• Anonym (mamma)

Min bebis luktar aceton?

Har känt det den senaste veckan när han har vaknat till innan midnatt. Luktar kanske inte jättemycket, men ändå så att jag känner det. Har dock inte luktat på dagen vad jag känt.

Tänkte att det kanske är gammalt dregel som luktar? Kan det va det? Det brukar ju kunna lukta riktigt starkt!

Annars är han helt som vanligt, äter 2,5 dl välling på kvällen så det kan ju inte vara det som luktar. Det ända som har varit avvikande är att han har vaknat till innan midnatt och jag har inte riktigt fattat varför, men nyss gav jag han ersättning och han verkade vara hungrig då han drack upp allt. Annars sover han hela nätter och länge, och har inte ätit på natten på många många månader. Han är 10 mån så det kan väl säkert bero på någon utvecklingsfas.

Men varför den här lukten?

• Svar på tråden Min bebis luktar aceton?
  • Anonym

Vet bara att vuxna med diabets kan lukta aceton. Vet inte hur det är med bebisar. Men det kan ju va så enkelt som torkat dregel så ta inte det jag skriver på för stort allvar.

• slutatsnusa

en kompis till mig (ej vårdutbildad) brukar säga att folk luktar aceton när de är riktigt hungriga. din pojke kanske befinner sig i en tillväxtfas och behöver mer mat?

• EnMandarin

Aceton, jag tänker lågt blodsocker/ diabetes :/

• Sweetie 84

Acetonlukt är förknippat med diabetes även på små barn. Men boka en tid med din barnläkare för en koll.

• Anonym (hm)

jag tycker absolut att du ska ringa din familjeläkare det första du gör imorgon bitti (när denne har teltid då såklart)...

alt ringa 1177 för rådgivning.

min lillebror har diabetes, och för honom är det INTE ett bra tecken när han luktar aceton....

ta det på allvar och sök sjukvård för att kolla så att allt står rätt till med din pojke. 
    uppdatera gärna här i tråden sen så vi får veta hur det gått. 

• Anonym (!)

Acetonlukt förekommer förutom vid diabetes även i Ketos. Alltså när kroppen förbränner, t.ex LCHF-are kan lukta aceton...
    sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_%28metabolt_tillst%C3%A5nd%29

• Anonym (!)

kan även lukta aceton vid dehydration-vätskebrist.

• Anonym (1)

Fast lutkar bebis aceton natt efter natt utan att lukta på dagen och för övrigt beter sig helt som vanligt så låter det långsökt att det skulle vara diabetes. Acetondoft kommer ju när en obehandlad diabets får härja fritt och det är ju ett livshotande tillstånd och mkt akut, och då är inte bebis som vanligt för övrigt. 
    RIng BVC och rådgör och måla inte upp nåt skräckscenario. 

Svar på tråden Min bebis luktar aceton?