• mammsen

Augustibebis 2012

Packa BB-väska - Förstår hur du menag Gadget, jag har backat en del saker i väskan som energibars, de viktiga papprena, tofflor, extra toffsar ett ombyte en extra skjorta till sambon och sånt man kanske inte tänker på i stundens hetta, sedan har jag en neccecär/sminkväska där jag snabbt slänger ner borste, tandborste och tandkräm typ och packar ner innan vi drar.. Just nu är ju lillens grejjer packade med allt det andra men jag tänkte sära på det idag och lägga allt till bebis och amning i skötväskan istället :) 

Sommaren12 - Kommer mjölkproduktionen värkligen igång om du inte ammar då? Det brukar ju ta ett par dagar att få igång den och vissa får ju kämpa en del med det. Vet du om det finns andra alternativ än den sorten du ska få? Du har rätt att påvärka det beslutet och be om något med mildare bi-effekter om det inte är så att det av andra orsaker är olämpligare med den/dem sorterna..

Mrsnoname - Jag vet inte vad det innebär. Men håller tummarna för lugnande besked från din BM :) Och om det nu är graviditetsdiabetes hade du ju tur som bara behöver stå ut med den en kort period på slutet och inte från start. Ingen vidare tröst kanske, men hoppas att allt går bra, du kanske bara behöver tänka på vad och när du äter lite mera får vi hoppas!
  • mammsen

Har alla gjort glukosbelastningsprov eller vad det heter? Någon som inte gjort det?

Här kollar man B-glukos vid varje tillfälle i samband med urinprov, gör amn det istället då eller? mitt har legat mellan 4.6 och 6.4 fast då har jag ju ätit och sånt innan..

Är så dålig på detta, någon som kan utveckla vad det är för skillnad på de mätningarna ajg gör och andra glukosprov där man måsta fasta innan? 

• mammsen
    LiveLoveLaugh - Åååh, vad rörd jag blir!! Grattis!!! Och vad skönt att hon klarar att andas själv OCH att hon klarar att amma en del , de är kllart att det måste kännas jobbigt att se henne med alla sladdar och i en kuvös spåklart Men underbart att hon mår bra :) Väntar ivrigt tills du får tid och ro att visa oss din ögonsten, Alla tankar till dig och lilltjejjen <3 

Bellatrix - De första 10 dagarna är igentligen inte sambons, de kan vem som helst ta ut.. En mor/far-förälder, granne eller vän som extra stöd för mamma och barn första dagarna.. Därför pappan kan ta ut dem även om han inte godkänt faderskapet än :)Jag och min sambo kommer att vara föräldralediga första månaden tillsammans, och det känns toppen att få den tiden som familj, vi ser det som en riktig investering i framtiden :) 

Any19877 - Ojoj! Det händer mycket på bebisfronten värkar det som! Tur att det upptäcktes i tid! Man kan ju vara öppen 2 cm i flera veckor naturligt! och det kan även dra ihop sig iallafall med vård. Bra att du är på sjukhus, då är du och bebbarna i trygga händer och förhoppningsvis får du bli jätteutråkad på sjukhuset i några dagar innan du kan åka hem och ta det lungt eller så får du snart dina bebisar <3 Det blir spännande för oss att följa vad som händer! Hur känns det själv just nu? En del blandade känslor kan jag tänka mig va?! 
  • mammsen

Hej tjejjer! Jag skiter i midsommar idag! vi äter lite gott i trädgården bara jag och sambon och dottern istället.. Och så frossar vi i jordgubbar.. Thats it. Någon som funderat något på dop? Jag kommer nog undvika dop bara pga att jag inte vill samla familjen.. Fruktansvärd ångest över detta.. Min mamma och pappa har varit i extremt krig sedan jag var 4, men sedan jag fick dottern för snart 5 år sedan har de varit sams och nu har det nästan vänt varav min mamma istället blir lite klängig och ska prata gammla minnen och sånt istället bara för att göra hans tjej sedan 10 år svartsjuk.. Hans tjej har dessutom ALDRIG gillat mig och det känns oerhört viktigt att de inte krockar i onödan.. Sambons mamma och pappa lever med isär med nya familjer men de kommer jättebra överens. Min och sambons mamma är ju bästa vänner sedan många år tillbax men de ska ständigt tävla om vem som är bästa mormor eller farmorn och ibland kan man känna spänningen mellan dem. Min pappa har inte träffat någon i sambons familj och det skrämmer mig! Våra pappor och deras familjer kommer komma toppenöverens det vet vi...... Men min pappas familj och sambons familj kommer INTE komma övberenns.. Min pappa lever lite av ett lyxliv, han är inte snobbig på något sätt utan en gammal gangster som är väldigt principfast och står för vad han tycker och tänker.. Han är dessutom OTROLIGT smart och det går inte att argumentera med han utan att förlora, och oftast helt ändra åsikt med..  Sambons mammas familj däremot är mer en bunt halvkorkade lantisar.. Hans mamma är VÄLDIGT speciell och man får lära sig att bara låtsas att man håller med för hon klarar inte att någon säger emot, hon har ett jävla temprament och kan vara en riktig ragata. Hennes gubbe är en riktig gris. Kan inte uppföra sig överhuvudtaget och rapar och fiser och beter sig ohyffsat mot andra, han bara gapar och skriker på sin son hela tiden och han är hårdhänt och elak mot deras (och andras) djur. Han är lång och kraftig och när han slog deras förre (nu avlivade) underbara rottweiler rakt över käften för att hon lyfte huvudet när han hade sagt ligg så klappade jag till han och gav han en jävla utskällning.. Jag har vid flera andra tillfällen rykt ihop med både han när han behandlar djuren illa och med sambons mamma när hon försvarar honom.. Han behandlar andras djur likadant och om han rör min pappas hund kommer pappa att sänka han.. Jag vågar inte låta dem träffas.. Jag känner sådan otrolig ångest och eftersom jag inte är uppväxt med min pappa utan vår kontakt växt till sig när jag varit vuxen så kan jag inte riktigt prata om denna oron med han. Att jag eller sambon pratar med hans mammas familj om detta skulle bara göra dem välldigt arga och de skulle inte ha någon förståelse.. Jag är ledsen för jag vill ha ett dop, jag tycker det är en fin grejj, men det kommer inte att fungera.. Vi har pratat om att utesluta sambons mammas familj men det känns otroligt elakt! och då finns fortfarande problemet med min slampiga mamma... ursäkta utrycket! Men hon klänger på alla, hon kommer klänga på min papppa och hon kommer klänga på sambons,, hon bara är sån.. flirtig med allas män,, och ser ner på alla kvinnor i princip.. Är det någon mer som har liknande problem?? På ett sätt vill jag samla familjen för sambons styvfar skulle värkligen behöva sig en som min pappa som körde över han totalt när han beter sig illa och gapar på sin unge hela tiden eller beter sig illa mot ett djur osv.. Men inte på min sons dopdag! Pappas tjej som dessutom ALDRIG behandlat mig väl har värkligen ansträngt sig sista åren.. Börjat hälsa när jag kommer dit och så vidare, nu är hon trevlig och vi kommer överenns... HON har erbjudit sig att vi kan ha dopet i den jättevackra kyrkan brevid deras hus och de kan ordna kalaset efter, hon är chef på något konferangs/restaurang ställe och brukar ordna hem med långbord och hon har värkligen känsla för inredning osv.. så de har erbjudit att ha kalaset hos sig.. De har ett finrum på över 50kvm2 och jag känner mig på ett sätt så ärad! Vad ska jag göra? Jag är ju inte troende, men dottern är döpt och jag tycker det är en fin sak.. jag vill dessutom inte göra olikt mellan barnen.. 

Ellenbmt - Jag känner igen mig i din beskrivning, jag ver med "on top of the world" förra förlossningen, smal, snygg och jävligt nöjd. Jag slapp alla jobbiga gravidproblem (utom det jävla illamåendet i början) Snabb och smidig förlossning hade jag med.. Nu är allt tvärs om, Gammal, fet och ont överallt och hela tiden, gnällig och surig som fan och känner mig inte alls som "den söta rara grannflickan" längre utan mer som "den sura elaka kärringen i stugan i skogen som föräldrar varnar sina barn för att gå nära" ni vet, den där surkärringen som har häxhaka och stor finne på näsan.. 

• mammsen

Förlåt för mitt långa inlägg om släktproblem och oro inför dop igår! Jag vet inte vad som flög i mig! Riktig panik och ångest över det värkligen! Tror det slutar med att vi skiter i dop helt och hållet istället! Men tack för svaren :) Och fransyskan, nej jag tänker mer på dotterns skåp på väggen med alla fina dop-presenter och sånt i, och att sonen inte skulle ha något liknande gör mig lite ledsen.. Sambon föreslog att ha 2 dop i hemlighet! Haha, våra pappors familjer på det ena och mammors familjer på det andra, kul när det hade kommit fram! Haha

Mardrömmar! - Ser att fler haft mardrömmar just inatt, jag drömde att jag var hos tandläkaren och de skulle bara kolla om det stämde att jag var gravid eftersom jag sa det.. De konstaterade att jag inte alls hade gått så långt som jag trodde och enligt RUL utan hade väldigt många foster i magen, sådär 8-10st som var ca 1 dm långa... Dock konstaterade tandläkaren att de var döda och att jag hade börjat föda dem, så de låg lixom några stycken utanför livmodertappen :/ Jag sa att jag behövde gå och kissa och försökte rymma därifrån för att leta efter ett riktigt sjukhus då det kändes som att det var något skumt med tandläkaren :/Helsnurrigt jag vet, ingen logik i det hela.. Men jag vaknade med hjärtat i halsgropen och undrade länge vad som hände sedan i drömmen innan jag lixom "vaknade ordentligt" och fattade att jag kunde somna om.. Suck.. 

Sommarplaneringar - Vi har värkligen inga planeringar för sommaren och det känns bra! Vi har sagt att vi gör några småutflykter istället de dagarna det är fint väder och vi känner för det helt enkelt, en impuls-sommar.. Så tar vi föräldraledigt båda två till vintern/våren när grabben blivit ca 6 månader och åker iväg någonstanns där vi får lite försmak på sommaren :)Vi har ju redan varit på Skara sommarland, sambon och dottern ska med hans familj till lisseberg snart, då stannar jag nog hemma,, annars blir det mest att sitta vid sommarstugan i ljungskile och bada och fiska när vädret känner för det.. 

Tjockisbullen - Va!! Åååh, det är ju sånt man blir så jävla irriterad på! Men olyckor kan ju hända och han skämms säkert nu i efterhand.. Jag är säker på att barn inte bryr sig så mycket om utseendet utan mer om smaken! Tråkigt dock att lägga ut mycket pengar på något som i slutändan inte är det man ville ha! Men det blir ett bra minne :)

Roos26 - Vet inte varför det känns så men det gör det på mig med :) När jag rör mig på ett visst sätt osv så hugger det till så, och det gör ganska ont så jag gör alltid små ljud ifrån mig, hatar sån plötslig smärta! Tror att det ska vara ganska vanligt men du kan altid ringa till förlossningen om du är orolig, de har ju hand om så mycket mer än just bara förlossningar som alla värkar tro :P

• mammsen
    Kampis skrev 2012-06-23 11:00:37 följande:
    Idag åker vi på semseter till Böda (öland) och är där tills torsdag! påbörjade packningen i morse och hjälp vad mycket det blir som ska me.. som tur är har vi lånat en takbox för hundburen stjäl 70% av bagaget...!

Undrar hur det blir att tälta många nätter med foglossning men jag är inte så pjoskig av mig och jag får ju skylla mig själv så...! 
    Från golvläge tar jag mig bäst upp om sambon hjälper mig upp på alla fyra så jag sedan kan dra mig upp med hjälp av han utan att använda benen så mycket ;) Skonsammt för dig och bra för sambon som kommer att bli toppenstark ;) Annars får ni helt enkelt bygga upp en upphöjning så du kan kravla dig fram till tältöppningen och bara ta ett kliv ut,, Hoppas på inte allt för kissenödiga nätter och håller tummarna för bra väder åt er! :)
  • mammsen
    Kampis skrev 2012-06-23 11:42:09 följande:
    Hahha oj vad jag srattade när jag försökte se mig framför mig hur det skule se ut hahahhaha!!

Jag har inga problem med att att komma upp från golvet, är typ ingen skillnad mot innan, men är lite fundersam på hur fogarna regerar mot att det inte blir nåt "stöd" av luftmadrassen :/

Ja vädret ser ut att bli skit men vi får väl hoppas att meterologerna har fel (för det har de ju aldrig ;) ) 
    Ah, ok,, ja du.. Ju mjukare desto bättre säger det ju när det gäller sängar och foglossning, Så en halvdåligt uppblåst luftmadrass kanske är toppen! Haha
  • mammsen

Ellenbmt - Men då tycker jag iallafall du ska ringa, det är ju bara kul att få komma och kkolla läget lixom :) Förkkllara för dem att du inte hade så ont av det i början siist heller, då brukar de nog ta det på mer allvvar.. 

Fransyskan - Fan för släktingar utan hyffs, har som ni förstått ett par av den sorten med.. Men det är då du går ut med på facebook att ni är magsjuka strax innan slutet av Augusti så ni slipper besök då ;)

• mammsen
    fru Elle skrev 2012-06-23 18:56:29 följande:
    När det gäller dop eller inte dop så är det en enkel fråga för oss. Våra två tidigare barn är inte döpta så det blir inget dop denna gången heller.
    Önskade jag kunde säga samma sak ;)
Svar på tråden Augustibebis 2012