• mammsen

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-04-12 18:40:20 följande:
    Ser fram emot "banta-tråden" till hösten... ;)
    Jag med! 
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-04-12 18:44:06 följande:
    Är det förresten helt tokigt att se fram enot förlossningen?! Antar att det är för att jag inte kan föreställa mig smärtorna som jag bara ser det positiva i det. Kanske en "farlig" inställning, men jag har försökt läsa på om förlossningen och vad man kan vänta sig och trots allas skrämmande historier så ser jag ändå fram emot det. Inte bara för att min plutt ska komma då utan tycker hela upplevelsen verkar spännande.
    Jag ser med fram emot förlossningen, och gjorde det första gången med! Det är häftigt och spännande på samma gång,, jag glöder i ögonen när jag tänker på det! Jag vill inte missa förlossningen när man vet att det är så nära så nära!! 
  • mammsen
    Gadget och Sommaren12 - Vibrerar.. hmm, hn drar möjligtvis inte hälen mot insidan av livmoderväggen då?? Då kan det kännas som en ryckande känsla kanske lite "skakig" känsla,, eller så bubblar det i tarmarna som ligger tätt emot livmodern nu, oroliga behöver ni nog inte vara iallafall :)

Trossan - Åh, vad mysigt med små tjejjkläder!! Jag har en dotter sedan innan och det finns så OTROLIGT mycket sockersött att klä dem i första åren,, nu när jag väntar en pojke är det inte samma utbud, men nu blir det färglatt och mycket kaxiga tryck och sånt istället :)Har gjort samma som du, min dotter var 52cm när hon föddes i v 40+5 så storlek 50 var redan på gränsen, jag han använde se absolut sötaste sakerna (bara för att) innan jag var tvungen att efter knapt en vecka gå äver till strl 56, Men jag har endå köpt en liten begränsad bebisgarderob med 2 par byxor, 3 bodys och en tröjja i strl 50 och skulle han nu komma ut och vara tidig eller liten så kommer jag sätta min och sambons mamma på att inhandla lite mer i strl 50 medans vi  är hemma och slappar med bebismys, de är bästa vänner sedan ca 15 år och skulle antagligen ta med kläder hem så det räcker till varenda augustipojke, men de skulle absolut bli så glada och stolta av uppdraget :  

Angående att försöka få barn till slutet av sommaren vet jag inte, jag tror det finns både fördelar och nackdelar med alla årstider, om man tänker in inte bara bekvämligheten av kläder till den lilla och ur läksynpunkt till mamman osv,, iallafall, Min dotter på 4½år är född 19 september, nu tog det ca 18månader att bli gravida och vi hade igentligen planerat att få barn innan våren slagit ut 2011,, men nu har vi BF den 19 augusti och det viktigaste för mig är att barnens födelsedag inte krockar med julafton! Min mamma har 5 barn (alla fyller i januari, februari och mars) så man kanske bara är skapt sån att man är menad att ha barn en viss tid :P

Jgus - Härlig känsla!! nu kan ni vara säkra och bara njuta av tjejjgrejjerna!!

Sommaren12 -  du kan köpa sånna spännen till vagnen som man kan hänga typ alla axelremsväskor på =) Ang knipövningar så gjorde jag inte så mycket innan första barnet, hade mycket sex och då är musklerna tipp topp endå, nu har det varit lite ökenperioder ;) Så jag passar på att knipa när jag kissar, då är det lätt att veta att man gör rätt,, Om du kissar så kniper du så strålen slutar och håller dig i 1-2 sekunder och så kissar du igen och så kan du knipa igen osv,, när man endå lixom sitter där villket man endå kommer göra så ofta så kan man ju likaväl passa på att göra något vettigt lixom :)

Giza - Välommen! Jag har en 4½åring hemma och jag tycker nästan att det är svårare att förstå att jag är gravid denna gången än första! Sjukt svårt att förklara haha,, men nu känns det ovärkligare än då!! Det är by the way fler i tråden som bor utomlands :)

Oh! nu måste jag ha frulle, sambon har dukat upp i köket och vi ska flytta idag! Så jag läser sista sidan sedan :D
  • mammsen

Kampis, om du tar bort nappen från dottern får du kanske ett helvette i 1-2 dagar max, men sedan är det över :) barn vänjer sig så otroligt fort och då kanske du slipper problemet på nätterna sedan! Min dotter hade napp första 6-7 månaderna, sedan tyckte jag det räckte jag ville se hennes fina leende och höra henne när hon började prata så jag slängde helt enkelt alla nappar, (den möjligheten har man inte med en tume och därför valde jag henne att använda napp) Hon värkade aldrig ha ont av det och har varit nappfri sedan dess.. Kommer göra likadant denna gången :) Men förr eller senare MÅSTE man få barnet att sluta med nappandet! Att man övertalar dem att lämna napparna till jultomten, påskharen eller barnen i afrika eller bara väljer att säga nu är det nog. När du väl har en bebis hemma som antagligen kommer ha någon napp liggandes hemma DÅ kanske det blir ännu svårare att sluta, eller så kan man ju iof låta båda barnen sluta sammtidigt, då blir det kanske inte samma avundsjuka,, Svårt det där, hur gammal är "den stora"

• mammsen
    Kampis skrev 2012-04-13 10:25:45 följande:
    Ang knipövningar så har jag lärt mig att man inte ska träna knipövningar när man kissar, det är inte rätt muskler man använder tydligen.

Sommaren: Köp knipkulor annars, då tränar du utan att du tänker på det :)     
    Jaha! Vart har du hört det? Det finns 3 olika muskelområden man kan träna knipövningar med i underlivet, när man kissar når man 2 av dem , så det var ju knepigt :/ men knipkulor är ett bra förslag med dock tränar de bara de yttersta musklerna som går ihop med dem runt anus, yttersta musklerna är som en 8:a runt båda öppningarna, knipkulor är toppen när man har sex med by the way iallafall för sambon ;)
    Du frågade om köns ul med, jag gjorde mitt på emmas ultraljudsklinik i gbg och betalade 850kr för Rul + könsbestämmning.

• mammsen
    Randiga Rut skrev 2012-04-14 11:25:05 följande:
    Jag går in i v. 24 idag och tycker att det börjar bli lite jobbigt... kan inte alls minnas att det jobbiga startade så här tidigt med dottern! :( Hur kommer det egentligen bli sen?! Vågar knappt tänka på det. Vet inte hur mkt. jag gått upp men magen är betydligt större den här ggn.! Jag är extremt trött också, ska försöka få en tid till vc innan nästa bm-besök i maj å kolla upp lite värden. Jag trodde andra graviditeten skulle bli lättare än den första ju! ;) Hur känner/kände ni andra som väntar/har väntat nr. 2?
    Mitt illamående har varit betydligt bättre, men annars har jag bara mått sämre! Med dottern hade jag aldrig ryggproblem eller problem med återkommande sura uppstötningar i mitten/slutet av graviditeten, jag hade en toppen graviditet första gången. Jag är 174cm lång och då hade jag en utgångsvikt på ca 65 kilo gick ner till 57kilo tills illamåendet la sig och sedan vägde jag mig innan förlossningen och vågen stod på 75 kilo vill jag minnas.. 
    Nu har jag skitont i ryggen emot kvällen och problem med foglossning, dessutom har jag fått problem med knän och fotleder som bara sviker! Undra om de ökade problemen beror på att vikten är lite högre nu,, Fortfarande 174cm lång och Startvikten låg denna gången på 75 kilo (10 kilo mer än startvikten förra gången) nu väger jag 82kilo så jag har hitills gått upp 7kilo, det känns helt ok, men hade inte skadat om startvikten var lägre,, jaja skitsamma annars hade jag ju inte kunnat vara med i bantningstråden sedan :P
    Jag har ju även ett par skador i ryggen efter misshandlar men smärtan sitter inte där jag brukar ha ont när jag har ont av det, utan som sagt i ryggslutet och i fogarna i ex trappor och snea vägar och när jag vrider och vänder på mig och dylikt,, Tror helt säkert att de ökade fysiska problemen har med vikten att göra!!!

• mammsen

By the way!
    Min sambo har gått upp 1kilo mer än mig och har för första hången i livet blivit av med sina magrutor som blivit ersatt av en något rund kula <3 Känns så jäääääävla bra!! haha!!

Ni får ursäkta mig, jag orkar fan inte läsa ikapp allt nu! Flyttdag nr3 och allt börjar falla på plats här hemma, och vi har dessutom nyss varit hos svärmor då sambon skulle hjälpa dem att fälla ett gigantiskt stendött, ihåligt jävla träd.. Jag HATAR att han kan sånt och eftersom han inte kan ge sig och var tvungen att få bort en massa grenar och fälla trädet en bit åt gången (eftersom det dessutom stod i en hundgård.... SUCK!!)  började han såklart med att klättra upp så långt han kunde på stegen och sedan hoppade han upp bland grenarna i det svajjande trädet med motorsågen, då han nyss vart med och hjälpt dem bygga hundgården (80kvadratmeter stor) så skulle han ju ha ner trädet utan att skada stängslet..... 

På marken nedanför står en hysterisk gravid kvinna och både skäller, hotar och spottar pga en "mildare" panikatack, och jag lovar er! När han var där uppe så ville jag DÖDA HAN! men när han kom ner i en bit blev jag ganska glad och lättad.. Gaah! Han kan fälla träd han är utbildad och har jobbat med det men det är läängesedan och saken blir ju inte bättre av att han är våghalsig som en jävla.... vet inte vad,,, jag lever med en man som tror han är odödlig.... suck..

Urs ja.. jag var bara tvungen att få klaga av mig lite!! när trädet var nere så var det nästan helt förmultnat innuti, mer än halva stammen var bara jord... jag vet inte om han lyckades av tur eller skicklighet.... Min son är iallafall inte faderlös och jag är dessutom inte blivande ensamstående 2 barns mamma.. tack gode gud!! Kan jag skicka han på något uppfostringläger någonstanns?? någon frivillig?!

Jag fortsätter läsa ikapp någon dag när allt lugnat ned sig lite här med flytt och allt,, puss och kram på er alla goa tjejjer!! 

• mammsen

Hej igen tjejjer! Ber om ursäkt i förväg för ett ganska långt medelande! Läser ikapp från sidan 1156 eftersom jag haft upp till pannan att göra här hemma med flytt och allt!

Men innan jag börjar läsa era inlägg måste jag bara klaga på att jag har fått sånna jävla problem med sura uppstötningar HELA TIDEN!! Har tagit lite bikarbonat och sköljt ned med vatten ibland det hjälper värkligen men smakar ju fan.... Käkar havregrynsgröt med äpplemos med som lättar trycket lite med på kvällen innan jag går och lägger mig, någon som har några superbra förslag? (jag har i tidigare graviditet fått problem med magsår, behöver jag tänka på något speciellt??)

Oh! jajustet!! Jag har gjort det förbjudna! Jag har köpt ett beg babyskydd! Jag hittade ett från -09 som var superfint och köpte det bara för 75:- på en secondhandbutik.. Tänkte att det kunde vara bra som reserv, det har de senaste eu godkännandet och är iallafall inte för gammalt så att plasten blivit dålig så jag känner mig nöjd :)

Någon skrev något om cyckling, jag vet inte hur ansträngande det uppfattas av er men jag har läst att det ska vara välldigt bra för att förebygga foglossning, des ska även vara lättare att cykla än att gåom man väl har foglossning läste jag, jag har dock inte testat än trots att jag brukar cykla till dagis..
    Ang kudde som vissa diskuterat så kommer jag att ha det bara för att jag tycker det ser så tråkigt ut utan en gullig kudde till sängkläderna :P Jag har köppt en mjuk, tunn kudde på IKEA och kan inte föreställa mig att det skulle vara farligt på något sätt, det viktiga är ju bara att kudden ska ligga under huvud OCH axlar annars blir det belastning på nacken som inte är bra..

Åh, vad roligt, ni har pratat föräldraledighet ser jag! Jag kommer nog ta det lite som det kommer, räknar med att huvudsakliga födan för bebis blir min mjölk första 6 månaderna iallafall, så då är jag och sambon överens om att jag är hemma, Första månaden ungefär kommer vi vara hemma båda två och sedan räknar jag med att han tar föräldraledigt ca 1 dag i veckan så vi kan vara hemma tillsammans den dagen.. Sedan vill jag kanske börja plugga igen när lillkillen är ca 6 månader och kommer göra det på 50% och då får sambon vara hemma ensam de dagarna. Men jag har inte spikat några planer utan lämnar som vanligt plats för förändringar ;) Vill jag ut och träffa folk och göra något vettigt så gör jag det, vill jag bara vara hemma och gosa gör jag det, vi får se :) Men jag vill iallafall lämna över mycket ansvar på min sambo för att han ska känna sig delaktig med :)

Lovisen01 - Bra och bra, jag blev less på min oförstående kvinnliga chef, sjukskrev mig och sa upp mig! Haha Så bra och bra vet jag inte.. Nu ska jag bara vara hemma och slappa innan bebis kommer och sedan hemma och gosa tills det är daggs att ta upp studierna igen :) Jag känner mig nöjd och belåten med mitt beslut (vi får väll se hur jag känner mig när mammahormonerna har gått ur kroppen ;))

DetGodaLivet - Oj! Mammaledig så länge? Det är ganska ovanligt va? Jag tycker det är starkt av dig! Jag hade alldrig pallat vara hemma på heltid med min dotter så länge! Eller hon hade kanske alldrig pallat vara hemma med mig sålänge, jag har aldrig velat ha henne heltid på dagis utan har försökt ordna så hon gått max 20-30timmar/vecka. Men då har jag hunnit sakna henne och den tiden jag haft med henne har varit mycket bättre och mer kvalitet i än de perioderna hon varit hemma med mig helt, om ni förstår vad jag menar. Jag har dock varit hemma med VB under en lång sommar och det var både possitivt och negativt.. Jag tror det är mycket värt för ett barn att gå på dagis någon dag i veckan.

7ehimlen -  Är det bara du som ska amma? vet ni att man kan få igång mjölkproduktionen även om man inte varit fysiskt gravid? Man kan vara lite mer trögstartad bara men det går, det kanske kunde vara en bra lösning om du endå trots allt skulle behöva rycka iväg någon gång så du slipper skuldkänslor åt något håll, annars tycker jag att du ska sätta ned foten, litet företag eller ej, en ersättare under några veckor kan vara bra och det finns säkert många som är kompetenta att hoppa in och täcka för dig under en period.
    Xericas - Shit! Får alla som ska ha barn den mammalådan gratis i finland? Villka fina saker det var! och söta kläder med dessutom! Härligt!

Åh, angående föräldrakurs så kommer jag och sambon gå på den tillsammans. förra graviditeten han jag bara gå på ett möte men denna gången räknar jag med att gå på alla och det är mycket för att både jag och sambon ska få träffa andra i närheten som med ska ha barn och sedan är det ju lärorikt med! Man brukar ju gå igenom allt från graviditet, förlossning, amning, bebistid och på vissa ställen har man andnigsövningar och andra övningar med,, vi får se vad det bjuds på här :P Tyckte de flesta som var där år 2007 kom i par, jag tror bara det var en eller 2 mammor utan partner,,

mrsnoname - Vill han åka?! Jag hade blivit vansinnig! haha, om du föder den 12 augusti räknas det ju inte ens som för tidigt född utan helt normalt. BF datumet är ju ungefärligt och kan vara både + eller - någon vecka.. Jag hade blivit väldigt sårad och ledsen om inte min sambo ville hålla siug nära så tätt inpå förlossningen. Inte så mycket för att jag känner något stort behov av att ha han där, känner mig trygg med att föda barn men jag vill gärna ha hans sällskap såklart! Dock vill jag för han och bebisens skull att han är där! och jag vill att han ska vilja vara där när hans barn kommer ut! 

Stövelkatten - Ifall du inte såg det så blev jag så less på mitt jobb och min suriga chef som satte så mycket press och stress på mina axlar att jag i princip gav surkärringen fingret, lämnade in ett sjukintyg och sa upp mig! Jag har inte ett dugg ångest över det utan känner mig bara lättad! Jag är dessutom i en umgängestvist med min dotters pappa som är dömd för flera misshandlar på mig och varit nära att ta livet av mig vid fler än ett tillfälle där dommaren bestämt att umgänge ska ske på ett behandlingshem trots att jag och dottern lever med skyddade personuppgifter pga hotet! dessutom är jag mitt i en flytt och har ett babyrum att renovera och livet är ett jävla kaos! m.m m.m m.m Dock, känns det jääävligt skönt nu när det väl "löst sig" med jobbet och jag får lite välbehövd lugn och ro, Jag tycker du ska vara STOLT som tänker på ditt och barnets bästa! och inte ha några skuldkänslor eller dylikt. Det finns alltid någon annan som kan ersätta ens plats på jobbet, det finns substitut för solsemestrar! Åk till en djurpark eller skicka ungen till någon mor eller farförälder och unna DIG lite semester! Unna DIG att vara EGO! Och by the way killar går fan att ersätta dem med om de är dåliga för den delen!! nu måste du ju inte göra det men ibland mår man bättre av att vara medveten om att man har ett val!! ;) Så le lite åt helvetteskaoset när det stirrar dig i ögat och tänk på att snart ligger du där och gullar med små mjuka väldoftande babyfötter!

Och angående mammakläder så måste man inte ha så mycket, jag har dock 4par mammabyxor en jeanskjol och vita kortbyxor, jag använder inte mina favvotröjjor när jag är gravid eftersom de blir utöjda och förstörda, men har köpt några långa linnen i skrikiga färger på h&m billigt. Jag tycker att kjolar och klänningar är toppen när man e på tjocken på sommaren! och de måste man oftast inte köpa i just mammamodell eftersom det finns så många som sitter snyggt och skönt endå :)

Phu! nu har jag tagit mig igenom dagar av era disskussioner!! och lär inte vara borta mer än max en dag igen! Detta kallar jag att lära sig den hårda vägen! Alla är värklligen flitiga att skriva! Skitkul såklart men mitt medelande blev ju störande jävla aslångt!! Haha

• mammsen

DetGodaLivet - När jag var mammaledig med dottern var jag ensam, Jag stortrivdes med att vara mammaledig på heltid första året och kände mig alldrig utråkad, raslös eller besvärad. Jag fortsatte mitt liv som vanligt och Lova blev en del av det, jag har alltid varit noga med rutiner och aldrig haft de vardagsproblemen alla pratar om, med läggning och sömn och mat osv.. Och jag gillar att pyssla när dottern är med, idag har vi sått lite örter i kruka tillsammans osv, så det är inte så att jag är besvärad av att göra saker när hon är delaktig, Det är bara det att jag uppskattar att bara vara ensam och totalt ego ibland! Jag behöver det för att må bra och jag tror det är viktigt att min dotter träffar andra barn än bästa kompisen i huset brevid eller kusinerna osv, jag tror det är viktigt att hon får vara ifrån mig med. Iallafall så inbillar jag mig det. men jag är en bättre mamma när jag är mamma mindre, om man kan utrycka sig så! Då får jag den där lilla extra glädjen och energin för att inte tala om tålamodet! Första året var bara rosa fluffiga moln för mig trots lite kolik och så vidare, men efter det det var då som jag kände att jag behövde egentid och lugn och ro med. Jag hade gärna stannat hemma och varit mammaledig i ett år nu med men kommer dela lite med sambon, i början kommer jag vara hemma på heltid och han sammtidigt som mig ca 1 dag i veckan sedan kommer han att få vara pappaledig ensam någon dag i veckan och det är mest för att jag vill unna han och bebisen att få bli riktigt nära utan att jag påvärkar, att min sambo ska få hitta sina egna sätt och metoder utan att jag lägger mig i lixom.. Men nu, när min dotter är 4 år! Jag hade helt ärligt inte pallat! jag hade gått i väggen! Så jag ser upp till dig! du får absolut inte ta det som kritik! Jag avundas dig!

• mammsen

Jloow - Oj! Hade ingen aning, önskade jag kunde minnas vart jag läst det :/ Minns att det stod någonting om att det är mildare eftersom man håller benen ganska tätt och gör rörelser utan stötar och det mest är lårmusklerna som jobbar osv, men jag kanske har blandat ihop det! Ber så hemskt mycket om ursäkt och  hoppas inte någon står där vid en vägkant med en cykel nu och hatar mig!Skäms

Svar på tråden Augustibebis 2012