Min son leker inte själv
Hej!
Du beskriver din 4,5 årige son som en pojke som inte kan leka ensam och ta initiativ och som du tror kanske har dålig självkänsla.
Jag tror inte att ni har gjort något fel i behandlingen av honom utan det är snarare förväntningarna på honom som blir lite för uppfordrande och ensidiga.
Det är inte alls ovanligt med 4,5åriga pojkar som helst vill fara runt, dvs träna sin grovmotorik och få utlopp för en massa energi. För dem räcker det inte att sitta inne och pyssla och det roar dem för det mesta inte heller. De har helt enkelt andra behov.
Se på allt er pojke kan! Han kan leka rollekar med dig och ta initiativ. Han är social och vill vara tillsammans, vilket ger jättemycket träning för självkänslan och han gillar att snickra med pappa där han får träna sin finmotorik.
Dagispersonalens idealbild av ett barn stämmer inte alltid med verkligheten. Det betyder inte att det behöver vara något fel på barnet.
Jag tycker att ni ska fortsätta att uppmuntra honom att vara ute mycket, snickra med pappa och leka med mamma när han är inne och mamma har tid. Hitta inte på bestraffningar i form av att vara ensam i rummet, det är inte utvecklande. Det är däremot ni som förebilder. Att få göra det som mamma och pappa gör är den bästa modellen för inlärning.
Lycka till!
Margit Ekenbark