Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Timeout är...

Dåligt. Det löser ingenting i längden.

• Rockan
    Odetta skrev 2011-11-25 10:02:56 följande:
    Rockabillan: hur vet du det? Mina barn har lärt sig rätt fort att det är rätt tråkigt i time out så ofta behöver jag bara ge varningen.
    Jag syftade på det som står i TS, "ett omöjligt barn som är van att bestämma", och jag anser inte att time out, på det sätt det åsyftas här, kan lösa något sånt i längden.

Sen tycker jag även rent generellt att det är en fantasilös metod som inte lär barn något om naturliga konsekvenser. Time out är en metod som från början utformades för att ge ett alternativ till föräldrar som annars tagit till aga, och jag ser inget av det som nödvändigt i barnuppfostran.
  • Rockan
    Tant Green skrev 2011-11-25 10:53:40 följande:
    Som straff tror jag inte på det, men visst kan man behöva ta bort ett barn en stund från en situation som har spårat ur så att alla inblandade får lugna ner sig och "starta om".
    Instämmer.
  • Rockan
    mandelblomma skrev 2011-11-25 11:39:51 följande:
    tror väldigt få av oss som använder sig av denna time out eller vad man nu kallar det sätter våra barn på en stol eller i en skamvrå.
    Fast det är ju så TS avser det (förtydligat i början av tråden).

Att ta bort ett barn från en ohållbar situation är inte vad som avses.
  • Rockan

Det här är den typ av Time out som jag menar, och som jag tycker är dålig (därmed inte sagt att jag tycker alla som använder det på något vis är dåliga föräldrar):

Odetta skrev 2011-11-25 09:52:52 följande:
    Såhär brukar jag göra:

-Varnar barnet

-Sätter barnet i time out lika många minuter som barnet är gammalt om det inte lyssnade

-sätter mig MED barnet och PRATAR om vad som blev fel, varför det blev time out och vad man skulle kunna göra annorlunda för att undvika (tex ett samtal med 2,5 åringen kan då se ut såhär: "vet du varför du sitter i time out? Får man slåss? Nej det får man inte. Ska du vara snäll nu och säga förlåt? Då får du komma ur time outen")

-sedan avslutar jag ALLTID time out med en kram och en puss
Svar på tråden Timeout är...