Underviktig 8 åring?!!!
TS, kort är han ju inte, om jag minns rätt är medellängden på en 8-åring pojke 128 cm. Jag skulle nog uppfatta honom som ganska lång, men jag har också ganska korta barn. Min kille på drygt 12 år är 137 cm lång och väger 32 kg. Han har alltid varit precis "normal" i vikt och hade en dipp på kurvan i 6-8-årsåldern precis som barn ska ha. Då försvinner bebisfettet och barnens läkare kallar det för "skelettåldern" för att barnen då är som smalast med lite underhudsfett och tydliga revben bör synas genom huden. Det senaste året har sonen blivit mer grov, han tränar mycket och har byggt andra muskler än barnkroppen, med breda axlar och tydliga magrutor. Nu väger han lite mer till sin längd än han gjort förut, men det ser jag som att det hör ihop med åldern. Din kille låter alltså helt normal i vikt också med tanke på ålder och längd.
Mitt mellanbarn är 9 år, 125 cm lång och väger 27 kg, men då ser hon också lite rundare ut. Känns nästan som att hon går mot förpubertet och då blir man ju lite rundare.