• Men

Timeout är...

Jag röstade "dåligt" eftersom jag trodde att det innebar att t.ex. tvingas sitta på en stol. Typ som att stå i skamvrån. Men sen börjar jag läsa och ser att folk skriver om "time out" som att ta bort barnet från en viss situation om det ex. slåss?? Öh...det gör jag självklart också...men jag försöker att  aldrig straffa. I min värld är det otroligt stor skillnad på straff och konsekvens.

• Men
    mandelblomma skrev 2011-11-25 11:39:51 följande:
    tror väldigt få av oss som använder sig av denna time out eller vad man nu kallar det sätter våra barn på en stol eller i en skamvrå.
    Men frågan handlade ju om "time out". Inte om vanligt sunt förnuft, som det ju är att ta bort ett barn från vissa situationer.

Men om jag helt har missuppfattat begreppet så kan väl någon vara snäll och förklara för mig vad det innebär?
  • Men
    Rockan skrev 2011-11-25 11:50:50 följande:
    Det här är den typ av Time out som jag menar, och som jag tycker är dålig (därmed inte sagt att jag tycker alla som använder det på något vis är dåliga föräldrar):
  • Men
    mandelblomma skrev 2011-11-25 11:53:32 följande:
    min ena son åker in på sitt rum när han inte är "snäll", när han slåss eller totalt kraschar.
    Där får han sitta ett tag tills han själv känner att han kan vara lite lugnare eller hur jag ska förklara. han ropar själv att nu ska jag inte slåss mer mamma...
    Min dotter får också gå in på sitt rum om hon känner att hon måste skrika eller avreagera sig genom att t.ex. kasta något.... så kan hon göra det där. Anledningen är att ute i våra gemensamma utrymmen ska alla få möjlighet att ha det trevligt! Om jag eller min sambo är på riktigt dåligt humör och är otrevliga så får vi också gå in på vårt rum! Jag kallar inte det time out, utan tycker bara att det är ett vettigt sätt att se till att alla kan trivas med att vara hemma tillsammans.
  • Men
    Odetta skrev 2011-11-25 12:19:44 följande:
    jag håller med dig i att ett barn har rätt att känna alla sina känslor och att man inte får betee sig hur som bara för att man är arg. Men om ett barn slår ett annat tycker jag att det är på sin plats att den som slog säger förlåt till den som blev slagen och ledsen. känns det inte bra att säga förlåt så kanske just det stoppar från att barnet inte slåss igen? I den situationen tycker jag faktiskt att det utsatta barnets känslor är viktigare i första hand och ett förlåt brukar hjälpa.

Vi var till exempel hos ett par vänner och deras fyraåring (som är helt utom kontroll) slog ner våran 2 åring...och behövde inte be om ursäkt! Jag höll på att packa oss i bilen igen och köra hem dem 3 timmarna det tog att ta sig dit! Våran 2 åring blev RÄDD för den andra pojken och hade han bett om ursäkt så hade det inte blivit så för ett förlåt visar att man ändå är snäll.

så nej, jag håller inte med om att barn inte ska säga förlåt. Gör man illa en kompis så säger man förlåt.
    Jag tycker tvärtom! Vi var hemma hos några som först skickade in sonen på rummet och sen tvingade honom att säga förlåt till vår dotter. Det var riktigigt hemskt och blev ganska förnedrande för alla parter:(
    Pojken ville inte säga förlåt, och när han till slut ändå gjorde det så var min dotter fortfarande arg på honom och var inte alls redo att godta ursäkten. Det hade varit mycke bättre att sätta sig med båda barnen och pratat i lugn och ro om vad som hade hänt och hur de kände.
  • Men
    Odetta skrev 2011-11-25 12:19:44 följande:
    jag håller med dig i att ett barn har rätt att känna alla sina känslor och att man inte får betee sig hur som bara för att man är arg. Men om ett barn slår ett annat tycker jag att det är på sin plats att den som slog säger förlåt till den som blev slagen och ledsen. känns det inte bra att säga förlåt så kanske just det stoppar från att barnet inte slåss igen? I den situationen tycker jag faktiskt att det utsatta barnets känslor är viktigare i första hand och ett förlåt brukar hjälpa.

Vi var till exempel hos ett par vänner och deras fyraåring (som är helt utom kontroll) slog ner våran 2 åring...och behövde inte be om ursäkt! Jag höll på att packa oss i bilen igen och köra hem dem 3 timmarna det tog att ta sig dit! Våran 2 åring blev RÄDD för den andra pojken och hade han bett om ursäkt så hade det inte blivit så för ett förlåt visar att man ändå är snäll.

så nej, jag håller inte med om att barn inte ska säga förlåt. Gör man illa en kompis så säger man förlåt.
    Förlåt är ett ord! Det visar ingenting om hur en person är.
  • Men
    Odetta skrev 2011-11-25 12:27:13 följande:
    Men jag tvingar inte mina barn att kramas och pussas efter time out, jag frågar om dem vill ha en kram och en puss och det vill dem allt som oftast. Vill dem inte det är det ok, det behöver dem inte.

För oss är den kramen ett sätt att visa att "jag var arg på dig men nu är jag inte det för nu har vi pratat om det och vad för dumheter du än gör så älskar jag dig ändå" Jag tycker att stöta bort och ignorera som vissa verka tycka man ska göra är ett mycket grymmare sätt, skulle aldrig falla mig in att göra!

Time out är en plats där mina barn får sitta och lugna ner sig, reflektera över situationen och ja, helt enkelt få lite distans till den. konsekvensen är att dem inte får vara med dem andra och att det är tråkigt. När det sedan är dags att säga förlåt (om ett förlåt är på sin plats) har mina barn lugnat ner sig tillräkligt och vi har pratat om det att dem självmant VILL säga förlåt för att dem FÖRSTÅR att det är det rätta att göra, inte för att jag tvingar dem.

Alla ni som är så emot det här med time out, har ni provat det någon gång? Varför är ni så emot det? Det är ju ett lugnt sätt att hantera en bråkig situation på, mycket bättre än tjat och gnat och skrik och gråt...eller?
    Pussar och kramar du barnen även om de då väljer att inte säga förlåt? Ofta upplevs ju situationer olika av de inblandade personerna, och det kan vara väldigt förnedrande att behöva säga förlåt trots att man själv inte tycker sig ha gjort något fel.
  • Men
    Odetta skrev 2011-11-25 12:39:46 följande:
    om mina barn vill kramas så kramas jag med dem...skulle aldrig någonsin falla mig in att avvisa nått av mina ungar när dem söker den närheten.
  • Men
    Miss P71 skrev 2011-11-25 13:15:10 följande:
    han förstod ju inte vf han skulle säga förlåt..man måste ju så klart prata ut om hela sitvationen..vad som hänt etc så barnet förstår...gör man inte dt så klart vill inte han säga förlåt..för vf ska han göra dt..om han inte förstår att han gjort illa någon annan....
    Jodå, det förstod han. Däremot ville han väl inte stå inför alla som var där och säga förlåt på kommando. Det hade inte jag heller velat. Vid en incident senare på kvällen hann jag före hans föräldrar och satte mig med barnen och pratade lite...det tog ca 2 minuter och sen var båda glada igen och sprang iväg för att leka. Ingen av dem hade då sagt förlåt.

Förlåt säger jag när jag känner att jag har gjort fel, inte när någon annan anser att jag har gjort fel! Min dotter säger förlåt trots att jag aldrig tvingar henne. Däremot ber jag alltid henne om ursäkt när jag har har uppfört mig illa, så hon har väl lärt sig den vägen antar jag...
  • Men
    Miss P71 skrev 2011-11-25 13:33:38 följande:
    läs en ggr till vad jag skrev......
    Jag har läst igen... och förstår inte vad det är du tycker att jag missade. Som sagt; pojken förstod att han hade gjort något dumt och att min dotter var ledsen! Han ville ändå inte säga förlåt.
  • Men
    mandelblomma skrev 2011-11-25 14:28:02 följande:
    satt mona salin på en skamstol alltså X antal minuter ;)
    Alltså för mig betyder ordet att ta en liten paus från bråket/varandra/situationen.
    Cicek skrev 2011-11-25 14:29:11 följande:
    Hahaha :P Får väl skylla på Jo Frost som har förstört uttrycket då ;)
    Om ni inte redan har gjort det, borde ni läsa länken som Mumin80 la upp:)
Svar på tråden Timeout är...