• Wavva

Sy om egna byxor till mamma byxor, gör så här!

Hittade detta på nätet. Tänkte göra om gammla jeans eftersom mammabyxorna inte är så snygga tycker jag. Men jag följer nog bara delvis detta tips.

Om du har ett par gamla stretchjeans som du kan avvara och är sykunnig så kan du fixa det själv.

En liten beskrivning: Klipp bort linningen. Sprätta (eller klipp nära kanten) bort dragkedjan i gylfen. Lägg så gylfdelen ligger slätt och nåla fast mot underdelen. Sy i samma sömmar runt hela gylfen.

Nu mäter du från spetsen på gylfen och upp ca 12 cm och markerar. Gör så en svag "rundel" upp mot höfterna. Klipp efter kanten och sicksacka runt hela "midjan" runt.

Klipp en bit trikå eller baddräktstyg, ca 30cm X totala "midjemåttet" + 2 cm för sömsmån. Ta också den bredaste resår du får tag på (gärna 10 cm:s) i "midjemåttet" + 4 cm.

Sy först ihop resåren till en cirkel genom att lägga kanterna omlott ca 2 cm. Sy flera gånger med sicksack fram och tillbaka så håller det bra.

Sen syr du ihop trikå eller baddräktstyget i ena kortsidan genom atvika det dubbelt, sen viker du sömsmånen och så syr du en sticksöm från rätsidan. Tänk på att använda en elastisk söm. Har du ingen sådan på din maskin så kan du ställa in smal sicksack, det går lika bra.

Vik trikåtyget dubbelt så rätsidan kommer utåt. Lägg i resåren. Sicksacka ihop hela rundeln.

Nu nålar du "resårmidjan" mot räta på byxorna och syr fast hela rasket. Vik sedan ner sömsmånen på insidan och sy en stickning på framsidan.

Klart!! :o)

• Svar på tråden Sy om egna byxor till mamma byxor, gör så här!
  • tatoo rosen

Jag hade först tänkt att göra med en mjuk muddmen så orkade jag inte åka och handla, jag hade ju lust att sy nu, så jag tog vad jag hade hemma och det blev jättebra!

• tatoo rosen

Ja jag tog bort gylfen och sydde ihop den ( det är stretch jeans)

• emy6

en liten fråga?? om man tar bort gylfen... o syr ihop blir de inte väldigt tajata då?
    jag kan inte ha min gylf stängd på min jeans...
    en liten fråga bara
    kramar

• Älskade vovvsing

Mina jeans som jag ska sy om är dels en stlk för stora i vanliga fall + att de åxå är strech.. Å klipper man gylfen halvvägs så borde det inte va nått problem.. inte där det är svårt att knäppa för mig!! SÅ jobbigt när byxorna skär in i magen då man sitter..

• tatoo rosen

Det var inga problem för mig att ta bort gylfen. det var liksom knappen och linningen som satt för hårt

• Sammet

Räcker det verkligen med vanligt muddtyg?
    Sitter det åt ordentligt, eller kanske det sitter tillräckligt om rumpan för att byxorna inte ska kasa ner?

• Äventyr

Det blir alltså bra med bara muddförlängning, ni andra har inte sprättat upp i sidorna eller så och kilat med något tyg? (Jag tycker också beskrivningen är svår att läsa! /Äventyr

• Älskade vovvsing

Mina jeans är strech, så dom behövde jag inte kila.. Jag sätter in bilder på dem i mitt galleri strax för den som vill kika hur det blev med mudden påsydd.. Nu kan jag dra ner mudden om jag vill vilket är skönt nu inan man fått särskilt stor mage.. Får se bara om det räcker så lr om man får sätta dragsko som tatoo rosen gjorde för att dom ska sitta uppe..

Med ett par andra vanliga har jag kilat med mudd i sidorna och MY GOD vilken befrielse..I dem måste jag nog koplettera med justerbara gummiband åxå så dom sitter där dom ska...

Jag tycker som TS att det inte finns så många snygga bralls ute nu... Köpte dock ett par supersköna svarta 'sladdriga' byxor på P.O.P. i förrgår, 400 spänn... Helt ok pris tycker jag så nu har jag tre med mina egna omsydda!! Till en kostnad av 465 kr! *snål* hihi

• Äventyr

Bra jobbat, älskade vovvsing! :)

Det är såååå skönt att kunna andas, eller hur?

Jag har också tre par brallor nu. Först köpte jag ett par låga stretchjeans, till ordinarie pris (kanske 699 kr) på en mammaaffär i Uppsala. Sen fick jag låna ett par vanliga jeans med mudd av en kompis. Och så hittade jag ett par otroligt snygga svarta byxor i något slags tjockt linne på halva priset på Bigbelly.

Men jag känner för att sy lite också, kanske en jeanskjol, men har inte så mycket lämpliga objekt eftersom jag inte har så mycket stretch och så känns det lite synd att klippa i grejorna...

• Älskade vovvsing

jo, det är ju just d!! De jeansen jag har gjort om är i normala fall en strlk fför stora så jag har inte kunnat ha dem ändå!! Nu har jag lagt in bilder på jeanshistorien i mitt galleri, under starka bilder..

• Älskade vovvsing

En annan grej man kan göra åxå är ju (om man vill) är ju att köpa nån stechig kjol på ex bikupan lr nån annan sån begegnatshop å sy om..Bara å tvätta juh! för jag håller med, man vill ju inte exprementera med alla sina kläder kanske!!!

Svar på tråden Sy om egna byxor till mamma byxor, gör så här!