MorMargit skrev 2011-11-25 19:59:46 följande:
TS, kort är han ju inte, om jag minns rätt är medellängden på en 8-åring pojke 128 cm. Jag skulle nog uppfatta honom som ganska lång, men jag har också ganska korta barn. Min kille på drygt 12 år är 137 cm lång och väger 32 kg. Han har alltid varit precis "normal" i vikt och hade en dipp på kurvan i 6-8-årsåldern precis som barn ska ha. Då försvinner bebisfettet och barnens läkare kallar det för "skelettåldern" för att barnen då är som smalast med lite underhudsfett och tydliga revben bör synas genom huden. Det senaste året har sonen blivit mer grov, han tränar mycket och har byggt andra muskler än barnkroppen, med breda axlar och tydliga magrutor. Nu väger han lite mer till sin längd än han gjort förut, men det ser jag som att det hör ihop med åldern. Din kille låter alltså helt normal i vikt också med tanke på ålder och längd.
Mitt mellanbarn är 9 år, 125 cm lång och väger 27 kg, men då ser hon också lite rundare ut. Känns nästan som att hon går mot förpubertet och då blir man ju lite rundare.
125 cm till 27 kg låter väldigt lagom, precis som 137 cm och 32 kg, det måste var jätteskönt som mamma att inte ens behöva tänka på vikten. Om de äter mindre än dag är det ingen katastrof liksom.
Det låter som en väldigt bra beskrivning det här med "skelettåldern" , dvs revben, magrutor och inget fett alls! när jag tänker efter ser nog de flesta av sonens klasskompisar rätt smala ut, de väger nog som min son men är lite kortare så proportionerna är sundare. Någon funderade över vad som är "sunt" vad gäller barn och vikt. För mig är det självklart så att barn i den här åldern genomgår en stor utveckling på många plan och att ett icke optimalt näringsintag kan ha konsekvenser. Min son äter bra mat men jag är orolig över att mängderna inte motsvarar det han behöver, han är en riktig lekälskare som springer massor på rasterna, spelar fotboll och innebandy på fritiden.
Jag har också "fördomar" om smala barn och deras familjer ( alltså inklusive min egen kära lilla familj!) som spelar in. Jag vet att det inte behöver vara så men för mig är det ett tecken på att barn verkligen mår bra och är avspända, trygga i sig själva när de är lite rundare. Någon som håller med? hade hellre sett att han var lite mullig.