• Tuffen

Underviktig 8 åring?!!!

Ja, vad säger man? Min 8-åring väger 42 kg ungefär. Han är lång och vältränad, det kanske gör sitt till. 

• Tuffen
    Mammatillsnart3 skrev 2011-11-24 21:37:54 följande:
    Hur lång är din son? 42 kg låter jättemycket, men han kanske är han lång, då är det ju inte konstigt alls. Men väldigt bra att väga ordentligt tycker jag, hellre lite mer än mindre. Min son är också vältränad, bara muskler men tyvärr inget underhudsfett.
    Han var 143 cm lång i april (ansökte om pass då, så jag vet), men nu har han garanterat vuxit flera centimeter till. Alla byxor var nämligen way too small efter sommaren. Min gissning är att han är 146-147 cm lång, men jag vet inte säkert. 
  • Tuffen

Han tränar mkt också, både hockey och fotboll. Muskelmassan ökar ju förstås då. Jag ser ju att han är klart mer muskulös än de små taniga flickorna i hans klass, t ex. Dessutom är han klart längre. Han ser äldre ut än vad han är. 

• Tuffen

Barn är ju så olika. Det finns med största sannolikhet flickor i min sons klass som väger knappa 25 kg. De har en annan kroppsbyggnad och är små och taniga. Sonen däremot som är 20 cm längre än vissa och som har en helt annan muskelmassa väger så klart mer. Det är liksom inget konstigt. Bara för att man inte är liten och tanig så revbenen syns är man ju inte småfet, som någon skrev ovan. Barn ser olika ut, helt enkelt. 

• Tuffen

Jag tycker att man snarare ska fundera över fettkvalitet och sådana saker. Mkt lax och nötter, om barnet tål det. Högkvalitativ mat, det är viktigt. 

• Tuffen

Sedan tycker jag faktiskt att det skiftar under året, också. Ibland när sonen drar iväg i längd (tillväxtperiod i någon form) så blir han smalare och ibland har revbenen synts. Däremellan lägger han på sig lite. Han växer liksom stötvis, det är ingen jämn tillväxt. 

• Tuffen
    Smörblomman78 skrev 2011-11-27 20:23:35 följande:
    Håller Helt med!
    Finns väl både och. En del smala barn är ju smala just för att deras föräldrar inte riktigt bryr sig. Jag känner till barn på mellanstadiet som dricker en kopp svart kaffe på morgonen innan skolan, inget mer. Då orkar man ju inget, men det skiter föräldrarna i. Sedan finns det sådana föräldrar som ger barnen snabbmat och fet mat och som inte bryr sig. Det är ju inte heller bra, förstås. 
  • Tuffen
    Cloudberry skrev 2011-11-29 16:37:00 följande:
    Mmm visst.
    Ja, faktiskt. Tro't eller ej, men vissa föräldrar bryr sig inte ett dyft om sina barns frukost. 
  • Tuffen

Jag kan förstå paniken. Små pojkar kan ibland ha det lite tufft i skolan och socialt. Det är enklare att vara lång och välbyggd, såväl i skolan som inom olika sporter. Att vara en liten plutt är t ex svårt om man spelar hockey. Det märks tydligt nu när de får börja tacklas (8 år). Så nog kan det vara något man funderar över, men inget man direkt kan göra något åt. 

• Tuffen

Hockey som är så roligt, men alla tycker vi olika! 

• Tuffen

Jag antar att det sista inlägget var delvis till mig. Jag menade inte att smalhet kan utgöra ett hinder i livet, däremot generell 'litenhet'. Att vara kort och tunn är ingen social fördel, om jag säger så. 

Svar på tråden Underviktig 8 åring?!!!