jguz skrev 2012-05-23 12:12:44 följande:
Detgodalivet:
Min son har ingen som helst utvecklingsstörning. Han har "bara" atypisk autism och adhd och är helt "normalbegåvad". Men de tyckte ändå att han skulle passa i särskoleklass med andra autistiska barn.
Nu passade an inte in där alls, det var 5 barn och fem pedagoger i klassen. Men de andra barnen hade ju autistiskt syndrom och var på en helt annan nivå än min son. Min son har mest svårt att tolka andras signaler, svårt med ögonkontakt och så... För min sin är det mest adhd'n som ställer till det för honom och det märkte ju skolan. Så han fick sen börja i vanlig klass i vanlig skola... Han har inte en egen resurs längre utan de har en extra i klassen bara
Han får medicin för sin adhd och han är som ett helt annat barn.
Katten: ja vi får vårdbidrag för vår son.
Då bryter de mot lagen om de placerar din son särskola. Det är inget som kommunerna på egen hand får bestämma över utan regleras i skollagen som blivit tydligare på den punkten.
Till särskolans elevkrets hör enbart barn som har en kosntaterad utvecklingsstörning, som dessutom måste vara av en sådan grav att de inte kan uppnå grundskolans mål ens med särskilt stöd.
70% av alla barn med autrism har också en utvecklingsstörning därför är det ändå vanligt med autistiska elever i särskola, men enbart en autismdiagnos kvalar inte in oavsett hur omfattande svårigheterna är. Däremot finns specialklasser just för autism inom grundskolans ram (ibland kan de felaktigt kallas aspergerklasser också) där man arbetar utifrån grundskolans kursplaner och mål, dessa klasser tillhör inte särskolan.
I vissa enstaka fall kan elever som har behov av mer stöd och mindre grupp bli omvänt integrerade i särskola trots att de läser mot grunskolans mål men det är ovanligt och kräver mycket anpassning (och en hel del pappersarbete då det kräver specialtillstånd) för att bli bra.