Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Jag tar med med mig smink. Om jag orkar använda det så kanske man känner sig lite mer på banan igen med smink. Känner mej alltid trött och sliten utan, det är nåt psykologiskt med att sminka sig! Och då använder jag väldigt lätt make-up.

Ellenbmt: ja visst kanske det är förberedelse men helvete vad drygt det är! Har haft det så sen väldigt tidigt i graviditeten.
    Alltså nej, jag är inte öppen!! :) som du säger känns det i "botten" och långt upp. Förut om jag kände efter livmodertappen så kunde jag inte hitta nåt, nu möts jag av en hård rund vägg kan man säga. Antar att det är huvudet iaf.

• Sommaren12

Funderar på filtar. Känns ju väldigt användbart. Hur många kan va bra att ha? Mamma håller på att sticka en, i övrigt har vi ingen alls.

Jag känner ingen panik alls med bb-väska. Tänker skriva en lista på vad den ska innehålla men packningen tänker jag tidigadt ta tag i två veckor före bf. Vanligast är väl ändå att man hinner slänga ihop den när man känner att det drar igång och skulle det bli akut så får väl min man helt enkelt köra hem å hämta grejer när tillfälle finns, det viktigaste finns ju trots allt på sjukhuset förutom blodgruppering och fl-brev. Fast vi har iofs bara tio min till sjukhuset så därför känner jag mig rätt lugn. Men som sagt, ska skriva listan så man inte behöver tänka så mycket när man plockar ner.

• Sommaren12

Ellenbmt: Tack! Gallerfilt kan nog va bra ja. Förstår inte riktigt vilken typ av filt du menar sen men får titta runt. Jag köpte en rutig lexington-filt till mitt gudbarn när han föddes. Min svägerska sa att den filten har varit guld värd, väldigt användbar. Funderar på att köpa en jag med fastän de är överdrivet dyra...

bez imena: läste också det idag. Herregud! inte allt för ovanligt heller antar jag. :( Att de dumpar barn sådär alltså. Fick med en sån där overklighetskänsla när de la in mig på bb för ett par veckor sedan. Fick va i förlossningssalen först och de satte ctg över magen och sa helt kolugnt "Då får vi se om hon har tänkt att komma redan idag" haha. DET va en aha-upplevelse om man säger så! ;)

Här är det jobbigt. Varmt som helsike och så har jag åkt på svamp. Babyproffsen mailade innan idag att de har skickat en ny liggdel. Håll nu för tusan tummarna för oss att det inte är nåt mer fel på eländet!! 

• Sommaren12
    oxle bo skrev 2012-06-30 20:47:31 följande:
    nu har jag lugnet mitt samvete med chips o dipp,( som inte var så gott) ska nog hämta frukt..

hur har ni gjort med babyboxen som man fick från babyprofsen, kupongerna var ju gamla.
    fick en adres jag skulle e-mail så skulle man få nya,

men vad ska man skriva??
    När jag hämtade babyboxen visste de redan om det så jag fick boxen plus ny katalog och ny värdekupong vid sidan om. Det är väl bara att maila och berätta att du hört att många innehåller för gamla kuponger, hur är det hos er? Så lär de väl förstå vinken själva.
  • Sommaren12

Har nån använt Pevaryl under graviditeten?!

Känner mej nere idag. Fick såna besvär med svamp i helgen att igår kunde jag fan inte ens sitta ner längre så ont jag fick mellan benen! Bm på hälsosamtalet sa att det är bara att köpa Pevaryl ifall jag får svamp, "Det är det bästa!". Sagt och gjort. Köpte igår en vagitor och salva som jag använde. Först efteråt (klumpigt jag vet!) läste jag på förpackningen och då står det såhär:

"Pevaryl ska endast användas under första trimestern av graviditeten efter läkares inrådan. Pevaryl kan användas under andra och tredje trimestern om den potentiella nyttan för modern uppväger de möjliga riskerna för fostret." 

Vad det är för risker står inte. Googlade lite och hittar rätt mycket om att FÖRUT så rekommenderade barnmorskorna Pevaryl men efter mer forskning på läkemedlet så avråder man numera och hänvisar till Canesten istället.

Ska nog ringa bm imorgon (har inte samma som på hälsosamtalet) men gjort är ju gjort. Tänkte om nån annan också använt det? 

• Sommaren12
    Novixi skrev 2012-07-01 11:31:34 följande:
    Jag jobbar just nu på jourcentralen på sjukhuset och vi rekommenderar inte Pevaryl till gravida just för att det kan skada bebis. Det är Canesten som du skriver som ges till gravida vid svamp :) tror de testar det först eftersom det är skonsammare
    Hur kan det skada?! :(
  • Sommaren12
    godisbit skrev 2012-07-01 10:35:19 följande:
    Sommaren - din BM kanske har gjort den avvägningen redan eftersom hon rekommenderade just Pevaryl? 
    Ja man vet ju inte vad man ska lita på. Hon kanske är kvar i de gamla rekommendationerna? Usch, fan va jag känner mej jävlig nu. Gråter
  • Sommaren12
    astro skrev 2012-07-01 11:39:32 följande:
    Hinner inte läsa igenom dokumentet just nu men kanske hittar du något här:

www.lakemedelsboken.se/pdf/Sjukdomar%20och%20...
    Man blir ju inte klok på det här. Ögnar igenom dokumentet (som gäller 2011-1012), står inget om svamp men på sista sidan står det vad det vilket läkemedel som ska användas vid infektion och där står listad både Pevaryl och Canesten. Tack Astro! Känns skönt att det åtminstone står med där, även om det kanske innebär att de i första hand rekommenderar Canesten. 

Suck... Ska försöka släppa detta nu. Är iaf tacksam att jag kan sitta ner, det kunde jag inte igår för jag hade så ont. Ska till bm om en vecka, ska fråga henne då vad tusan som gäller... 
  • Sommaren12

Sally: intressant!

Hon är lika klängig som vanligt därinne iaf. Tack för era svar! Ska försöka släppa det nu. En kur räckte iaf. Känns i princip helt bra nu.

• Sommaren12

Nu försöker jag släppa det här svampeländet! Gjort är gjort och förhoppningsvis är det helt borta nu.

Lijon: jag upplever samma som du. Hjärtat rusar iväg när jag ska stå rakt upp och ner en stund. Ibland blir jag varm och flimrig och måste sätta mig ner. Jag är lång också så det kanske spelar in lite hos mig. Blodtryck å allt sånt brukar se fint ut hos bm iaf.

Svar på tråden Augustibebis 2012