Inlägg från: Miss P71 |Visa alla inlägg
  • Miss P71

Timeout är...

så länge du förklara för barnet vf du har satt barnet där..så förstår dt visst vf den får time out.... hur gammalt e dit barn???

• Miss P71
    Odetta skrev 2011-11-25 09:52:52 följande:
    Time out är en superbra metod! om man använder det rätt vill säga.

Det ger barnet en chance att lugna ner sig

Det ger barnet en chance att reflektera

Det ger dig som förälder att lugna ner dig och reflektera också

Jag har fem barn och använt mig av time out metoden med allihopa (inte minsta ännu dock för han är bara 10 månader gammal).

Såhär brukar jag göra:

-Varnar barnet

-Sätter barnet i time out lika många minuter som barnet är gammalt om det inte lyssnade

-sätter mig MED barnet och PRATAR om vad som blev fel, varför det blev time out och vad man skulle kunna göra annorlunda för att undvika (tex ett samtal med 2,5 åringen kan då se ut såhär: "vet du varför du sitter i time out? Får man slåss? Nej det får man inte. Ska du vara snäll nu och säga förlåt? Då får du komma ur time outen")

-sedan avslutar jag ALLTID time out med en kram och en puss
    super bra vill jag säga...du pratar med dit barn o sedan pussar o kramar dt... du e helt klart super.... de som säger att dt inte funkar har med all säkerhet gjort fel... för dt funkar...
  • Miss P71
    Men skrev 2011-11-25 12:25:15 följande:
    Jag tycker tvärtom! Vi var hemma hos några som först skickade in sonen på rummet och sen tvingade honom att säga förlåt till vår dotter. Det var riktigigt hemskt och blev ganska förnedrande för alla parter:(
    Pojken ville inte säga förlåt, och när han till slut ändå gjorde det så var min dotter fortfarande arg på honom och var inte alls redo att godta ursäkten. Det hade varit mycke bättre att sätta sig med båda barnen och pratat i lugn och ro om vad som hade hänt och hur de kände.

han förstod ju inte vf han skulle säga förlåt..man måste ju så klart prata ut om hela sitvationen..vad som hänt etc så barnet förstår...gör man inte dt så klart vill inte han säga förlåt..för vf ska han göra dt..om han inte förstår att han gjort illa någon annan....
  • Miss P71
    Cicek skrev 2011-11-25 13:17:06 följande:
    Fast hur kommer det sig att det funkar så himla bra för oss som INTE sätter barnet på en stol, men gör resten, dvs kramar/pussar, förklarar vad som har gjorts fel, osv? Då kanske det alltså inte BEHÖVS sätta ungen på en stol? :)

alla barn funkar olika..men den som säger att detta med stolen inte funkar har som sagt inte erfarenhet av dt på rätt sätt.... jag säger inte att dt inte funkar med att enbart prata med barnet..det ser du ju med all säkerhet med om du läser ordentligt på en annan jag kommenterat på!!!!! dt viktigaste e att man pratar o barnet förstår vad den har gjort för fel..sedan förstår att man ska säga förlåt..och vad ordet innebär... för dt e vikigt att förklara för barn vad som e ok att göra o inte ok att göra....
  • Miss P71
    Cicek skrev 2011-11-25 13:21:06 följande:
    Eller att time out är onödigt :P Det tycker jag låter mer troligt. Tror inte någon unge behöver sitta på en stol för att lära sig sociala färdigheter ;) Man kan ju använda det argumentet för vad som helst.. "MIN unge mår bra av att jag slår honom, även om DIN inte gör det" (inte för att time out = slå, men som ett exempel)

VÅLD LÖSER INGENTING!!!!
  • Miss P71
    Cicek skrev 2011-11-25 13:24:03 följande:
    Ja, det håller jag med om att det är. Men försök göra det utan att sätta barnet på en stol, och rapportera tillbaka. För varför göra onödiga saker som ändå är jobbiga för barnet, när man kan undvika dem?

som sagt alla barn funkar olika...men att säga att inte metoden funkar när man inte provat den. e fel anser jag...har man provat den ett antal ggr o den inte funkar så klart får man försöka på andra sätt.... man ska lösa dt till dt bästa..om dt e att sätta sitt barn på en stol el inte e upp till var o en förälder anser jag....
  • Miss P71
    Cicek skrev 2011-11-25 13:26:30 följande:
    Nej, men folk kan ju argumentera att det funkar i deras familj, precis som vissa argumenterar att time out funkar hos dem, trots att de allra flesta barnpsykologer och folk som forskat kring det har kommit fram till att man kan komma fram till samma positiva resultat UTAN time out, samtidigt som man undviker de negativa konsekvenserna som faktiskt finns med time out. Det är liksom ett dumt argument att "det funkar för oss", det kan man säga om väldigt mycket som faktiskt inte är bra för barnen! Om man inte lärt sig att hantera "jobbiga" barn på ett bättre sätt så förstår jag att man använder time out, men jag förstår inte varför man inte vill försöka lära sig att hantera det på ett sätt där barnet slipper sitta och SKÄMMAS i fem minuter och sen TVINGAS att säga förlåt, men som ändå har samma positiva resultat.

handlar inte om att skämmas.......men våld löser ingenting..tvärtom....
  • Miss P71
    Men skrev 2011-11-25 13:30:59 följande:
    Jodå, det förstod han. Däremot ville han väl inte stå inför alla som var där och säga förlåt på kommando. Det hade inte jag heller velat. Vid en incident senare på kvällen hann jag före hans föräldrar och satte mig med barnen och pratade lite...det tog ca 2 minuter och sen var båda glada igen och sprang iväg för att leka. Ingen av dem hade då sagt förlåt.

Förlåt säger jag när jag känner att jag har gjort fel, inte när någon annan anser att jag har gjort fel! Min dotter säger förlåt trots att jag aldrig tvingar henne. Däremot ber jag alltid henne om ursäkt när jag har har uppfört mig illa, så hon har väl lärt sig den vägen antar jag...

läs en ggr till vad jag skrev......
  • Miss P71
    Men skrev 2011-11-25 13:40:41 följande:
    Jag har läst igen... och förstår inte vad det är du tycker att jag missade. Som sagt; pojken förstod att han hade gjort något dumt och att min dotter var ledsen! Han ville ändå inte säga förlåt.

nej klart han inte ville..han tyckte ju inte att han hade gjort något dumt.... som han kände just då...för lika dant e dt ju i vuxenlivet..om man inte tycker att man gjort något dumt..vf ska man då behöva säga förlåt.... sedan finns dt barn samt vuxna som behöver tid på sig att säga förlåt..dt kommer senare o dt e för att de kommer på att dt var dumt dt jag gjorde...dt var ju precis dt som hände när du satte dig ner med dem senare....Skrattande
Svar på tråden Timeout är...