Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Hästägare med småbarn

Jag har ju träffat på hästägare med barn och jobb, så det måste vara möjligt. Men jag tror att man måste acceptera att intresset kommer att gå ut över ens familjeliv för att få det att gå ihop. Om man inte har egen gård och gemensamt intresse/ansvar för den biten.

Jag har min häst på lösdrift, skötsel ingår. Mao har jag inte mycket jag måste göra annat än att titta till och rida honom. Har en 1,5-åring och är mammaledig. Trots det har det varit svårt att få tiden att räcka till. Iof bygger vi ut huset också, vilket gör att sambon arbetar både dagtid och ledig tid. Så jag måste ha dottern med vilket är problematiskt pga att hon inte tycker att det är speciellt roligt och för att hästen är lite bånglig och kräver mkt uppmärksamhet. Han är ganska barnslig sj'älv och kan lätt råka välta henne för att han blir rädd eller liknande.

Nu väntar jag barn nr 2 och ramlade av ganska illa i v 25 så jag la ner ridningen pga tidsbristen då. Jag vet inte när jag kan börja rida igen men jag har hellre kvar hästen och låter bli att rida, än att låta intresset gå ut över min familj. Det är helt enkelt så jag valt att prioritera. När huset är klart och bebisen kan vara utan mig några timmar i sträck kommer jag att börja rida honom igen.

Jag kan säga att det är enormt mkt värt att ha hästen nära hem. Jag 4 min men bil till honom och det gör att jag kan svänge förbi när vi ändå är ute och åker och minskar då risken för konflikt med dottern eller att hon ska behöva äta imellan etc. Och att han går ute dygnet runt gör att jag vet att han mår bra och inte står sönder sina ben i tristess i en box.

Just nu är det barnens tid. Dom behöver min tid mer än vad jag behöver min hästtid. Jag låter hellre familjelivet gå ut över fritiden än tvärt om. För familjen ska hålla hela livet och det kommer att bli mer tid över när barnen blir större. Men visst saknar jag ridningen, absolut. Allt har sin tid.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Hästägare med småbarn