• Shitzu

Vad e så hemskt med kommunism?

Hej

Ofta har man hört (filmer) vad hemska kommunister är. Nu bestämde jag mig för att söka på det men wikipedias text är inte helt enkel att förstå när man inte kan allt om alla "delar"

Någon som kan förklara lite kort och enkelt?

Eller ska ringa mitt ex som verkar va ett levande uppslagsverk :P 

• Svar på tråden Vad e så hemskt med kommunism?
  • The sea refuses no river

Många säger lite naivt ibland att "kommunismen är ju en fin tanke men den fungerar ju inte i praktiken!", men vad fungerar i praktiken egentligen?

Vi lever i ett extremkapitalistiskt samhälle idag (globalt, och internt i sverige), förnekar man detta är man bara okunnig. Blir bara irriterad på att man vägrar se att vi lever i ett extremt samhälle och pekar på alternativ och påstår att det är mycket värre.

Säger inte att kommunismen nödvändigtvis är bra, men det är trots allt motsatsen till kapitalismen mer eller mindre - genom att kraftigt attackera en extrem motsats gör man sig blind för de extrema tider som råder nu. 

• Gung Ho
    The sea refuses no river skrev 2012-01-25 11:14:46 följande:
    Många säger lite naivt ibland att "kommunismen är ju en fin tanke men den fungerar ju inte i praktiken!", men vad fungerar i praktiken egentligen?

Vi lever i ett extremkapitalistiskt samhälle idag (globalt, och internt i sverige), förnekar man detta är man bara okunnig. Blir bara irriterad på att man vägrar se att vi lever i ett extremt samhälle och pekar på alternativ och påstår att det är mycket värre.

Säger inte att kommunismen nödvändigtvis är bra, men det är trots allt motsatsen till kapitalismen mer eller mindre - genom att kraftigt attackera en extrem motsats gör man sig blind för de extrema tider som råder nu. 

Tja, ett system som leder till att man låter otaliga ton mat ruttna trots att 'folket' behöver den, sätter hjul på hälften av sina traktorer, gör för små regnrockar så man kan göra tillräckligt många....det verkar ju bra!
  • jaghopparhögt
    The sea refuses no river skrev 2012-01-25 11:14:46 följande:

Jag förstår inte vad som är så extremt med att folk jobbar, får lön, köper saker och betalar hyra och sparar en del till sämre tider?
  • Missermajser
    jaghopparhögt skrev 2012-01-26 01:19:49 följande:
    Jag förstår inte vad som är så extremt med att folk jobbar, får lön, köper saker och betalar hyra och sparar en del till sämre tider?
    Så du kan inte se kritiskt alls på det du själv tror på?
  • Missermajser
    Gung Ho skrev 2012-01-26 00:41:04 följande:
    Tja, ett system som leder till att man låter otaliga ton mat ruttna trots att 'folket' behöver den, sätter hjul på hälften av sina traktorer, gör för små regnrockar så man kan göra tillräckligt många....det verkar ju bra!
    Var det här verkligen ett svar till den du kommenterade? Utveckla!
  • Lavish

Personligen kan jag väl tänka att kommunism, även i sin rena form, uppmanar till hat och våld. Överklassen och medelklassen är också människor.

• minorXthreat
    Lavish skrev 2012-01-26 08:46:07 följande:
    Personligen kan jag väl tänka att kommunism, även i sin rena form, uppmanar till hat och våld. Överklassen och medelklassen är också människor.
    I kommunismen i sin rena form så skulle ju detta hat inte uppstå då det inte skulle finnas olika klasser...just sayin ;)
  • Missermajser
    minorXthreat skrev 2012-01-26 13:55:47 följande:
    I kommunismen i sin rena form så skulle ju detta hat inte uppstå då det inte skulle finnas olika klasser...just sayin ;)
    The answer:

"I Don't Wanna Hear It"

• Quintus Zebra
    minorXthreat skrev 2012-01-26 13:55:47 följande:
    Fast man måste ju nå dit på något vis?

Och i sin renaste form är väl kommunism en omöjlig utopi? Hur skulle ett samhälle kunna bli helt klasslöst?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Lavish skrev 2012-01-26 08:46:07 följande:
    Ja, du har en poäng. Även i teorin är Marx väg till det klasslösa samhället inte så fredlig och vacker. Ganska många moderna kommunister säger sig ju vara emot våldsam revolution, men beskriver sällan hur denna fredliga revolution skall gå till...

Som sagt, kommunism har behövts som motkraft mot kapitalismen. Men existensen av de kommunistiska diktaturerna har även underlättat för kapitalismen, genom att agera som avskräckande exempel.

Jag kunde ju önska att folk som kritiserar kapitalismen kunde hitta ett annat alternativ.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
Svar på tråden Vad e så hemskt med kommunism?