• Shitzu

Vad e så hemskt med kommunism?

Hej

Ofta har man hört (filmer) vad hemska kommunister är. Nu bestämde jag mig för att söka på det men wikipedias text är inte helt enkel att förstå när man inte kan allt om alla "delar"

Någon som kan förklara lite kort och enkelt?

Eller ska ringa mitt ex som verkar va ett levande uppslagsverk :P 

• Svar på tråden Vad e så hemskt med kommunism?
  • jaghopparhögt
    minorXthreat skrev 2012-02-01 20:27:58 följande:
    har jag lagt någon värdering i mitt yttrande?
    Jag har för mig att du tidigare pratat om att du gillar syndikalism och att du var emot att företag tog ut stora vinster?
  • minorXthreat
    jaghopparhögt skrev 2012-02-01 20:33:41 följande:
    Jag har för mig att du tidigare pratat om att du gillar syndikalism och att du var emot att företag tog ut stora vinster?
    Jag har sagt att syndikalismen till viss del ligger närmast mina egna åsikter. På det vis att den ställer sig bakom decentraliserande av makt, självstyrande mindre områden. Motsatsen till t.ex. sovjet där en liten elit med en diktator i spetsen styrde hela Ryssland, vilket i mina ögon är ohållbart...vilket det visade sig vara.

Exempelvis tycker jag om USAs självstyrande stater, även om det är mycket i USA jag motsätter mig.

Jag motsätter mig inte specifikt att företag tar ut stora vinster, jag motsätter mig hela det ekonomiska rådande systemet eftersom det inte fungerar.

jag är varken höger eller vänster, vad jag vill är utopiskt och faller utanför höger/vänster. 
  • Faber
    Jag glömde ju en godbit.

I vår kamp om makten får vi inte hejdas av några principer. Vi bör vara beredda till vilka trick, olagliga metoder och lögner som helst... Om vi för kommunismens skull är tvungna att utrota nio tiondelar av befolkningen, får vi inte vika tillbaka för detta offer."
    (Lenin, kommunistisk chefsideolog. Valda verk, del 2, sid 701.)
    Artibus et armis recuperatur gloria
  • Missermajser
    jaghopparhögt skrev 2012-02-01 19:31:00 följande:
    Jag tycker snarare att kapitalism är att jag t ex har en gård där jag odlar en massa grönsaker. Jag tar då hjälp av en person att skörda för jag klarar inte allt själv och han får en del av grönsakerna som betalt för den tid och kraft han då säljer till mig. Sedan så byter jag en del av mina grönsaker med någon som har kött.
    I grund och botten är ju detta vad kapitalism handlar om, att människor handlar och byter varor med varandra. Det är väl inget konstigt med det?
    Det du beskriver är inte kapitalism utan handel. Handel kan gå till på tusentals olika sätt vara vissa är hänsynsfullare än andra. Ditt grönsaks exempel kan hända i både planekonomi, blandekonomi eller marknads ekonomi och kanske till och med i parekonomi.

Varför jag tycker man ska tänka kritiskt mot kapitalism är att jag tycker handel och arbete måste vila på en human basis där
    man tar hänsyn till olika förutsättningar och olika behov. Det är något som inte kapitalismen lyckats med. Bara för att vissa kommunistdiktaturer inte varit lyckade. 

Ekonomin ska tjäna människa och inte tvärt om. Startar man t.ex. ett företag på landet och bygger bildelar för att ha något att leva på så är det inte något vidare om det plötslig flyttar till Frankrike för att det finns billigare arbetskraft där.
    Trots kapitalismens sk förträfflighet så dör handel ut där det ändå finns en liten vinst till förmån för en större någon annan stans.  
    På så vis dör stora geografika ytor ut eller blir mycket fattiga. 
  • Faber
    Missermajser skrev 2012-02-02 09:50:41 följande:
    Det du beskriver är inte kapitalism utan handel. Handel kan gå till på tusentals olika sätt vara vissa är hänsynsfullare än andra. Ditt grönsaks exempel kan hända i både planekonomi, blandekonomi eller marknads ekonomi och kanske till och med i parekonomi.

Varför jag tycker man ska tänka kritiskt mot kapitalism är att jag tycker handel och arbete måste vila på en human basis där
    man tar hänsyn till olika förutsättningar och olika behov. Det är något som inte kapitalismen lyckats med. Bara för att vissa kommunistdiktaturer inte varit lyckade. 

Ekonomin ska tjäna människa och inte tvärt om. Startar man t.ex. ett företag på landet och bygger bildelar för att ha något att leva på så är det inte något vidare om det plötslig flyttar till Frankrike för att det finns billigare arbetskraft där.
    Trots kapitalismens sk förträfflighet så dör handel ut där det ändå finns en liten vinst till förmån för en större någon annan stans.  
    Vissa kommunistdiktaturer? Det är precis samma argument som ung vänstertjejen körde med på radio.

"Det är inte kommunismen det är fel på det råkade bara sitta fel människor vid makten de senaste 10 försöken"

Skitsnack...

Precis som den gamle tysken sa så hade inte Honecker och hans anhang eller Jong kunnat skapa de mardrömmar de gjort om inte kommunismen som system innehållit de mekanismer som skapar och göder en diktatur.
  • Missermajser
    Faber skrev 2012-02-02 14:01:58 följande:
    Vissa kommunistdiktaturer? Det är precis samma argument som ung vänstertjejen körde med på radio.

"Det är inte kommunismen det är fel på det råkade bara sitta fel människor vid makten de senaste 10 försöken"

Skitsnack...

Precis som den gamle tysken sa så hade inte Honecker och hans anhang eller Jong kunnat skapa de mardrömmar de gjort om inte kommunismen som system innehållit de mekanismer som skapar och göder en diktatur.
    Va??? Du bemöter inget som jag tycker eller har sagt.  Lugna ner dig och berätta va du tro på istället eller försök sätta dig in hur jag tänker innan du citerar mina inlägg.

I övrigt är jag inte imponerad av människor som "smular sönder" andra i radio och särskilt en oerfaren ungdom som försöker engagera sig politiskt.
  • Faber
    Missermajser skrev 2012-02-02 14:28:52 följande:
    Va??? Du bemöter inget som jag tycker eller har sagt.  Lugna ner dig och berätta va du tro på istället eller försök sätta dig in hur jag tänker innan du citerar mina inlägg.

I övrigt är jag inte imponerad av människor som "smular sönder" andra i radio och särskilt en oerfaren ungdom som försöker engagera sig politiskt.
    Den mannen hade levt i en förtryckarstat och sett sina anhöriga föras bort. Det var helt rätt av honom att smula sönder någon som ville införa ett likadant system i Sverige, att hon var ung innebär inte att hon har rätt att ha vilka idiotiska idéer som helst utan att bli oemotsagd. Tycker du det måste du ju tycka att det är okej med unga människor som engagerar sig politiskt i Nordisk Ungdom också.
  • InfinityPoint
    Missermajser skrev 2012-02-02 09:50:41 följande:

Det är väl inget problem med folktomma ytor?

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling.
  • Missermajser
    Faber skrev 2012-02-02 15:22:12 följande:
    Den mannen hade levt i en förtryckarstat och sett sina anhöriga föras bort. Det var helt rätt av honom att smula sönder någon som ville införa ett likadant system i Sverige, att hon var ung innebär inte att hon har rätt att ha vilka idiotiska idéer som helst utan att bli oemotsagd. Tycker du det måste du ju tycka att det är okej med unga människor som engagerar sig politiskt i Nordisk Ungdom också.
    Är du lite trögfattad???
  • Missermajser
    Faber skrev 2012-02-02 15:22:12 följande:
    Ja ok jag ska anstränga mig lite med att svara på dina inlägg.

Jag är inte kommunist men jag börjar mer och mer luta åt det hållet när människor som du näst intill tvingar mig att vara det genom att argumentera som om jag var det. 

Kanske vill du ha meningsmotståndare att briljera över? 

Att "pulverisera" ungdomar förändrar inte deras åsikter men däremot kan det stärka deras besvikelse och ev dåliga attityd. Både nyliberala ungdomar, kommunister och nazister baserar väl det på någon erfarenhet och något de kan identifieras sig med av någon anledning.

Gjorde en liten sökning runt ditt påstående ang. Lenins valda verk så verka det vara extremisterna från contra som letat upp citatet. Jag läste även att ägare av boken inte hittar citaten osv. 
    Du kallar även Lenin för kommunistisk chefsideolog. Låt säga att Ayn Rand är alla liberalas chefs ideolog.
Svar på tråden Vad e så hemskt med kommunism?