• Monis

Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?

Hej!
    Jag och min sambo tänker skaffa nåt gemensamt konto för mat, gemensamma räkningar och ev annat. Men då behövs ju två kort. Får man betala dubbelt då? Vi tänkte skaffa konto i handelsbanken och jag betalar nu runt 250 kr för mitt privata kort. Hur har ni andra gjort? Just nu betalar jag in på hans konto varje mån och drar av om jag har gjort gemensamma utlägg men detta känns inte längre som en optimal lösning (med tanke på att vi dessutom skall få barn). Något matkort kan vi inte skaffa eftersom vi handlar i affärer (mest prisextra) som inte har eget matkort såsom ica t.ex.

• Svar på tråden Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?
  • zacke

När jag och min fru fortfarande "bara" var sambos, så ordnade vi ett gemensamt konto så fort vi bara kunde, och det är det bästa vi har gjort. Även om min fru tjänade mer än mig ett tag (var arbetslös) så hade vi kontot tillsammans. Ni anar inte hur skönt det är när man handlar, betalar räkningar etc. Inget att fundera på bådas löner kommer in på samma konto och vi har varsitt visa kort samt ICA kort (=vuxenpoäng).

För alla som är skeptiska till detta, prova ett tag i alla fall. Det går ju faktiskt att ändra tillbaks om man inte tycker att det funkar. Planerar ni att skaffa barn/har barn (vi har precis fått vårt första) så tycker inte jag att det är nåt snack.

Ytterligare en "positiv" sak är att man sparar pengar :) eftersom (åtminstone jag) funderade en gång extra på om jag verkligen ville ha den tröjan, skivan, xbox-spelet eller ja vad som helst.

Ha de allihop!

• Signatur

Vi har ett gemensamt ica-konto (vi är gifta) dit vi sätter in en summa pengar var varje månad (summan uträknad efter hur mycket vi tjänar).'
    Från det kontot betalar vi allt gemensamt, hyra, telefon, bensin, mat, möbler...
    Får betala extra för att ha två mastercard till samma konto, men vi tycker att det är värt den lilla slanten.

• Malounis

Vi har varsina konton och kort i "gratisbanken" Sparbanken i Mönsterås. Dom har inga avgifter för Visakort, Internetbank osv.
    Däremot har vi ett gemensamt huskonto där det sätts in pengar automatiskt från våra privata konton varje månad.

Av gemensamma räkningar betalas vissa med huskontot och dom andra betalar en av oss och den andre för över halva summan.

Vi har ett matkonto på Ica med varsit kort. Så den som är närmast en affär kan handla.

En liten uppställning:
    Huskonto: 2500 var (täcker lån, vatten, el, sopor mm)
    Det blir nån tusenlapp eller mer över, bra buffert.
    Matkonto: 2400 kronor var (kan bli ett par hundra över där ibland).
    Internet bredband: betalar jag
    Bensin: betalar sambon (ibland jag om vi gör längre turer och måste tanka fullt).
    Bilen: sambon (han vill stå för den själv även om jag insisterar på att få vara med att betala på lånet )
    Telefon: en gemensam räkning som vi delar på.
    Kläder/läkare/frisör odyl betalar vi var för sig.
    Middagar ute/nöjen: olika.

De pengar vi har över är våra egna. Vill inte ha helt gemensam ekonomi då det skulle kännas konstigt att inte ha några egna pengar. Måste "fråga" om man vill köpa nått lite dyrare. Vill sambon köpa en gps för 4500 kronor så kan han göra det utan att blanda in mig. Jag vill kunna gå och shoppa kläder för flera hundra utan att sambon ska tycka att det är en "onödig" utgift.

Så jag förstår inte rikigt dom som tycker att det är själklart "lägger alla pengar i gemensam pott"

Tycker att det systemet som vi kör med fungerar alldeles ypperligt! Vet inte hur det skulle vara om vi hade barn. Kanske lite annorlunda men definivt separata "fickpengar!

• Kajsan

Vi har varsitt kort, men vi använder det kort som ligger närmast så att säga.
    Vi för över hit och dit till varandra, så total gemensam ekonomi har vi ju.

• JennyOEmilia

Ja, vi har ett gemensamt konto men var sitt betalkort till... jättebra.

• Mallin

Vi har ingenting gemensamt. De gemensamma räkningarna delar vi rakt av ( även om min sambo tjänar mkt mer än mig) och resten av pengarna använder vi som vi vill. Oftast är halva lönen kvar på kontot vid månadens slut, då flyttar jag över dem till ett e-sparkonto. Det funkar bra för oss att inte ha delad ekonomi...men när vi ev får tillökning sen får vi nog tänka om...annars kommer ju inte min fp täcka ens alla räkningar...

• Isolde

Vi har inte gemensamt konto, utan löser det genom att vi redovisar alla våra kvitton -- och då menar jag verkligen alla! Jag för in det i en Excel-fil och räknar ut saker till höger och vänster ... vet hur många procent av våra resp. inkomster som vi gör av med på privat konsumtion och på gemensam, och hur många procent av den egna inkomsten som vi gör av med totalt.

Det här har vi hållit på med i ett halvår snart, och efter sommaren är det dags att gå igenom allt ordentligt för att sätta upp en rimlig budget (och inte bara följa Konsumentverkets siffror som verkligen inte fungerar för oss).

• SysterYsster

Vi har varsitt lönekonto med ett eget visakort kopplat till. Sen har vi ett gemensamt hushållskonto som vi för över pengar till. Sen för vi ju över pengar hej vilt mellan våra kortkonton, men vi vill inte riskera att ta ut "samma" pengar samtidigt eller nåt sånt... det fungerar iallafall jättebra nu!

• ladyhawk

Vi har gemensamt Medmera(coop)-konto, men det är allt.

• Baronessan

Vi har ett gemensamt "spenderarkonto" dit alla pengar går. Till detta konto har vi varsitt kort (ett MasterCard och ett VISA). Från detta konto betalas alla räkningar, barnbidraget dras automagiskt till lillans konto samt att när det blivit mycket pengar där så för vi över till det gemensamma sparkontot. Funkar kalajs för oss!

• Baronessan

Glömde skriva att vi haft det så här sen vi blev tillsammans - nu är vi gifta.

• egina

vi har ett gemensamt konto på handelsbanken med ett varsitt kort. betalar inte för ngt av dem.
    har även ett gemensamt sparkonto på sparbanken.

• Xnia

Varsitt lönekonto, därifrån vi för över en bestämd summa till vårt gemensamma varje mån. Till det gemensamma kontot har vi varsitt kort. Fungerar optimalt, vi har båda "egna" pengar till våra intressen, behöver inte bråka om det, medan det gemensamma kontot står för löpande utgifter som lån, hyra, mat, bilkostnader osv.

• amathea

Vi betalar räkningar från hans konto, och har var sitt kort på mitt konto. Har gjort så några år och det har funkat kanonbra!

• bubbelmaja

Vi har ett gemensamt ICA-konto. Sedan har vi ett gemensamt e-sparkonto för barnsaker och extra föräldrapennning i framtiden. Vi har bestämt hur mycket vi ska betala av räkningarna i månaden. Sedan lägger vi kvitton på andra inköp i en burk och stämmer av då och då.

• Börnen

Vi har varsitt lönekonto och gamla sparkonton. Sedan har vi ett gemensamt konto dit vi för över pengarna. Från detta konto dras alla räkningar och autogiros. Behövs mera pengar på någons konto är det bara att föra över.

I början så delade vi exakt lika på räkningar osv, han betalade sina tidningar etc. Det var ofta bråk och oro över ekonomin. När vi övergick till att bara sätta in pengarna och sedan betala det som behövs utan "revirtänkande" så försvann alla ekonomibråk!!!

Så våra kort är kopplade till resp lönekonto och bankgiro och autogiro till gemensamma kontot.

• Vilsan

Vi har ett konto som vi stoppar in en summa på båda två. Därifrån dras alla räkningar och vi tar därifrån när vi ska köpa något lite större. Inga kort till det kontot, det går ju så fort att föra över.
    Det funkar jättebra och det pengar som blir över sparar vi ju!

• flärp

Är kostnaden för ett till kort så mycket att bråka om?

Vi har ett gemensamt ICA-konto med två kort, och bekvämligheten med ett kort var till detta konto uppväger lugnt 200 kr per år. Det skulle ju ett "eget" kort till kosta i vilket fall som helst.

Vi sätter in en viss summa per månad på detta konto (viktat efter relativ inkomst) och sedan betalar vi alla räkningar och mat från detta konto. Kaptitalvaror och resor sköter vi separat genom att båda betalar från egna konton.

Fungerar bra. Vi har en gemensam pool och ändå en liten egen ekonomi.

• Dramaonline

Vi har ett gemensamt konto för gemensamma utgifter, och till det kontot har vi varsitt kort.

Från våra lönekonton går 30% av vår inkomst in på det gemensamma kontot.

Det innebär att han som tjänar lite mer (dock inte mycket mer) betalar lite mer av det gemensamma, men får även lite mer kvar till sitt eget.

Skulle pengarna ta slut nånstans för vi bara över, och skulle det inte bli rätt summa så spelar det inte nån större roll.

Detta funkar jättebra, just nu. Kanske det blir skillnad om vi får ont om pengar.

Svar på tråden Har ni ett gemensamt kort ni som är sambos?