• Novalina

Augustibebis 2012

Randiga Rut skrev 2011-12-16 00:07:21 följande:
    Jag är ganska insatt när det gäller försäkringar!
    Hemförsäkringen täcker för möbler och tillhörigheter, ansvarsskydd, rättsskydd, reseskydd, ev. bostadsrättsskydd och liknande. Oftast finns det en möjlighet att lägga till ett ganska kasst tillägg för olycksfall, alltså om du skulle skada dig genom en olycka (som motsats till sjukdom). Det finns alltså inget skydd för barnet eller för de skador du kan få vid en ev. komplikation.
    Sist jag var gravid hade jag typ 5 gratisförsäkringar för gravida genom olika bolag. Just gratisvarianterna täcker inte så mkt., det är mest ett sätt för försäkringsbolagen att kunna kontakta dig för att sälja en barnförsäkring när barnet är fött. Gratisskydden brukar innehålla typ olycksfallserssättning för mamman om man t.ex. skulle halka å slå sig, bryta en arm el. dyl. Inte så mkt. relaterat til just graviditeten för mamman alltså. För barnet (och ibland för föräldrarna) så kan där även finnas en livförsäkring med ett lägre belopp, brukar dock starta relativt sent i graviditeten. Väljer man däremot en av de varianter som kostar så kan det finnas ers. för vissa sjukdomar som uppstår i magen eller vid en förlossning för barnet och en mindre ers. för mamman vid vissa komplikationer, ärrbildning osv. De brukar även ge ett skydd för barnet så fort de kommer ut från magen och ett antal mån. framåt för både olycksfall och sjukdomar, på så sätt är barnet inte oförsäkrat innan man hunnit ansöka om en "riktig" barnförsäkring, om man nu vill ha det. Det finns mer info på konsumenternas försäkringsbyrå. Tänk också på att försäkringen måste vara tecknad innan något skulle inträffa. Personligen tänker jag inte teckna någon gravidförsäkringen, inte än iaf.!
    Tack för infon! .-)
  • Novalina
    FruFoxy skrev 2011-12-16 10:45:40 följande:
    God morgon!
    Här är det fullt upp som vanligt. Kom på igår att jag inte behöver vara så duktig hela tiden utan tänker köpa de resterande kakorna i affär. Allting måste väl inte vara hembakt? Mår så illa till och från att jag helt enkelt inte orkar och även om själva tanken att servera kakor som är industribakade tar emot så måste jag nog släppa efter ändå. Kommer nog inte se levande ut på kalasen i helgen isåfall och hur kul är det?
    När jag kom till insikt med det så känns det hela mycket bättre och stressen är inte lika stor. Så nu är det bara tårtan som jag ska göra, men det kan jag göra i sömnen så det ska nog gå bra  

Är ni som jag, känner att allt måste vara perfekt för att känna er nöjda?  
    Hihi, jag brukr delegera till sambon så han får ta åt sej äran och känna sej duktig - karlar kan väl oxå bara för sjutton?!

Till sonens 1-årsdag köpte jag en hembakad tårta av en tjej, jättegod, och slipper kladda med det hemma i köket. Fick den t.o.m. hemkörd!
  • Novalina
    FruFoxy skrev 2011-12-16 14:53:35 följande:
    arba:
    Vad tokigt de kan ligga ibland. Min första låg i pannbjudning men det upptäcktes först vid snittet och där sa kirurgen "Kunden har alltid rätt, detta barn hade aldrig kunnat komma ut den rätta vägen". Det kändes SÅ skönt att han sa det för den bm jag hade stod i rummet och ville inte lyssna på en 20 årig förstabarnsmamma som klagade lite för mycket på värkarna. Att jag gång på gång sa att nått var fel ville hon inte lyssna på utan gav en klapp på axeln och sa "det ska göra ont när man föder barn". Grrr. Att jag bara öppnades 2,5 cm på 48,5 timme på bf+20 med pinvärkar from hell och inte nån bedövning tog, ja så skulle det tydligen vara. SUCK!

Min andra låg i tvärläge ända till bf +1 då de vände han för andra gången och satte igång mig. Haha, låg som en räka längst upp! Fattar inte hur han får plats, för normalstor var han. 

Min tredje var det iaf fason på och låg rätt

Oj, vad mycket det blev, skulle egentligen bara skriva om pannbjudningen men ibland skriver man mer än vad man tänkt

Tänka sig, jag bakade iaf! Fyyy på mig. Men det doftar gott här hemma just nu från apelsindrömmar och kokostoppar med vit choklad. Får massor av beröm från mina minsta som tycker det "duktar dååå dott!"

Vad lustigt du beskriver allt, blir lite full i skratt!

vad är det för skillnad mellan pannbjudning och ansiktsbjudning eg.? Låg din med ansiktet upp oxå el? Och hade spetsigt huvud då han kom ut vid snittet?

"Kunden har alltid rätt" haha, bra citat du! Tungan ute Stämde på min son med, men trots alla igångsättningsförsök i världen, så hade jag till skillnad från dej inte en enda ond värk... Men han låg fel, vilket oxå upptäcktes först vid snittet.
  • Novalina
    anneh skrev 2011-12-16 16:33:38 följande:
    Arba: jag fick abortpiller som inte fungerade på mig, så det blev en skrapning. Vet inte hur pass vanligt det är faktiskt, och jag har funderar många ggr om/när kroppen hade tagit hand om det själv..
    OK...
  • Novalina
    Gatto skrev 2011-12-16 17:41:08 följande:
    Hej tjejer. Får tacka för mig i denna tråden. Blir inget augustibarn för oss. Fick missfall igår för andra gången på 5 månader. Känns förjävligt. Stor lycka till kram till er alla.
    ((Stykekram)) Hjärta

Jag förstår dej... Skäms Men du blir säkert gravid igen, och då blir det 3:e ggn gillt ska du se, och allt går jättebra!
  • Novalina
    FruFoxy skrev 2011-12-17 08:20:31 följande:
    Jag beklagar verkligen alla som fått mf eller misstänker, hoppas ni mår bra snart igen! Kram till er

Jag har nog åkt på den där gravidsnuvan. För förkyld är jag inte men täppt så in i bomben! Svullna slemhinnor. Trodde inte det var möjligt att få det såhär tidigt då jag alltid blivit täppt mot slutet av graviditeten. Jobbigt är det iaf!

Arba:
    Ibland får man till det man skriver
    Pannbjudning är när barnet ligger "och tittar på hustaket", ansiktsbjudning är när barnet "tittar rakt upp mot stjärnorna". Hängde du med? vet inte vad ansiktsbjudning kräver för bäckenmått, men pannbjudning kräver 13 cm. Inte många kvinnor som har det.
    För övrigt var hon perfekt när hon kom ut, rund huvud och så
    Trist med gravidsnuva då... Fast det kan ju va vanlig förkylning oxå förståss, och gå över snart.

OK, menar du att ansiktet är som mer vinklat bakåt/uppåt i ansiktsbjudning el.?...

Jag har ingen aning om vilket bäckenmått jag har, hur tar man reda på det?

Min son va oxå perfekt (såklart ), fast med lite spetsigt huvud dock. Baby
  • Novalina
    Augustimamman skrev 2011-12-17 08:54:04 följande:
    Naimisen: jag läste att det finns både pastöriserad och opastöriserad fetaost varav den förstnämnda är ok för gravida.
    Själv sörjer jag att man inte får äta chevre, min favorit.
    Min förra graviditet käkade jag ganska mkt fetaost, och chevre med - varför skulle inte det va OK? Har jag aldrig hört talas om, bara om blåmögelost.
  • Novalina
    Mumbi skrev 2011-12-17 09:09:35 följande:
    Fick lite skrämselhicka igår... På kvällen skulle vi bada bastu, jag och min sambo (kan tillägga att jag är en mycket van bastubadare, har badat hela mitt liv) och vi satt i bastun en stund. Sedan skulle jag duscha och gick ut (som tur var gjorde min sambo det också) och när jag satte på duschen började det snurra i huvudet och susa i öronen. Sa till min sambo, som tyckte jag skulle sätta mig, men envis som jag är ville jag stå. Som tur var ställde han sig bakom mig och höll i, för sedan tuppade jag av. Jättemärklig känsla, som att drömma en uppspeedad dröm. Jag kommer inte ihåg vad jag "drömde" men kommer ihåg att jag "var någon annanstans". När jag vaknade till satt jag på golvet, lutad mot min sambo som försökte prata med mig. Var helt medveten om att jag hade "varit borta" i ngn sekund. När jag vaknade till kom jag nästan ihåg vad jag hade "drömt" . Så där som det blir ibland på morgonen, man tycker man kommer ihåg vad man har drömt, men sedan efter några minuter glömmer man bort det.... Bortsett från precis efter jag födde vår dotter (tappade mycket blod och hade under 70 i HB som sämst...) har jag aldrig svimmat i hela mitt liv. Eftersom jag efter min operation inte kan ta upp näring som alla andra har mitt HB varit dåligt, låg på under 100 i våras). Dricker blutsaft varje dag och har fått upp det lite. Senast jag kollade var det 116. Funderar på om det var det eller blodtrycket och hur mycket graviditeten spelar in... Nåja, blev ett långt inlägg det här... Jag mår bra nu, men borde nog kolla upp mina värden kanske.....
    Usch va otäckt att du svimmade då, men tur att din sambo va där iaf.

Jag va med sonen och sambon i badhuset idag, och efter att ha legat en liten stund i bastun (med hårinpackning, gäller att passa på ) så går jag ut till duschen, men på vägen dit måste jag stanna till för jag blir alldeles yr och konstig, och sen blev jag jättetrött och märklig i hela kroppen, ända tills jag kommit hem och fått mat och sovit lite.

Ändå hade jag ätit en rejäl grötfrulle innan vi åkte, och vi badade lugnt och bara i ca 45 min.
  • Novalina
    Naimisen skrev 2011-12-17 09:04:42 följande:
    Bullen- Ja själv sörjer jag min mögelost.
    Jag med + rödvinet! Skål Tungan ute Foten i munnen

Sambon fick en jullåda med en massa goda ostar bl.a. från sitt jobb, och självklart va det flera goda möglisar där med... Hmm... men kanske man kan äta en liiiiten bit iaf?!...
  • Novalina
    Gadget skrev 2011-12-17 09:43:58 följande:
    Mumbi, obehagligt. Skönt att sambon var med och beredd. Jag har hört att man kan tåla värmen i bastu och bad lite sämre som gravid så det kanske också spelade in tillsammans med ditt låga HB. Du får basta kortare stunder i taget och duscha emellan så du kyler ner dig lite kanske? Tror jag läste att man skulle se till att dricka mer också.

Naimisen, precis som någon svarade ovan finns fetaost som är gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk. Tror att detsamma gäller mozzarella. Hur som helst om du har förpackningen står det alltid om det är gjord på pastöriserad mjölk och då är det ok.
    Ang. skinka kan du äta varmrökt skinka men inte kallrökt då den aldrig varit upphättad och fortfarande kan innehålla Toxo-vad-det-nu-heter. 
    Upphättat får du förstås äta vilken ost och skinka som helst. Ädelostsås till pasta försökte jag mig på, fick tyvärr kväljningar av det. Om osten bubblar ska den vara varm nog tror jag mig ha läst.

Jag har haft en ganska god morgon. Var duktig och gick upp och åt när jag vaknade 5 av hunger, det gör morgonen lite lättare. Sov dock rätt dåligt igen bara för att jag för någon dag sedan lugnade någon i tråden med att jag också sovit dåligt i början men nu har det blivit bättre. Allt går upp och ner liksom spända bröst antar jag vilket jag oroade mig för igår att det har försvunnit. 
    Har aldrig hört talas om detta med mozarella och varm/kallrökt skinka heller!

Hur får ni reda på allt!?? FlörtSkrattande

Ändå är jag en sån som läst mkt om detta med kostråd under förra grav.
Svar på tråden Augustibebis 2012