Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Jag har inte köpt några kläder än. Kommer nog inte göra det förrän längre framöver, inte för att jag är skrockfull utan för att det bara känns tidigt än. Däremot har jag köpt en affisch som ska ramas in och hängas ovanför spjälsängen. Tyckte den var så söt, heter "gubben i månen", var rädd att den skulle ta slut annars så det var första bebisinköpet haha! Såhär ser den ut:

• Sommaren12

Oxle bo: vad skönt att va i v 16 redan! :) tycker med tiden börjar gå lite snabbare, kanske för att man slappnar av mer nu, är i v 13.

Jag ska göra rul 17+6, det tyckte de var liiite tidigt men den tiden fick stå kvar. Spelar det så stor roll när man gör det?

• Sommaren12

Novalina: klart man får och ska ha åsikter men man kan ju välja rätt ställe att uttrycka dom på. Starta en egen tråd om du vill diskutera vidare abort, tror få eller inga här är intresserade av att prata om det mer i denna tråden.

Tesked83: jag ska med till spec direkt efter mitt rul. Men jag vet ju redan att jag kommer få spec mödravård under hela graviditeten. Vet inte om det finns en speciell orsak till att man gör detta i samband med rul, de har inte sagt till mig vad vi ska prata om på läkarbesöket.

• Sommaren12

Skrev in mig på gymet igår. Hittills har jag "bara" sprungit och powerwalkat ute. Var rätt nöjd med det men nu är det stora lass med snö här och jag känner ändå att jag saknar gymet så...

Men jag funderade på styrketräning i maskiner och med frivikter, är det något speciellt man ska undvika? Jag är lite skraj för övningar där man spänner magmusklerna, men jag har ingen aning... Nån som känner sig hemma på dessa frågor?

• Sommaren12
    Noli skrev 2012-02-02 17:13:04 följande:
    Hoppar in här om det är okej! Har följt tråden länge men inte vågat skriva av rädsla för missfall osv, men nu känns det som att jag gärna vill vara med och prata "gravidgrejor"
    Går in i vecka 15 imorgon, fast det känns väldigt overkligt och osäkert då jag inte gjort något VUL/UL eller känt bebisen ännu. Har en son sedan tidigare som är 2,5 år så det är inte min första rodeo...

Angående kläd- och storleksdiskussionen så var jag en 34 innan sonen, med platt mage och smal midja som jag gärna framhävde för att dölja min stora rumpa & lår. Blev väldigt stor med sonen (gick över två veckor och fick ett stort barn) så magen är inte platt längre och det är faktiskt något jag tycker är jättetråkigt. Vet liksom inte hur jag ska klä mig numera när tajta toppar inte funkar! Men då ska erkännas att jag inte tränat något heller, så lite bättre kanske det skulle kunna bli... 
    Välkommen till tråden! Förstår att du nojjar dig när du inte varit på ul ännu, hade jag säkert med gjort om jag inte varit där. Tycker t.o.m. det känns overkligt trots att jag varit där! Skrattande Men så är det ju, för det mesta känner man ju inget första tiden och då är det ju lite overklighetskänsla. Men tror ju självklart ditt pyre stirrar runt där inne precis som den ska och om du har barn sen innan är det säkert bara en tidsfråga innan du börjar känna "fjärilarna" Flört

Skriv gärna in dig i bf-listan i trådstarten! :)
  • Sommaren12
    Tesdy skrev 2012-02-02 17:24:55 följande:
    Kolla på gymmet om du inte får en gratis PT genomgång, det brukar dom flesta gym erbjuda sina nya medlemmar.
    Armar, ben och rygg är väl delar som jag hade fokuserat på. Jag skall kontakta min PT som jag körde med i somras för att få hjälp med bra övningar. Jag tränar just nu bara Indoor Walking (är instruktör) och behöver träna upp ryggen så att den kommer att klara av graviditeten.
    Jo det ingår gratis genomgång men hoppar helst det, när jag varit på det förut tycker jag de pratar till en som om man var ett barn. Jag har tränat mycket och ofta och vet hur maskinerna fungerar, behöver inte ett program liksom, så skulle bara vilja höra lite tips av er om ni vet? Det mesta kommer jag nog köra på som vanligt fast lite lättare vikter.

Kul att du är instruktör i IW! Tänkte jag skulle gå på det. Känns som det passar magen bättre än spinning. Tänkte även testa lite yoga. Var länge sen jag pysslade med det.  
  • Sommaren12

Åh. Herre. Gud. Vilket sjuuuuukt gott potatismos jag lyckades göra! Annars brukar jag alltid bli missnöjd med mitt mos men detta var så himmelskt gott att jag bara åt och åt. Om jag böjer mej fram nu tror jag det kommer att komma ut per automatik. Har ätit så jag är sprickfärdig! Tyst

Gadget skrev 2012-02-02 18:31:42 följande:
    Sommaren12: Jag är verkligen ingen gravidträningsexpert, men tycker mig mest ha läst att man inte ska ta i så man spricker. Just lyfta tungt generellt säger man ju att gravida inte ska och då borde tung styrketräning vara samma sak. Tror också det är skillnad om man är van att träna eller börjar träna efter långt uppehåll som gravid. Och viktigt är väl att fokus snarare ska vara att underhålla den kondition och styrka man hade innan snarare att pressa sig till nya toppresultat. Även om så klart vissa muskler kanske behöver mer underhåll nu. Hittar du inte bra info om du googlar just styrketräning för gravida?
    Har varit lite lat med googlandet. Det jag hittat har varit hela guider i VAD man bör träna. Jag vill mer veta om jag kan fortsätta med det jag gjort tidigare eller om det är nåt man INTE bör göra. Ska kolla lite igen. Blir svårt just det där med att inte pressa sig själv. Hittills har det varit en del av min träningslivsstil. Jag är oändligt bra på att pressa mig själv till nya nivåer, men det fattar jag ju att jag inte kan nu. Men är man van vid det är det också svårt att hitta "rätt" nivå för det jag tycker är lagom kanske ändå är för mycket... Hmm kanske lika bra att boka en PT ändå! :D
  • Sommaren12
    Ellenbmt skrev 2012-02-02 19:03:13 följande:
    Issan, jag vet i te hur gammal du är men jag var 22 när dottern kom, så kanske lite därför med. Vet inte.

Jag gick en timma barnvagn om dagen första halvåret bara, kilona rasade av på tre fyra månader, så sen var det bara lite muskler och form att ordna till. Gick till en början en gång i veckan på gym, då gick jag 30 min på crosstrainer och 30-40 min på diverse muskelmaskiner. Slutade aldrig med promenaderna heller. När dottern var ett år började på body combat en gång i veckan och samma typ av gym en eller två ggr i veckan. De dagar jag tränade gym gick jag inte promenader. Äter som vanligt ungefär alltid? Svenssonmat och ibland utan kolhydrater. Sunt förnuft. Typ. Ibland gör jag rumpövningar och situps hemma. Tar alltid trappor osv.
    Ojoj! Du blev just min kom-i-form-efter-graviditeten-guru! Wow! :)
  • Sommaren12
    Juliette skrev 2012-02-02 19:13:01 följande:
    Kotten: Löpning tror jag stenhårt på. Saknar det nu. Kom igång så bra med det i somras och höll min vikt superbra trots slarv med maten och nu gör det ont i ryggen om jag springer :(. Men sen ska det springas, minsann!
    Ja jag har ju lovat min svägerska att vi ska springa Tjejmilen den 1 september HAHA! Lär INTE bli av. Men det kan jag berätta för henne imorgon när vi ska berätta om bebben. :)

Juliette: Tack för tipset! :)

Förresten, har ni bra tips på böcker både under graviditeten och efter? Jag är mest på jakt efter en praktisk bok om spädbarn om det finns nån. Ibland får jag lite panik nämligen, jag kan ju ingenting känns det som. Blir lite rädd när alla pratar om att barnen inte får sova på mage, att man inte får ge dom honung (inte för att jag vet varför jag skulle göra det men ändå), vad ska ett barns temp vara, utslag, m.m. Sånt där vet jag inget om. Har ju aldrig ens bytt en blöja hittills. :D Alltså letar jag lite efter en slags vardaglig guide över allt man kan tänkas behöva veta om bebisen. 
Svar på tråden Augustibebis 2012