Mammatillsnart3 skrev 2011-11-24 20:17:52 följande:
Älsklingsbarn, tack så mkt,en fråga till dig vars dotter ju också verkar vara åt det "slanka" hållet; vad är en vanlig portion mat för din flicka? Äter hon tex två potatisar eller fem liksom. Försöker ni anpassa maten så att den blir mer energirik? Jag är lite rädd för att börja göra "konstigheter" med maten eftersom jag inte vill att sonen ska känna att han inte är bra som han är.
Hon äter mest i familjen, men det säger väl inte så mycket då jag förstått att vi inte direkt är några storätare ;)
Potatis hade ju varit enkelt, men det gillar hon inte så jag säger 0,5.
Annars äter hon det mesta, gillar mat. En rejäl hög med pasta och så köttfärssås - äh, det går ju inte besriva. Så otroligt olika olika dagar och vad det är för mat.
Nej, jag energiberikar inte hennes mat. Vi äter alla vanlig grädde, bregott, fullfeta produkter.
Det bekymrar mig nog inte eftersom jag själv är väldigt smal och lider inte av det (annat än av folks kommentarer ibland då). Maken är inte heller så grov, så de stackars barnen har ju inget att brås på :(
Följer de bara sina kurvor så är det inget konstigt. Avviker kurvorna är det inte bra. (Även om det känns konstigt att hennes kusin, som väger kanske 15-20 kg mer, blev extra kontrollerad när han inte gick upp så mycket i vikt att han fortsatte följa sin kurva.)