• Monis

Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?

Hej!
    Jag och min sambo tänker skaffa nåt gemensamt konto för mat, gemensamma räkningar och ev annat. Men då behövs ju två kort. Får man betala dubbelt då? Vi tänkte skaffa konto i handelsbanken och jag betalar nu runt 250 kr för mitt privata kort. Hur har ni andra gjort? Just nu betalar jag in på hans konto varje mån och drar av om jag har gjort gemensamma utlägg men detta känns inte längre som en optimal lösning (med tanke på att vi dessutom skall få barn). Något matkort kan vi inte skaffa eftersom vi handlar i affärer (mest prisextra) som inte har eget matkort såsom ica t.ex.

• Svar på tråden Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?
  • Guldlock74

Hejhej
    vi har gemensamt konto på SEB och ett Mastercard betal- och kredit kort som kostade 195 pix. Ett extra kort kostade en hundring extra har jag för mig. Detta funkar jättebra. Vi använder konton och korten för alla gemensamma utgifter (räkningar, bio, mat...)
    Är jättenöjd.

• Tant Green

Vi har ett gemensamt Visa-kort i SEB och betalar väl ca 200 kr om året för det extra kortet, men det är det värt! Jätteskönt att ha ett gemensamt kort och slippa hålla koll på hur mycket gemensamma saker man handlar.

• vårsol

Vi har ett medmera kort som vi betalar mat med. Till räkningskontot har vi inte något kort kopplat.

• Nallemajatjejen

Vi gjorde/gör så här (är gifta) Jag lägger in alla räkningar från mitt konto. Sen kollar vi slutsumman och så för han över halva beloppet. Eftersom han tjänar mer brukar han betala den mesta maten + bilkostnaderna.

• mimmipigg

Japp, vi har varsitt VISA-kort kopplat till samma konto (samma konto som vi betalar alla gemensamma räkningar från). Det funkar supersmidigt! Helt klart värt ett par hundralappar per år.

Vi har båda stående överföringar från våra egna lönekonton till detta gemensamma "hushållskonto".

Vi har skippat alla jobbiga ICA- Konsum- Vivo- Statoil- ........... kort för plånboken blir så jäkla stor då ju! Tar allt på VISA-kortet bara. Så slipper man hålla på och föra över pengar till höger och vänster och betala 18 fakturor varje månad.

• Liten Nina

Vi har gemensamt ICA kort för maten, men olika kort för våra egna konton.
    Men vi har gemensam ekonomi. Våra löner sätts in på ett konto där räkningarna dras ifrån. Sedan tar vi lika mycket i fickpengar till varsitt konto. Vi har två sparkonton, ett för avbetalning av lån och ett för resor och nya prylar.

• Emma m Theodor

Varsitt konto- samt ett gemensamt. Alla 3 med tillhörande kort. Jag jobbar på bank- och en av förmånerna är att åtminstone inte jag betalar kortavgifter. Det är superbra med VISA-kort på konto som vi båda kommer åt.

• Lilla Linnéa

Alla våra pengar kommer in på ett konto som vi har ett varsitt kort till. Vi använder alltså inga egna konton.

• Pappaimaj

Vi har 2 extra kort till vårt gemensamma konto. Tyvärr kostar korten typ 200 kr/st. Vi har ännu inte bestämt om vi bara ska ett kort framöver, men då måste man ju ha koll på vem som har kortet när man handlar ensam osv.

/PiM

• Alle

Vi har inget kort alls kopplat till vårt gemensamma konto. däremot har vi båda varsit kort till samma ICA resp Konsum-konto där vi sätter in 1500 varje månad

Svar på tråden Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?