Inlägg från: DetGodaLivet |Visa alla inlägg
  • DetGodaLivet

Augustibebis 2012

Kampis skrev 2012-05-20 18:29:14 följande:
    Ang kudde så har vi en från Ullared, funkar kanon =)

Täcke som i tjockt täcke behöver de inte ha, kvävningsrisk om de får det över huvudet. Ta då hellre en filt. sen om man behöver ens det beror ju på hur varmt man har i rummet också =)  

Vi har svinkallt hos oss (gammalt hus) men använder sådant täcke som sitter fast på en väst så det blir en slags sovpåse. Då går det ej att få över huvudet.
  • DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-05-20 21:20:26 följande:
    En fråga kanske lite utanför the topic men tänker att här säkert finns massa bra svar att få ;)
    Jag äger ingen symaskin men tänkte slå slag i saken och köpa en. Vill inte ha en för dyr eller avancerad utan en som passar för nybörjare men som ändå är tillräckligt BRA, den ska ju helst hålla liksom... Kommer väl mest använda den till att sy till dukar och gardiner typ men kanske även sy i lite stoppade saker.

Nån som kan ge mig ett tips på en bra makapär? Jag har inte sytt på maskin sen syslöjden på högstadiet... :O 
    Det viktigaste är att den ska kunna sy stretch-sömmar så att du kan sy i trikå. Jag har själv en av de billigare varianterna som kan detta och den funkar bra för mina behov. Singer Tradition 2259 har jag för mig den heter.
  • DetGodaLivet
    natlup skrev 2012-05-21 11:13:28 följande:
    Idag var jag å sambon i stadshuset för att fylla i faderskapspapprerna. Så nu har han samma rättigheter som jag har till barnet. Det var med ett leende han skrev på alla pappren.

Ni som inte e sjukskrivna nu, tänker ni sjukskriva er? Jag funderar på att ansököka om det. Mår verkligen piss både på och efter jobbet.

Nä apselut inte. Jag skulle behöva sjukskriva mig från min fritid däremot men det kan man ju inte göra. Har flera fritidsintressen som är ganska tunga och har svårt att avstå från dem. Jag reflekterade faktiskt just idag över hur bra jag mår av att vara tillbaka på jobbet efter 4 dagars ledighet över Kristi Himmelsfärd eftersom jkag äter bättre och tar det mer lugnt på jobbet. 

Mitt jobb är lugnt, lagom rörligt och varierat. Det finns inga tunga moment och jag får mat och mellanmål på regelbundna tider och sover middag på arbetstid. Det enda är väl att jag skulle vilja ha kortare dagar. Att jobba heltd ger ingen bra balans men det är ju något jag valt själv för föräldrapenningen.

Skulle inte gå att få sjukskrivning beviljad heller tror jag, eftersom jag inte är sjuk.
  • DetGodaLivet
    natlup skrev 2012-05-21 12:04:04 följande:
    Jag vet inte hur jag ska göra. Jag jobbar som telesäljare. Vi får inte betald semester, det ingår i våran provision.

Vet inte hur jag ska göra. Jag mår sjukt dåligt när jag är på jobbet. Vad skulle ni gjort?
    Ta ut FP i förhand är ju ett alternativ. Den möjligheten är ju till för just att man ska kunna varva ner inför förlossningen. 

Sjukskriven kan du bli för exempelvis svår foglossning eller kraftiga förvärkar.  Tyvärr kan mn få avslag från FK även med läkarintyg om det inte anses tillräckligt för att vara ett sjukdomstillstånd. "Normala" graviditetsbesvär får man inte sjukpenning för.

Är det själva arbetsuppgifterna eler arbetsmiljön som gör att du får problem på jobbet så är det gravidpenning man ska söka i första hand.

Hoppas du hittar nån lösning som funkar.      
  • DetGodaLivet
    bez imena skrev 2012-05-21 16:46:12 följande:
    Åh grät också när jag tvättade babykläderna :) och igår var lite pinsamt.. Vi var på kosläpp på en bondgård med säkert tusen andra åskådare... Kossorna är så glada så där står jag och tjuter med ansiktet mot mannens bröst... Blev lite snorigt på hans tröja, men jag var så glad för kornas skull.. Haha

Undebart ju! Klar man måste få grina åt kossorna.
  • DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-05-22 22:21:46 följande:
    SORRY!!!
    Jag har nästan helt övergått till min underbara IPhone och där har jag inte orkat ladda hem Beta-appen, förrän idag!

Jag ska bättra mig...
    Vi har haft en omtumlande vår, dels med min sjukskrivning men också sonens neuropsykologiska utredning. Igår fick vi konstaterat att han har autism syndrom och ADHD. En del att smälta såhär inför hans skolstart i höst, kan man säga.

Nu har mina sammandragningar lugnat ner sig och jag börjar äntligen känna mig LEDIG efter alla läkarbesök mm. Vi har hunnit med vår lilla  semester i Tyskland och i samma veva fått i princip allt vi saknade i bebisväg. Babyskydd, babysitter, babygym, en massa kläder osv. Allt begagnat, vilket känns skönt!

Så, nu ska jag läsa ikapp om er alla. Jag har saknat er!

Skönt att se att allt är väl med dig då!

Hade ni de diagnoserna på känn eller kom det överraskande? Måste ju vara skönt att ha det färrdigt i alla fall, brukar bli lite lättare framöver då. Men du får gräva ner dig i pappersarbetesträsket med vårdbidragsansökan och annat.
  • DetGodaLivet
    Stövelkatten skrev 2012-05-23 01:18:45 följande:

Vad fint att höra! Han kommer inte gå i särskolan som det ser ut nu, men förhoppningsvis hinner skolan få fram tillräckligt med resurser. Har ni vårdnadsbidrag? Du får gärna svara i gb, förresten. Jag kanske inte ska kapa tråden med sett. :)
    För att få en särskoleplats måste barnet ha en konstaterad utvecklingsstörning. Har man "bara" autism och ADHD tillhör man alltså inte särskolans elevkrets och kan ej få plats där.

Däremot finns det ibland smågrupper eller specialklasser för autism i vissa kommuner, då arbetar man efter grundskolans kursplaner och mål men mer strukturerat och i mindre grupp. Den vanligaste lösningen är dock att man går kvar i sin vanliga klass med resursperson och de anpassningar av miljö och struktur som behövs.

Nu är det jag som kapar tråden...förlåt..över till bebissnack... Jag är autismpedagog till yrket så fråga gärna om du undrar nå't,

• DetGodaLivet
    7eHimlen skrev 2012-05-23 09:16:44 följande:

La det här i bildtråden, men tänkte att det kanske borde ligga här oxå :P :

Jag älskar oxå ugglegrejorna från Jysk! Men vi har satt köpstopp på oss själva eftersom vi redan handlat så himla mycket :P så jag hoppas att svärmor fixar istället :P eller att det finns något kvar i juli när jag får handla igen ;) Är det fler än jag som har "för mkt" kläder? Haha, vi har hittat så mkt på second hand att vi nästan hoppas på att få en kräkbebis bara så vi hinner använda allt!

Jaaaa...det är likadant här. Kläderna kostar ju typ inget på loppis heller och jag vet att jag får igen mer när jag säljer dem. Så det finns liksom ingen motivation att låta bli att handla.

Har typ 25 set i 50-56 nu och ännu mer i 62-68, vet inte vart det ska sluta.   
  • DetGodaLivet
    jguz skrev 2012-05-23 12:12:44 följande:
    Detgodalivet:
    Min son har ingen som helst utvecklingsstörning. Han har "bara" atypisk autism och adhd och är helt "normalbegåvad". Men de tyckte ändå att han skulle passa i särskoleklass med andra autistiska barn.
    Nu passade an inte in där alls, det var 5 barn och fem pedagoger i klassen. Men de andra barnen hade ju autistiskt syndrom och var på en helt annan nivå än min son. Min son har mest svårt att tolka andras signaler, svårt med ögonkontakt och så... För min sin är det mest adhd'n som ställer till det för honom och det märkte ju skolan. Så han fick sen börja i vanlig klass i vanlig skola... Han har inte en egen resurs längre utan de har en extra i klassen bara
    Han får medicin för sin adhd och han är som ett helt annat barn.

Katten: ja vi får vårdbidrag för vår son.

Då bryter de mot lagen om de placerar din son särskola. Det är inget som kommunerna på egen hand får bestämma över utan regleras i skollagen som blivit tydligare på den punkten. 

Till särskolans elevkrets hör enbart barn som har en kosntaterad utvecklingsstörning, som dessutom måste vara av en sådan grav att de inte kan uppnå grundskolans mål ens med särskilt stöd. 

70% av alla barn med autrism har också en utvecklingsstörning därför är det ändå vanligt med autistiska elever i särskola, men enbart en autismdiagnos kvalar inte in oavsett hur omfattande svårigheterna är. Däremot finns specialklasser just för autism inom grundskolans ram (ibland kan de felaktigt kallas aspergerklasser också) där man arbetar utifrån grundskolans kursplaner och mål, dessa klasser tillhör inte särskolan.

I vissa enstaka fall kan elever som har behov av mer stöd och mindre grupp bli omvänt integrerade i särskola trots att de läser mot grunskolans mål men det är ovanligt och kräver mycket anpassning (och en hel del pappersarbete då det kräver specialtillstånd) för att bli bra.         
Svar på tråden Augustibebis 2012