jaghopparhögt skrev 2012-02-01 19:31:00 följande:
Jag tycker snarare att kapitalism är att jag t ex har en gård där jag odlar en massa grönsaker. Jag tar då hjälp av en person att skörda för jag klarar inte allt själv och han får en del av grönsakerna som betalt för den tid och kraft han då säljer till mig. Sedan så byter jag en del av mina grönsaker med någon som har kött.
I grund och botten är ju detta vad kapitalism handlar om, att människor handlar och byter varor med varandra. Det är väl inget konstigt med det?
Det du beskriver är inte kapitalism utan handel. Handel kan gå till på tusentals olika sätt vara vissa är hänsynsfullare än andra. Ditt grönsaks exempel kan hända i både planekonomi, blandekonomi eller marknads ekonomi och kanske till och med i parekonomi.
Varför jag tycker man ska tänka kritiskt mot kapitalism är att jag tycker handel och arbete måste vila på en human basis där
man tar hänsyn till olika förutsättningar och olika behov. Det är något som inte kapitalismen lyckats med. Bara för att vissa kommunistdiktaturer inte varit lyckade.
Ekonomin ska tjäna människa och inte tvärt om. Startar man t.ex. ett företag på landet och bygger bildelar för att ha något att leva på så är det inte något vidare om det plötslig flyttar till Frankrike för att det finns billigare arbetskraft där.
Trots kapitalismens sk förträfflighet så dör handel ut där det ändå finns en liten vinst till förmån för en större någon annan stans.
På så vis dör stora geografika ytor ut eller blir mycket fattiga.