• Anonym (mamma)

Min bebis luktar aceton?

Har känt det den senaste veckan när han har vaknat till innan midnatt. Luktar kanske inte jättemycket, men ändå så att jag känner det. Har dock inte luktat på dagen vad jag känt.

Tänkte att det kanske är gammalt dregel som luktar? Kan det va det? Det brukar ju kunna lukta riktigt starkt!

Annars är han helt som vanligt, äter 2,5 dl välling på kvällen så det kan ju inte vara det som luktar. Det ända som har varit avvikande är att han har vaknat till innan midnatt och jag har inte riktigt fattat varför, men nyss gav jag han ersättning och han verkade vara hungrig då han drack upp allt. Annars sover han hela nätter och länge, och har inte ätit på natten på många många månader. Han är 10 mån så det kan väl säkert bero på någon utvecklingsfas.

Men varför den här lukten?

• Svar på tråden Min bebis luktar aceton?
  • yndra

Min son brukar lukta aceton ur munnen när han börjar bli sjuk med typ halsfluss, brukar vara ett säkert tecken på att man snart får vara hemma och vabba.

• Anonym

Urinvägsinflammation brukar märkas av en äcklig lukt när blöjan inte är bytt på ett tag =)

• Anna Svenssonliv

Är du säker på att det inte är blöjan som luktar? Tex pampers luktar typ svagt aceton.

• Zaharaa

Båda mina barns kiss har stunkit aceton när de var små, men bara i kontakt med blöjan. Kanske något ämne som reagerat med urinen som gjort att det luktar så hemskt?

• Anonym (mamma)

Lilleman hade 5,1 nu i morse i socker, och ett fint urinprov.

Det är andedräkten som luktar aceton och kisset luktar starkt och sött. Men dom luktade på det och tog alla möjliga prover,  men fanns inget fel på han :) Så vi konstaterade att han har dålig andedräkt och sötluktande urin helt enkelt :)

Men vi skulle absolut åka in om han skulle få frossa, hyperventilera, bli slö eller kräkas!

Tack för alla svar :)

• Anonym (!)
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-28 14:05:57 följande:
    Lilleman hade 5,1 nu i morse i socker, och ett fint urinprov.

Det är andedräkten som luktar aceton och kisset luktar starkt och sött. Men dom luktade på det och tog alla möjliga prover,  men fanns inget fel på han :) Så vi konstaterade att han har dålig andedräkt och sötluktande urin helt enkelt :)

Men vi skulle absolut åka in om han skulle få frossa, hyperventilera, bli slö eller kräkas!

Tack för alla svar :)
    ergo- han förbränner mest nattetid & utecklar ketos (vilket är helt normalt).

Skönt att ni fick tid snabbt, så ni slapp oroa er i onödan!
  • Anonym
    Anonym (!) skrev 2011-11-28 00:07:30 följande:
    Acetonlukt förekommer förutom vid diabetes även i Ketos. Alltså när kroppen förbränner, t.ex LCHF-are kan lukta aceton...
    sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_%28metabolt_tills...
    Alla människor hamnar i (mild) ketos under natten, det är alltså inte bara något som händer LCHF-are.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-11-28 23:41:55 följande:
    Alla människor hamnar i (mild) ketos under natten, det är alltså inte bara något som händer LCHF-are.
    Därav att det står t.ex framför LCHF:are...
  • Lillafrejasmamma

jag tänkte lugna dig med att min dotter oxå luktar svagt av aceton och urinen luktar starkt och sött. Rådfrågade mamma om detta och hon sa att det var fullt normalt och att bebisar ofta luktar så, tog även upp det med dotterns hjärtläkare när vi var där och han kollade lite i öronen, luktade i blöjan och kollade i munnen på henne, konstaterade ungefär samma sak som läkaren ni träffade konstaterade att hon har dålig andedräkt och urinen luktar sött!

Men vist blir man supernervös när man helt plöstligt känner en lukt som skulle kunna vara ett tecen på diabetes 

• Anonym (mamma)

Det där med ketos kan nog stämma. Pappan har en sjuhelsicke förbränning! Han har säkert något fel  ämnesomsättningen också. Jag har och bra förbränning, så det är väl kanske inte så konstigt att vår lille också har det!

• thegoddess

Har för mig jag hört att lunginflammation kan lukta så. Men det är ingen hosta?

• Anonym
    Anonym (!) skrev 2011-11-28 23:48:55 följande:
    Därav att det står t.ex framför LCHF:are...
    Ville bara förtydliga för övriga personer i tråden, många tror att ketos är farligt.
  • Anonym (mamma)
    thegoddess skrev 2011-11-29 08:13:34 följande:
    Har för mig jag hört att lunginflammation kan lukta så. Men det är ingen hosta?
    Nä frisk som en nötkärna! Sen var crp:et toppen!
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-11-29 09:02:42 följande:
    Ville bara förtydliga för övriga personer i tråden, många tror att ketos är farligt.
    Ah, då är jag med :)
    Ja, många förväxlar det med ketoacidos tyvärr.. Tycker det är lite synd att sjukvården oftast inte förklarar skillnaden mellan dessa eller vad  ketos betyder och vad det innebär heller, utan bara säger att det "är normalt" att lukta aceton..
Svar på tråden Min bebis luktar aceton?