• Mammatillsnart3

Underviktig 8 åring?!!!

Min son exakt 8 år och 2 månader har varit på hälsosamtal i skolan i dag. Jag blev orolig när jag såg lappen från skolsköterskan; vikt 28,2 kg och längd 136 cm. Nu önskar jag ärliga svar - verkar detta orimligt, är han både smal och kort eller "bara" för smal? Vad väger era pojkar i 8 års åldern? Jag kommer kontakta skolsköterskan i morgon. Han är inte sjuk på något sätt som jag vet.

• Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!
  • 010306

Har en dotter på 8 1/2 år som är ca 135 lång & väger 23,5 kg så nej jag tycker inte din son låter underviktig , snarare normal och inte särskillt kort heller.
    Äldsta dottern vägde nog 26-27 kg i den åldern & var runt 130 cm.

• 010306
    CrazyLady skrev 2011-11-24 17:26:02 följande:
    enligt isobmi.se är din son NORMALVIKTIG
    fast det där bmi testet säger inte om barnet är underviktigt..bara normal eller över. Ska finnas ett annat online test där även undervikt står med men minns inte namnet på det :S vet dock att tjejen här ligger under men hon har alltid varit en tunnis
  • Smörblomman78

Min dotter på snart 8 år (fyller i jan) är 137.5 och väger 28.5 kg. Visst är hon smal, men inte För smal. det finns en sida där man kan skriva in vikt och längd och sedan få kurvor på både längd och vikt, samt bmi. Kommer inte ihåg vad sidan heter, men har förrut fyllt i där. Hennes bmi ligger i underkant, men ändå inom normalen.

Har han alltid haft samma proportioner eller har han sjunkit i sin viktkurva? Sådant är ju oxå bra att ha i beräkningen. Min dotter har ända sedan hon var bebis legat 2 streck över på längd och strax över medel på vikten. Så hon följer exakt sin kurva fortfarande. 

Stolt Mamma till två Prinsessor på jorden och en liten Prins i himlen.
  • pigglet

Så länge de inte "flyttar sig neråt" på kurvan så är det ingen fara. Vår 9,5-åriga dotter väger 23 kg och är ca 136 lång, precis som hon "ska" enligt de kurvor hon har följt hela sitt liv. Hennes bmi däremot är väl underviktigt, gissar jag.

• Mammatillsnart3

Tack alla snälla för svar. Jag tycker det verkar lugnande att se siffror som liknar min sons. Det var så länge sedan jag såg hans viktkurva men som jag minns det från när han var bebis på BVC så låg han ca 1,5 SD över på längd och exakt medel på vikt. Jag tror hans proportioner alltid varit som nu men det är så svårt att se, man blir ju hemmablind. Har inte alls tänkt i dessa banor eftersom jag utgått från att han växer bra...I dag ser jag på honom med lite andra ögon, 28 kg låter inte så mkt. Han är pigg och glad men man ser revben och rumpan är liksom väldigt minimal för att uttrycka det lite finkänsligt. Tror att vi måste fundera på om maten kan bli bättre. Han äter tyvärr lite mkt grönsaker och sånt i samband med middagen, t ex en hel morot innan middagen i dag. Det får vi nog begränsa.

• 010306

Han väger bara 2 kg mindre än min 10 åring på 145 cm så de borde nog inte vara nån stor fara med 28 kg på den längden tycker jag.  De smalnar ju ofta av i skolåldern åldern & tills de kommer upp till puberteten. Minns att jag vägde just 28 kg när jag var 10 år .

Din son väger ju 5 kg mer än tunnisen här & det är ju en hel del så de borde va lungt tycker jag. Hon äter som en häst men har nog hög förbränning. Alla revben syns men det är ju inget farotecken vad jag vet i den åldern.

• Tealhawk

Min kille har varit ett benrangel hela sitt liv. Vet inte några kurvor men har sett bilder på honom som liten. Lite kortare än medel, utstickande revben och smala ben trots att han alltid ätit bra. Nu när han är vuxen lägger han fortfarande inte på sig ett gram oavsett vad han äter. Det enda sättet för honom att gå upp i vikt är i muskelmassa, men han mår bra och har aldrig varit sjuk mer än något annat barn trots att han varit liten.

• pigglet

Roade mig med att räkna ut din sons bmi, 15,2. 1177 har en tabell där man kan se hur barnet ligger till då - din son hamnar på normalviktig (även om det är i nedre regionen av normal - men det spelar ju ingen roll!)

Min dotter däremot fick bmi 12,5, vilket placerar henne låååångt ner på underviktig. Men som sagt - så läng hon följer sina kurvor är det helt som det ska. 

• Mammatillsnart3
    pigglet skrev 2011-11-24 20:03:41 följande:
    Roade mig med att räkna ut din sons bmi, 15,2. 1177 har en tabell där man kan se hur barnet ligger till då - din son hamnar på normalviktig (även om det är i nedre regionen av normal - men det spelar ju ingen roll!)

Min dotter däremot fick bmi 12,5, vilket placerar henne låååångt ner på underviktig. Men som sagt - så läng hon följer sina kurvor är det helt som det ska. 

Älsklingsbarn, tack så mkt,en fråga till dig vars dotter ju också verkar vara åt det "slanka" hållet; vad är en vanlig portion mat för din flicka? Äter hon tex två potatisar eller fem liksom. Försöker ni anpassa maten så att den blir mer energirik? Jag är lite rädd för att börja göra "konstigheter" med maten eftersom jag inte vill att sonen ska känna att han inte är bra som han är.  
Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!