• Alexi

Ni som ger välling till barn som vägrat flaska

Vi har en ettåring som gillar välling men som hela tiden vägrat flaska. Han kan dricka några klunkar vatten någon gång men det går väldigt trögt med flaska med välling. Vi ger därför i pipmugg, funkar ju ok men den sort vi kör är lite liten (150 ml så är den nästan full), den är inte spillfri så när han vill hålla muggen själv skakar han den så vällingen flyger och det vore helt enkelt smidigare med flaska då storasyster kör med flaska.

Han har sån himla dålig drickteknik också, drar i sig några klunkar, puttar iväg muggen (om vi håller i), gapar när man håller fram muggen igen, dricker några klunkar så iväg igen osv. Så det är rätt tröttsamt att sitta och ge honom den...

Vad ger ni i för mugg och hur dricker barnet?

• Svar på tråden Ni som ger välling till barn som vägrat flaska
  • skånegås

Våra barn har ätit med sked på tallrik. Men då blir det ju inte den här sövande verkan. Annars kan du ju prova att ge i vanligt glas.

• huxflux

Vi har en spillfri pipmugg från NUK med silikonnapp.  Min son dricker på samma sätt som din: tar en klunk, sliter åt sig muggen och viftar med den, tar en klunk, skjuter bort muggen etc. så den här pipmuggen har funkar väldigt bra. Den är iofs också bara 150ml.

• Alexi
    huxflux skrev 2011-11-26 11:16:09 följande:
    Vi har en spillfri pipmugg från NUK med silikonnapp.  Min son dricker på samma sätt som din: tar en klunk, sliter åt sig muggen och viftar med den, tar en klunk, skjuter bort muggen etc. så den här pipmuggen har funkar väldigt bra. Den är iofs också bara 150ml.
    Tycker inte ni också att det där dricksättet är rätt tröttsamt? Jag vet ju aldrig när han är nöjd heller, för han gapar varje gång jag håller fram muggen men sliter sen bort den igen efter ett par klunkar...

Det funkar alltså med vanlig välling i de spillfria pipmuggarna, hålen är tillräckligt stora?
  • huxflux
    Alexi skrev 2011-11-26 19:12:49 följande:
    Tycker inte ni också att det där dricksättet är rätt tröttsamt? Jag vet ju aldrig när han är nöjd heller, för han gapar varje gång jag håller fram muggen men sliter sen bort den igen efter ett par klunkar...

Det funkar alltså med vanlig välling i de spillfria pipmuggarna, hålen är tillräckligt stora?
    Jo, det är väldigt tröttsamt! Men jag vet iaf när han är mätt eftersom han vänder bort huvudet och låter som en morrande hund... Jag tycker att det funkar bra med den spillfria! Provade suga själv just för att testa om vätskan var för tjock och visst var det lite trögt men sonen dricker glatt upp utan problem (oftast). Det kanske är skillnad på olika märken.
  • Alexi
    huxflux skrev 2011-11-26 11:16:09 följande:
    Är det denna:

www.nuk.se/&p=10.255.051&lty=m&lid=23&m=1
  • huxflux
    Alexi skrev 2011-11-26 19:58:14 följande:
    Är det denna:

www.nuk.se/#path=products/drink_training/productdetail&p=10.2 55.051<y=m&lid=23&m=1
    Länken fungerar inte!
  • huxflux
    huxflux skrev 2011-11-26 20:13:39 följande:
    Länken fungerar inte!
    Ah. Nej, det är inte den. Men nu när jag tittar på den så är den ju också spillfri och garanterat funkar välling i den.
  • Alexi

Är det fler som ger välling utan flaska, vad har ni för sort? Sonen äter ju runt 150 ml nu så vi skulle behöva hitta en lösning som rymmer lite mer...

• Rockan

Vi har använt Avents spillfria pipmuggar till först ersättning och sen välling, de rymmer 2 dl. Pipen går även att använda på Avents vanliga flaskor som finns upp till 300 ml stora.

• Alexi
    Rockan skrev 2011-11-28 09:30:44 följande:
    Vi har använt Avents spillfria pipmuggar till först ersättning och sen välling, de rymmer 2 dl. Pipen går även att använda på Avents vanliga flaskor som finns upp till 300 ml stora.
    Vilka muggar är det du menar då, kan du länka till dem? Det låter ju nämligen väldigt intressant om pipen funkar på Avents flaskor eftersom vi har de flaskorna till storasyster.

http://www.philips.se/c/avent-baby-barnet-amning/28665/dec/sv/#

Vi har en liten pipmugg från Avent som är spillfri som vi haft till vatten, hur vet man om de funkar till välling också?
  • Rockan
    Alexi skrev 2011-11-28 10:05:30 följande:
    Vilka muggar är det du menar då, kan du länka till dem? Det låter ju nämligen väldigt intressant om pipen funkar på Avents flaskor eftersom vi har de flaskorna till storasyster.

www.philips.se/c/avent-baby-barnet-amning/286.../#

Vi har en liten pipmugg från Avent som är spillfri som vi haft till vatten, hur vet man om de funkar till välling också?
    Länken funkade inte. Det är de som heter "Magic", de med hård pip funkar bra till välling, de mjuka vet jag inte.
  • Alexi
    Rockan skrev 2011-11-28 11:01:33 följande:
    Länken funkade inte. Det är de som heter "Magic", de med hård pip funkar bra till välling, de mjuka vet jag inte.
    Länken funkar, det tog bara en stund för sidan att ladda...

Jag ska gå och kolla i affären och se vad jag hittar.
Svar på tråden Ni som ger välling till barn som vägrat flaska