Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer

Timeout är...

När sonen blir hysterisk brukar jag bära in honom på rummet och säga att nu får du vara här en liten stund och leka tills du lugnat ner dig, men stänger inte dörren eller så. Inom fem minuter brukar han ha övergått till att leka med sina grejer och är lugn som en filbunke. Han är två. Räknas det som time-out?

• Minifer

Det där med att tvinga barnet att be om ursäkt har jag svårt att förstå? Om jag bråkar med någon och tycker jag har rätt är det väl ändå höjden av förnedring att tvingas be om ursäkt. Om jag är liten och får frispel för att jag känner mig orättvist behandlad (vilket jag minns mycket väl ofta hände när jag var liten) är det ju höjden av förnedring att tvingas be om ursäkt när jag blir upprörd över detta. Det är ju inte lätt för små-knoddar att hantera starka känslor som ilska och de gör det ju knappast för att jäklas.

Nu beror det väl såklart på ålder och förståelse (och situation), men jag skulle aldrig drömma om att tvinga min son be om ursäkt när han blir arg och får ett utbrott. Jag säger till honom att det är helt ok att bli arg, men man behöver inte/ska inte kasta saker omkring sig etc, och behöver han vråla av sig får han väl göra det, men då i sitt rum så vi andra slipper höra det.

Sedan vill jag inte höra ursäkter som kommer av plikt heller, utan tycker de skall vara uppriktigt menade för att barnet förstår vad som är fel och är ledsen för det, och inte för att man "ska". Då kan de ju ursäkta sig hur mycket som helst men inte förstå vad de gjort fel egentligen liksom? (nu tänker jag på hur hon gör i supernanny tex)

Eller har jag missförstått något?

• Minifer
    Cicek skrev 2011-11-25 11:52:35 följande:
    Och även om barnet inte har ADHD som vår son, utan "bara är van att bestämma", så är det väl bättre att lära barnet vad det leder till om han/hon alltid ska få sin vilja igenom, dvs folk blir skittrötta på en och vill inte vara med en längre! För ett sådant barn lär ju vara lika bossig med sina kompisar, och kompisarna kommer inte tvinga barnet att sitta på en stol. De kommer bara sluta leka med det barnet! Man gör ju barnet en TJÄNST genom att lära ut den sociala färdigheten att kompromissa istället!
    Tänker som du. Hur gör ni med er son som har adhd? Jag har nämligen det själv väldigt troligt (enligt första prognos från psykolog, köar för utredning nu) och det är ju inte alls omöjligt att min son också har det. Ber om ursäkt om jag är OT
  • Minifer
    Cicek skrev 2011-11-25 11:56:29 följande:
    Håller med dig. Barnet lär sig att mamma bestämmer no matter what, du får sitta på en stol för det har mamma bestämt, och sen SKA du pussa och krama mig, för jag har fått som jag vill genom att du suttit och skämts i 5 minuter. Barnet lär sig att förlåt = något man MÅSTE säga för att mamma ska sluta vara arg, och för att jag ska få gå ifrån stolen.

Själva delen där man pratar med barnet är jättebra, men varför inte köra på bara det, och sen den naturliga konsekvensen av att mamma blir LEDSEN eller ARG och vill inte leka eller fortsätta vad man nu gör tillsammans? Min son har i alla fall lärt sig att säga förlåt när han märker att han gjort mig ledsen, men det är inte för att jag tvingat fram det utan för att jag förklarat VARFÖR man säger förlåt, och för att JAG säger förlåt när jag själv gjort något dumt som jag ångrar. Tycker det är bättre att få ett ärligt förlåt! Och jag verkar ju ha lyckats med det i o m att sonen blir ledsen när han ser min reaktion, och självmant kramas och pussas och säger att det inte var meningen.
    Cicek skrev 2011-11-25 11:57:44 följande:
    Haha, precis vad jag skrev :P Ser inte heller meningen med ett förlåt som inte ens är uppriktigt menat. Då får det vara.
    Hahha, ja precis!! :D Word!
  • Minifer

Odd: Ja det var ju därför jag skrev "beroende på situation". Jag menade inte alls att man inte ska lära barnen att säga förlåt om de betett sig illa, utan menar på att om ursäkten bara är mekanisk och inte för att barnet menar det så blir den ju bara menlösa ord utan innebörd. Kommer heller aldrig tvinga honom att krama barn han bråkat med tex. Han ska ju säga förlåt från hjärtat och inte för att mamma säger till honom att säga det. Nu syftade jag dock inte så mycket på slagsmål utan mer raseri-utbrott hemma över diverse. Men när han slagit sin Lillasyster (vilket förvisso bara hänt väldigt sällan) så säger vi inte till honom att säga förlåt, utan vi säger till honom att han inte får slå henne, hon får ju ont och blir ju jätteledsen. Och att man aldrig får slå någon. Det som hänt då är att han tittat på henne och smekt henne över kinden och sedan kramat henne, utan någon som helst uppmaning från oss föräldrar. Det slår vilken muntlig påtvingad ursäkt som helst. (han är två och hon är ett)

• Minifer

Oh, jag kom på att jag måste säga hur jag själv upplevde det! När jag var liten och fick utbrott blev jag instängd i rummet. Mitt rum alltså. Jag blev fruktansvärt ledsen varje gång och kände mig enormt övergiven. Inte sjutton satt jag och "reflekterade", jag satt och undrade förkrossat hur de kunde älska mig så lite att jag sattes på undantag på det viset. Och jag skrek och grät, ibland tills jag fick näsblod, för att jag kände mig totalt oälskad och övergiven. Anledningen att jag satt där hade för länge sedan drunknat i övergivenhet, samt ilskan och förnedringen över att vara så maktlös. Jag var så ledsen, eftersom jag kände att allt jag ville ha bara var en kram, så hade jag lugnat mig, och vad som hände var att bli bortslängd och utestängd från gemenskapen. Nu låter det som värsta snyftsnyft stackars lilla jag- historien, men det var verkligen så jag upplevde det. Kommer ihåg det som igår, och trots att jag är över 30 nu kommer jag aldrig förlåta pappa för att han gjorde så mot mig. Tanken hans var ju att jag skulle lugna mig, men jag blev bara helt hysteriskt och desperat. Fruktansvärt var det :( I övrigt var jag ett lugnt och glatt och socialt barn, så man behöver inte gå omkring och visa utåt att man tar skada av något.

Svar på tråden Timeout är...