• mammsen

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-02-26 22:32:05 följande:
    Nu har jag inventerat garderoben och rensat ut allt som jag inte kan ha eller inte kommer kunna ha inom en snar framtid. Tror ungefär halva garderoben rök. Det som är kvar är mestadels vinterkläder så till våren får det nog bli lite shopping så man har nåt att ta på sig när värmen kommer. Har i princip inga vår/sommarkläder alls.

Vilka fler fysiska butiker än H&M har mammakläder? Skulle behöva fler byxor med mudd, har bara ett par jag kan ha. Tyvärr hittar jag inte fler bra på H&M som sitter bra. Är rätt lång och deras byxor har en tendens att vara för korta. Behöver prova så vill inte köpa på nätet. Tips?
    Behöver också tips på träningskläder och var man kan få tag på en bra baddräkt till sommaren. 
    Jag köpte ett par beiga byxor på H&M häromdagen med muddar eller vad det heter vid benslutet det går att dra upp dem så de slutar under knät, inte för kalla nu och inte för varma på sommaren, men men

Både H&M, Kappahl och Åhlens har väll mammakläder har jag för mig, sedan på nätet så har du ju ellos.se och nelly.se (Där rear de ut rätt snygga mammakläder just nu) Linnen och linnebyxor osv..
  • mammsen
    O Hanna O skrev 2012-02-27 10:43:48 följande:
    Hej! En vecka kvar tills bebben kommer bli ofentlig...nu vet ju bara närmsta familjen om den...ska bli skönt...om en vecka har vi förhoppningsvis sett en perfekt liten knoppi och vet vad det blir!

Är det någon mer än jag som ska ta reda på vad det är?  
    Ja! Men där jag kommer göra RUL berättar de inte, larvigt tycker jag!!
    Men vi kommer boka tid på emma ultraljudklinik och göra en könsultraljud, då får man med inspelning och kort hem på skiva för bara 800 spänn =) 
  • mammsen
    Hejåhå skrev 2012-02-27 16:55:47 följande:
    Jag tror inte att Lindex och Kappahl har mammakläder längre.
    VA! Du har säkert rätt jag har inte kollat "sedan sist" Tråkigt isåntfall och jag ber om ursäkt om jag fick någon att flänga iväg till en av dessa ställen!
  • mammsen
    O Hanna O skrev 2012-02-27 17:52:04 följande:
    Låter ju mysigt...men vad bor du...tror vi lär åka enda ner till sthlm...då man bor i dalarna!

Idag är det lugnt i magen kan ju bero på att jag har flängt runt och städat som en galning...men nu ska jag bara ta det lugnt! förhoppningsvis får man känna lite sprattel då!  
    Vi har nästan 10 mil till göteborg, men vi kan säkert komma på något ärende vi behöver göra, typ åka till ikea eller något där kan man beställa vanligt ul, 3d eller 4d eller vad det hette =)
  • mammsen
    Tina lind skrev 2012-02-28 08:27:36 följande:
    Godmorgon och välkommen tjockisbullen!

Är det bara jag som är uppe och kissar i snitt tre gånger per natt? Jag bävar för de sista månaderna, med Emil var jag uppe varje timme för att kissa...Då kändes det lite lockade med stomipåse :P
    Jag med! Jag blir kissinödig så fort jag lägger mig ner känns det som! även om jag just varit på toaletten, skitjobbigt! 
  • mammsen
    tjockisbullen skrev 2012-02-28 15:17:52 följande:
    TACK för alla välkommanden:)

Det här är vårt andra barn och denna graviditet är verkligen HELT olik den förra!
    Den här gången har jag INTE ALLS mått illa eller kräkts, har mått SUPER.
    Mina enda egentliga symptom har varit: Massa spring på toa för att kissa, lite ömmande bröst, lite molvärk till o från. Därför tog det 2 månader innan jag ens gjorde gravtest.
    Tycker tiden har gått otroligt snabbt denna gången också - hur har era graviditeter varit om ni jämför med er 1a (de som väntar barn igen)?

Jo tack det där kissandet håller i sig FRÄMST på natten är säkert på toa i snitt 5 ggr per natt och det är lite svårt att få ngn bra sömna då så det är lite tröttsamt om jag ska vara ärlig!
    Annars mår jag som sagt oförskämt bra än så länge *peppar peppar*...... 
    Min grav har med varit MYCKET bättre!
    Grav 1 - Jätteillamående från v 5 och kunde inte få i mig någon mat/vätska, magsår v9, lades in på sjukhus v 9, -16kilo och var tvungen att avbryta graviditeten i vecka 13
    Grav 2 - Jätteillamående från v 6, kunde dock få i mig liiite vätska vissa dagar, lades in över någon dag med dropp, gick bara ner 8kilo och efter halva grav gick jag upp dessa 8 kilo pluss 2 kilo till..

Nu, mitt andra barn och sambons första så har vi lixom varit förberedda på vad som kan hända, men det har gått jättebra, jag har mått mycket illa men fått behålla både vätska och annat, gick ned 2 kilo som jag redan gått upp igen =) Dock har ajg varit MYYYYCKET tröttare, är fortfarande megatrött på em/kvällen 

Håller absolut med om at det gått mycket fortare nu andra grav, tror det beror mest på att jag inte är så "inne" i veckoräkningen och vad som händer för varenda dag osv som i första grav, nu längtar jag bara efter sparkar, ultraljud, bada i fin badräkt med bebismage till sommaren och såklart BEBIS!! 

• mammsen
    oxle bo skrev 2012-02-28 19:20:55 följande:
    vem kan hjälpa mig med återkommande svampinfektion?? inte BM va, ska man ringa gyn??
    Fråga BM, de brukar ha koll på villka receptfria krämer som är bra vid graviditet =)
    De brukar även kunna haffa tag på någon läkare som skriver ett recept ;)

I andrahand hade jag vänt mig till gyn,, 
  • mammsen
    babyhummingbird skrev 2012-02-28 20:18:43 följande:
    Ibland inser man verkligen hur skört livet är.. En genensam vän till mina vänner har med sin familj har idag fått ta farväl av sin lilla dotter. Hon föddes i vecka 27 och låg på neo ett tag.. Men alla hennes värden var så fina så hon fick åka hem efter ungefär en månad.. Som vilken annan bebis.. Bara en aning mindre.. Sen hemma så åker hon på RS-virus.. Ett vanligt förkylningsvirus.. Till följd av detta har senaste dagarna har organ efter organ kollapsat.. För igår bli en allvarlig hjärnblödning.. Så idag fick de ta farväl av världens sötaste lilla Tilda.. Hela familjen var vid hennes sida nere i Lund inklusive hennes storasyster på 1,5 år.. Så fick de koppla ur alla maskiner.. Så nu slipper lillan ha ont mer och har somnat in.. Fy fan vad livet är orättvist.. Tårarna rinner varje gång jag tänker på hur hennes familj.. Förstår inte varför sådana här saker måste hända.. En liten kämpe som klarade sig genom allt en liten prematur kan behövs möta.. För att sedan dö till följd av ett förkylningsvirus.. Finns Gud undrar man..
    Fy vad fruktansvärt! :´(
  • mammsen
    Gadget skrev 2012-02-29 10:10:26 följande:
    Men mammsen, fick du avbryta din första graviditet pga att du mådde så dåligt? Vad fruktansvärt i så fall. Skönt att det känns bättre den här gången.
    Ja alltså jag vägde 65 kilo innan jag blev gravid, och jag slutade inte må dåligt och kräkas trots dropp, sedan eftersom jag hade magsår fick jag inte ens dricka vatten.. Jag var så utmattad att jag inte ens orkade gå och kissa själv :/
    Changsen att ett sådant kraftigt illamående skulle gå över snart var inte så stor.
    Jag kämpade tills jag förstod att risken finns att illamåendet inte släpper och att min kropp kanske inte orkar tills barnet är så stort att de kan rädda barnet,, och då vart jag orolig att jag inte skulle kunna finnas där för barnet :/
    Jag var ensam i den graviditeten och var bara 16år, Nu i efterhand känns det som att jag tog ett bra beslut men det var tungt då. 
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-02-29 12:18:31 följande:
    Okej, nu börjar även vi googla oss ner i barnvagnsträsket! =) Frågar ut folk med erfarenhet och läser på nätet och får fram lite skilda åsikter (inte så oväntat kanske). 

Det här är ju första barnet så vi har ju ingen direkt erfarenhet själva och frågan är vad man behöver ha med i bakhuvudet den dag vi går ut i butiker och klämmer och känner och provkör.

Hur resonerar ni andra mellan kombi och duo? Jag funderar lite på vad det innebär att våra knoddar kommer vara småttisar under vintern med allt vad klädbylten som då ska till... när man ser vinterpacketerade bebisar på stan så är det ju små michelingubbar och gummor som tar upp betydligt mer plats än bara deras kroppsstorlek antyder... ? Till nästa sommar lär det ju vara sittvagn som gäller, men är det så att det är värt att ha en duovagn för att få en lite större liggdel under vintern iaf? 

Hmmm.... många frågor som uppstår! Vore skönt att kunna sålla lite i all information kring funktioner och chassin och modeller och allt =) 
    Alltså att ha en liggvagn och en sittvagn är jävligt opraktiskt enligt min erfarenhet. Någonstanns vid 4-5 månader ville min dotter vara lätt upplutad och se världen runt sig då behöver man en sittdel, men när hon somnar under promenaden vill man ha liggdelen... BLÄÄ!! Visserligen är det bättre plats i en liggdel än i en mjuklift eller hårdlift så ska man ha bebis på sen höst/vinter så är det kanske endå att föredra..

Men med min dotter som är född i 19september så var jag alltid toppennöjd med emmaljungas mjuklift, som jag gjorde om till varm och go åkpåse efter årsskiftet, det var toppen! Jag var alltid ute ganska mycket i stan och schoppade och på promenader på landsvägarna och det var så smidigt att bara kunna luta upp henne litegrand om hon var nära på att tröttna efter en lång och skön tupplur =)
    Sen det med att när hon väl sov i vagnen var det så skönt att bara kunna lyfta in mjukliften utan att behöva väcka henne spec de veckorna n är hon var liten och hadde lite ont i magen och behövde sin sömn.. spec om man är och hälsar på vänner/familj där det kan vara bökigt att ta med vagnen in.. Men jag bytte som sagt ut mjukliften till åkpåse i januari (då var min dotter ca 4 mån) men jag bytte inte ut pga att den blev för trång, det fanns ganska gott om plats trots vinteroverallen på och hon hade bergis kunnat ha den i 1-2mån till om hon inte var så jädra stark och nästan drog sig över kanten!

Så jag kommer nog byta ut mjuklift till åkpåse i slutet av dec kan jag tänka mig och ajg är inte orolig för att inte barnet ska få plats.. Emmaljungas mjuklift är gott om plats, nu har jag köppt en cresent och jag tror det skiljer 1cm så den borde vara helt ok med,, ni som haft för små mjuk/hårdliftar vad har ni haft för märken?
Svar på tråden Augustibebis 2012