänker att man får väl prova sig fram vad som känns bäst själv. Du ska då inte tvivla på att du inte kommer kunna ta hand om ditt barn, hur ska man kunna veta allt om nåt man aldrig gjort förut? :) det är väl därför vi kvinnor finns till för varandra och ge råd och stöd, sen är det ju du som kommer känna ditt barn bäst! :)

• LiJon

Sommaren; jag har sett såna hängselvarianter men nu beställde jag en som ser ut som en vanlig pyjamas upptill med ärmar. Såg inte ut att vara så jättetjock heller. Från newheaven, tror den kostade runt 60-70 på rean o det känns ju överkomligt :)

• LiJon

Vad alla lossar slemproppar! :) Jag har inte sett en tillstymmelse av nån propp, inga förvärkar har jag heller... får för mig att jag kommer gå över tiden hur länge som helst bara för att kroppen inte verkar förbereda sej. Sammandragningar har jag men inte onda, bara lite obehagliga. Nu är jag ju 'bara' i v. 36 så man kanske är lite otålig. Men jag tycker många av er har pratat om det i flera veckor! :) Kan man föda före/kring bf trots att man inte haft känningar veckorna innan? Nu ska jag inte räkna med att föda innan, har i huvudet att jag kan gå över länge men man är ju lite trött på den här väntan nu ;)

Bez imena; förstår bakiskänslan. Känner mig så nästan hela tiden, men mest när jag sovit mitt på dagen som jag måste göra nästan varje dag. Illamående, groggy och helt seg i kroppen. Vill vara pigg och ha energi! :)

Imorgon ska jag jobba, gör min sista dag på extrajobbet på onsdag. Eftersom jag går på timmar där så har jag valt att jobba 2 dagar i veckan tills nu för att dryga ut min halva gravpenning. Så blir det ganska precis en månad hemma som jag hinner pula och fixa med packning av bb-väska, förlossningsbrev, storstäd osv. Ska bli skönt men konstigt att jobba sista dagen på över ett år! :)

• LiJon

Det var lugnande hörrni, nu kanske man iallafall kan hoppas på att inte gå så mycket längre än till BF. Kanske är det så att det är vanligare med förvärkar o s v för omföderskor, det finns ju några härinne Ååh så spännande, nu vill jag att det ska födas fler bebisar här i tråden! :D

• LiJon

Har också vita fläckar i handflatorna, skrivit om det förut. Även massa på smalbenen och en bit upp på låren. Måste ju bero på vätska, även om jag inte ser att jag är svullen så sitter dom där.

• LiJon

Idag fick jag hem kallelse om bäckenröntgen nästa vecka. Skönt att få tiden snabbt men jag har ju inte en susning om hur det går till. Så får jag lite dåligt samvete för att jag ska utsätta bebisen för röntgen, blev inte lättare när jag frågade läkaren (knäppläkaren jag träffade förra veckan alltså) om det var riskfritt för bebisen och han svarade " njaa alltså ja det ska det väl vara" men jag fick känslan av att han ville att jag skulle bli osäker eftersom han inte ville skicka nån remiss från första början...

Tesdy; Oj det måste varit en surprise. Nyfiken varför det blir igångsättning? Blir det nån typ av vändningsförsök innan? Jag trodde mer det blev snitt då, eller det kanske bara gäller om man är förstföderska? Lite spännande ändå, då kan det inte vara alltför länge innan du har din bebis här

En fixeringsfråga; När bebisen fixerat sig, ligger den still i helt samma position då? Min har haft huvudet ner senaste bm- och läkarbesöken men hon skruvar sig hela tiden, ena stunden är fötterna långt ut nästan i ryggen på ena sidan och sen plötsligt till vänster om naveln. Antar att hon inte är fixerad då... :P

• LiJon

Hihi ja man lär sig nåt nytt varje dag! :) Att de skruvar sig under förlossningen har jag koll på men då är ju ändå själva utdrivningen igång s a s. Fick för mig att de "sitter fast" med huvudet när de är fixerade. Men det kanske är bra att hon lever runt därinne så kanske hon skruvar sig neråt!

Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.

• LiJon

Sommaren; tror det var jag som skrev om det, finns på jollyroom; http://www.jollyroom.se/kaxholmen-plastad-frotte-50x70.html 

Jobbade sista dagen igår och är alltså helt ledig nu, men fick sämsta starten på ledigheten imorse när jag märkte att både mitt facebookkonto och hotmailkonto blivit kapat. Lyckades spärra fb-kontot iallafall men inte återställa det, och att återställa mejlen verkar inte heller gå. Så sjukt tråkigt för jag har ju den mejlen kopplad till allt, tradera osv. Är rädd att någon ska ha hunnit gjort något, förstår inte vitsen med att hålla på med sånt där.

• LiJon

Trossan; Ja jag har lite småpanik, har försökt greja med det där hela morgonen men det funkar liksom inte. Jo man kan skriva in en annan e-mail så jag skrev sambons, men det stod att det kunde ta 24 timmar innan de kontaktar en. Fast jag förstår inte om den är spärrad nu eller inte :/ Nej jag har ingen aning om vem, jag skulle inte tro att det är någon jag känner utan någon/några som liksom har som 'hobby' att hacka såna här konton. Hade inte ens lika lösenord till fb & mejlen men snarlika. Gaah jag som bara ville njuta av ledigt nu! ;)

Stövelkatten; jag skulle inte tro att det är någon som loggat in från samma dator. Loggar bara in här hemma och på jobbet, och på jobbet behöver man min inlogg till själva datorn först för att kunna logga in. Och igår avslutade jag allt och tog bort automatisk inloggning osv, och det stod på facebook att någon ändrat lösenordet kl. 23:48. Skyndade mig att ändra på tradera iallafall så det borde vara lugnt! :)

Sorry för OT! Känns genast som att dagarna kommer gå segare nu när man är hemma, men samtidigt har jag lite att göra på to do-listan också. Rensa nån garderob, badrumsskåp osv. Ser att ni diskuterar bäddning i vagn, är det någon mer som kommer ha mjuklift? Vi ska ju ha emmaljungas quadrolift och jag tycker det känns knepigt hur man ska bädda i den, finns ju liksom ingen madrass man t ex. kan lägga ett lakan runt. Sen är det ju redan någon typ av "teddypäls" i så jag tänkte om det räcker, men det kanske inte är så kul att få det nerspytt heller... tänkte att man kanske kan lägga en dubbelvikt filt/handduk i botten med ett lakan runt.

• LiJon

Sommaren; Om det var "Innan du föder" ni fick se på föräldragruppen så kan jag bara säga thank god att det inte var den vi fick se, haha. Hade inte heller kunnat hålla mig för skratt! Fick hem den igår så jag och karln satte oss bredvid varann i soffan och skulle öva andning men jag kunde inte vara seriöst för fem över, dels för att det var mekonomen-reklam-tjejen som var med och den andra kvinnan som började bröla som en ko... 200:- i sjön! ;p

Okej, kan hända att jag själv kommer bröla sådär men då är det väl så, det komiska var att allt var så seriöst och så bara, "låt mig illustrera; bröööööl".

Fick hem min belly-bandit också, beställde originalet men de ringde ifrån butiken och sa att det var slut i den färgen, men att jag kunde få (den dyrare) bamboo till samma pris. Tackar man ju inte nej till! Ska bli spännande att se om man tycker att den funkar.  

Den här fredagen började bättre! Lyckades få tillbaks både fb och mejlen igårkväll, nu lär vi skaffa virusprogram (inte en dag för tidigt) innan jag vågar logga in via datorn, får använda mobilen tills vidare. Ska till BM nu på förmiddagen, ska väga mig vilket jag verkligen bävar för. Vägde mig nog sist i april nån gång...  

Sen är det 25-årsfest för en kompis ikväll. Har varit fullbokade den senaste tiden men jag ser det lite som "passa på". Sen kommer det ju dröja innan vi kan sticka iväg på sånt där bara vi.

Svar på tråden Augustibebis 2012