• gammelsmurf2

Varför skaffade ni barn tidigt?

Hejsan.
    Jag har aldrig förstått varför man skaffar barn ung ( ~24 och neråt).
    Att fråga någon ung förälder rakt ut känns inte riktigt aktuellt, eftersom denne lätt skulle kunna ta det på fel sätt. Jag kritiserar inte, jag undrar bara hur ni resonerade?

Jag tänker främst på två saker. För det första tror jag personligen inte att man blir en så bra förälder man skulle kunna varit om man samlat på sig mer livserfarenhet innan sitt första barn. Dessutom förstår jag inte varför man inte tar till vara på den tiden man har som ung, den frihet man har att kunna resa runt, skaffa sig en utbildning osv. Visst, många unga föräldrar pluggar, men jag kan inte förstå hur det är möjligt. Att ta hand om ett barn verkar ju vara ett heltidsjobb, och då känns det sjukt svårt att samtidigt klara av en utbildning.

Men som sagt, jag kritiserar inte. Undrar bara hur ni resonerade, eftersom jag har svårt att förstå det. Vad missar jag? 

MVH 

• Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?
  • Luullis
    Luullis skrev 2011-11-24 20:10:04 följande:
    Så du menar att jag är en dålig mamma för att jag var under 18 när jag fick barn? Vad grundar du det på?
    Läste fel, men på vilket sätt borde jag bli en dålig förälder för att jag var under 18?
  • Zunshin3

När jag blev gravid som 18-åring gick jag fortfarande i skolan, bodde hos min mamma, hade distansförhållande med pappan till barnet sedan 2 år tillbaka, han var arbetslös och bodde med sina föräldrar. Fyllde nitton och tog studenten som höggravid. Nu sitter jag här med en 11 veckors bebis i min och sambons egna lägenhet. Visserligen jobbar ingen av oss just nu men jag har ett jobb att gå tillbaka till efter mammaledigheten. Visst var det tufft att flytta ihop, få barn och sköta ett eget hushåll men det funkar riktigt braGlad Vi valde att skaffa barn för det kändes så rätt, visserligen trodde ingen av oss att det skulle ta sig på första försöket Skrattande

• Pallas
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:30:00 följande:
    Jo, du har rätt. Åldern spelar antagligen inte så stor roll. Jag tar tillbaka det jag skrev om att unga föräldrar borde bli sämre föräldrar ( förutom ni som verkligen var barn, under 18). 
    Måste bara ställa frågan om du är på riktigt?
  • gammelsmurf2
    Pallas skrev 2011-11-24 20:41:13 följande:
    Måste bara ställa frågan om du är på riktigt?
    hur menar du?
  • skånegås

Själv tycker jag inte jag var särskillt ung, var ju 21 då första kom. Jag längtade så efter barn. Hade träffat "mannen i mitt liv" så varför vänta, längta och pinas?? Jag hade inte hunnit vänja mig vid något rikt glidarliv utan var van att ha människor omkring mig att ta hänsyn till. Hade inga egna latar-vanor... och var fullt kapabel till att ta hand om barn...

Jag har drömmar och frihet kvar. (alla barn kommer ju flyttat hemifrån när jag blir 50) Dessutom har jag 4 ÄLSKADE barn. Jag behöver ALDRIG oroa mig för att inte kunna få barn. Jag behöver ALDRIG  fundera på om jag ska skaffa barn med någon jag kanske inte älskar och vill leva resten av livet med. Honom har jag ju redan träffat och vi hade hunnit vara tillsammans i 5 år innan första barnet kom och haft konflikter som vi rett ut och MASSOR av härligt tillsammans.

Inget jobb, nej. Men har aldrig levt på bidrag (annat än barnbidrag och fp och studiebidrag då jag senare utbildade mig)... och vi har alltid klarat oss bra Mycket tid tillsammans!

• Lindybelindy
    Nyfiken gul skrev 2011-11-24 18:38:58 följande:
    oavsett ålder har man INGEN som helst susning om vad man ger sig in på när man väljer att skaffa barn. Punkt.

Livserfarenhet osv är nog bra att ha i ryggen men alla utgår  från samma utgångspunkt när man får sitt första barn - för alla oavsett ålder är detta en helt okänd värld och där spelar inte högskolepoäng eller arbetslivserfarenhet någon roll. Alla är vi lika handfallna inför blöjbyten och vaknätter.  Kanske är man som 27-åring mer mentalt förberedd måhända - men det säger inget om att man är bättre rustad att vara förälder.

Jag fick barn som 21-åring och jag kan ärligt säga att livet tar inte slut bara för att man får barn tidigt, man kan göra allt man vill ändå - man får kanske bara finna sig i att vissa saker får planeras och göras annorlunda.  Då lär man sig att prioritera annorlunda helt enkelt.

Jag är idag 34 år och har alltid gjort precis vad jag velat i mitt liv fast jag har barn, jag har rest, pluggat, haft massa olika jobb, upplevt saker osv och jag har inget problem med att mina barn också är med på den resan - varför skulle dom inte vara det?  Varför ska en sån livsresa endast vara förunnat en vuxen singel utan barn?
  • Pallas
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 20:42:33 följande:
    hur menar du?
    Innan jag engagerar mig vill jag gärna veta att själva påståendet är ärligt menat, annars har jag bättre saker för mig, som att sy mössor till kaninen.
  • Lindybelindy
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:04:22 följande:
    Det känns ju överlag som att många anser att när man har supit och knullat runt i tonåren, varit ett par gånger på charter eller whatever, så har man upplevt det som finns att uppleva. Vad som kvarstår är barn. Jag fattar inte det. Jag tyckte det kändes som att livet började när jag blev myndig (typ) och att det för varje år bara öppnar sig mer och mer möjligheter. Hade jag skaffat barn när jag varit 18-19 hade jag missat så sjukt mycket som jag nu upplevt beträffande folk jag träffat, platser jag sett osv. Jag kan fortfarande uppleva allt vad familjeliv innebär sen, men jag slipper gå runt och ångra att jag aldrig gav mig en chans att vara ung, fri och obegränsad. 
    Men alla är väl olika I guess

vem säger att alla lever för det du anser är det intressanta i livet? Jag har aldrig tyckt att det är så intressant att göra det du säger. Jag har varit med om en hel del trots att jag bara är 22 år.. och nu ska jag få mitt första barn hon var inte planerad med lyckligare kan jag inte vara. Och jag är säker på att jag kommer kunna uppleva allt detta du säger även fast jag har ett barn. Livet är inte förstört bara för det och man behöver inte leva gamling liv bara för att man ska bli föräldrar. Jag anser och har gjort sedan jag var ganska liten att livet handlar om att vara lycklig, hitta min stora kärlek och att få barn. Inte att resa och bla bla det du tycker är det viktiga. Och en fråga hur vet du att du kommer få barn sen när du vill ha det? förstår inte hur folk kan vara så säkra på det. Att dom har hela livet planerat. Barn är inget man får på beställning. Och vem säger att man är bättre som föräldrar bara för att man gjort saker i livet och är äldre? Det finns nog även äldre människor som inte upplevt något också. Ursäkta  mig men för mig är ditt resonemang oförståligt men det är bara mitt tycke.
  • gammelsmurf2
    Pallas skrev 2011-11-24 20:58:04 följande:
    Innan jag engagerar mig vill jag gärna veta att själva påståendet är ärligt menat, annars har jag bättre saker för mig, som att sy mössor till kaninen.
    Varför skulle jag fråga efter ett svar om jag inte undrade? Och om det var så, hur vet du att jag inte trollar nu också? Sy 
  • Adephi
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 19:30:00 följande:
    Jo, du har rätt. Åldern spelar antagligen inte så stor roll. Jag tar tillbaka det jag skrev om att unga föräldrar borde bli sämre föräldrar ( förutom ni som verkligen var barn, under 18). 
    Urk..
Svar på tråden Varför skaffade ni barn tidigt?