• Mammatillsnart3

Underviktig 8 åring?!!!

Min son exakt 8 år och 2 månader har varit på hälsosamtal i skolan i dag. Jag blev orolig när jag såg lappen från skolsköterskan; vikt 28,2 kg och längd 136 cm. Nu önskar jag ärliga svar - verkar detta orimligt, är han både smal och kort eller "bara" för smal? Vad väger era pojkar i 8 års åldern? Jag kommer kontakta skolsköterskan i morgon. Han är inte sjuk på något sätt som jag vet.

• Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!
  • Tuffen

Ja, vad säger man? Min 8-åring väger 42 kg ungefär. Han är lång och vältränad, det kanske gör sitt till. 

• pigglet
    Mammatillsnart3 skrev 2011-11-24 20:17:52 följande:

Älsklingsbarn, tack så mkt,en fråga till dig vars dotter ju också verkar vara åt det "slanka" hållet; vad är en vanlig portion mat för din flicka? Äter hon tex två potatisar eller fem liksom. Försöker ni anpassa maten så att den blir mer energirik? Jag är lite rädd för att börja göra "konstigheter" med maten eftersom jag inte vill att sonen ska känna att han inte är bra som han är.  
    Hon äter mest i familjen, men det säger väl inte så mycket då jag förstått att vi inte direkt är några storätare  ;)

Potatis hade ju varit enkelt, men det gillar hon inte så jag säger 0,5.
    Annars äter hon det mesta, gillar mat. En rejäl hög med pasta och så köttfärssås - äh, det går ju inte besriva. Så otroligt olika olika dagar och vad det är för mat.
    Nej, jag energiberikar inte hennes mat. Vi äter alla vanlig grädde, bregott, fullfeta produkter.

Det bekymrar mig nog inte eftersom jag själv är väldigt smal och lider inte av det (annat än av folks kommentarer ibland då). Maken är inte heller så grov, så de stackars barnen har ju inget att brås på   :(

Följer de bara sina kurvor så är det inget konstigt. Avviker kurvorna är det inte bra. (Även om det känns konstigt att  hennes kusin, som väger kanske 15-20 kg mer, blev extra kontrollerad när han inte gick upp så mycket i vikt att han fortsatte följa sin kurva.)
  • Mammatillsnart3
    Tuffen skrev 2011-11-24 21:00:08 följande:
    Ja, vad säger man? Min 8-åring väger 42 kg ungefär. Han är lång och vältränad, det kanske gör sitt till. 
    Hur lång är din son? 42 kg låter jättemycket, men han kanske är han lång, då är det ju inte konstigt alls. Men väldigt bra att väga ordentligt tycker jag, hellre lite mer än mindre. Min son är också vältränad, bara muskler men tyvärr inget underhudsfett.
  • 010306
    Tuffen skrev 2011-11-24 21:00:08 följande:
    Det vägde jag i 7 :an när jag var 162 cm så att mina barn inte är större än vad dem är e ju inte direkt konstigt heller :P

Tycker inte heller du ska behöva ge nå specielmat Ts, din son har ju normal vikt för sin längd . Försök att inte oroa dej så mycket så länge han inte rasat i vikt.
  • teomamma

Min dotter är 8 år i december, hon är bara 120 cm lång o väger 21 kg

• Tuffen
    Mammatillsnart3 skrev 2011-11-24 21:37:54 följande:
    Hur lång är din son? 42 kg låter jättemycket, men han kanske är han lång, då är det ju inte konstigt alls. Men väldigt bra att väga ordentligt tycker jag, hellre lite mer än mindre. Min son är också vältränad, bara muskler men tyvärr inget underhudsfett.
    Han var 143 cm lång i april (ansökte om pass då, så jag vet), men nu har han garanterat vuxit flera centimeter till. Alla byxor var nämligen way too small efter sommaren. Min gissning är att han är 146-147 cm lång, men jag vet inte säkert. 
  • Tuffen

Han tränar mkt också, både hockey och fotboll. Muskelmassan ökar ju förstås då. Jag ser ju att han är klart mer muskulös än de små taniga flickorna i hans klass, t ex. Dessutom är han klart längre. Han ser äldre ut än vad han är. 

• nyfiken flax

Nämen det låter väl helt normalt? Min åttaåring är 138 cm, väger 29 kg. Han är smal i sin kroppbyggnad men stark och har magrutor som hans pappa bara kan drömma om Drömmer ...alla muskler syns tydligt...han äter gaska ojämnt, vissa dagar massor, andra dagar lite.

Men det är ju såhär så man normalt ser ut när man är typ 8 år, revbenen syns, man har ingen dubbelhaka, inget babyfett kvar nånstans, dvs underhudsfettet är obefintligt. Man rör sig massor, klättrar, hoppar...klart att man är vältränad? Nåt annat vore onormalt (om man är frisk)?

Fattar inte detta, massor av barn är småfeta idag, det är väl mycket mer oroande än om en pigg frisk unge är lite smal???  Var o när  ändrades synen på hur sunda barn ser ut???? Väldigt intresserad om nån har info om det faktiskt.

• Tuffen

Barn är ju så olika. Det finns med största sannolikhet flickor i min sons klass som väger knappa 25 kg. De har en annan kroppsbyggnad och är små och taniga. Sonen däremot som är 20 cm längre än vissa och som har en helt annan muskelmassa väger så klart mer. Det är liksom inget konstigt. Bara för att man inte är liten och tanig så revbenen syns är man ju inte småfet, som någon skrev ovan. Barn ser olika ut, helt enkelt. 

• MorMargit

TS, kort är han ju inte, om jag minns rätt är medellängden på en 8-åring pojke 128 cm. Jag skulle nog uppfatta honom som ganska lång, men jag har också ganska korta barn. Min kille på drygt 12 år är 137 cm lång och väger 32 kg. Han har alltid varit precis "normal" i vikt och hade en dipp på kurvan i 6-8-årsåldern precis som barn ska ha. Då försvinner bebisfettet och barnens läkare kallar det för "skelettåldern" för att barnen  då är som smalast med lite underhudsfett och tydliga revben bör synas genom huden. Det senaste året har sonen blivit mer grov, han tränar mycket och har byggt andra muskler än barnkroppen, med breda axlar och tydliga magrutor. Nu väger han lite mer till sin längd än han gjort förut, men det ser jag som att det hör ihop med åldern. Din kille låter alltså helt normal i vikt också med tanke på ålder och längd.

Mitt mellanbarn är 9 år, 125 cm lång och väger 27 kg, men då ser hon också lite rundare ut. Känns nästan som att hon går mot förpubertet och då blir man ju lite rundare. 

Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!