Underviktig 8 åring?!!!
Ja, vad säger man? Min 8-åring väger 42 kg ungefär. Han är lång och vältränad, det kanske gör sitt till.
Ja, vad säger man? Min 8-åring väger 42 kg ungefär. Han är lång och vältränad, det kanske gör sitt till.
Han tränar mkt också, både hockey och fotboll. Muskelmassan ökar ju förstås då. Jag ser ju att han är klart mer muskulös än de små taniga flickorna i hans klass, t ex. Dessutom är han klart längre. Han ser äldre ut än vad han är.
Barn är ju så olika. Det finns med största sannolikhet flickor i min sons klass som väger knappa 25 kg. De har en annan kroppsbyggnad och är små och taniga. Sonen däremot som är 20 cm längre än vissa och som har en helt annan muskelmassa väger så klart mer. Det är liksom inget konstigt. Bara för att man inte är liten och tanig så revbenen syns är man ju inte småfet, som någon skrev ovan. Barn ser olika ut, helt enkelt.
Jag tycker att man snarare ska fundera över fettkvalitet och sådana saker. Mkt lax och nötter, om barnet tål det. Högkvalitativ mat, det är viktigt.
Sedan tycker jag faktiskt att det skiftar under året, också. Ibland när sonen drar iväg i längd (tillväxtperiod i någon form) så blir han smalare och ibland har revbenen synts. Däremellan lägger han på sig lite. Han växer liksom stötvis, det är ingen jämn tillväxt.
Jag kan förstå paniken. Små pojkar kan ibland ha det lite tufft i skolan och socialt. Det är enklare att vara lång och välbyggd, såväl i skolan som inom olika sporter. Att vara en liten plutt är t ex svårt om man spelar hockey. Det märks tydligt nu när de får börja tacklas (8 år). Så nog kan det vara något man funderar över, men inget man direkt kan göra något åt.
Hockey som är så roligt, men alla tycker vi olika!
Jag antar att det sista inlägget var delvis till mig. Jag menade inte att smalhet kan utgöra ett hinder i livet, däremot generell 'litenhet'. Att vara kort och tunn är ingen social fördel, om jag säger så.