• Anonym (mamma)

Min bebis luktar aceton?

Har känt det den senaste veckan när han har vaknat till innan midnatt. Luktar kanske inte jättemycket, men ändå så att jag känner det. Har dock inte luktat på dagen vad jag känt.

Tänkte att det kanske är gammalt dregel som luktar? Kan det va det? Det brukar ju kunna lukta riktigt starkt!

Annars är han helt som vanligt, äter 2,5 dl välling på kvällen så det kan ju inte vara det som luktar. Det ända som har varit avvikande är att han har vaknat till innan midnatt och jag har inte riktigt fattat varför, men nyss gav jag han ersättning och han verkade vara hungrig då han drack upp allt. Annars sover han hela nätter och länge, och har inte ätit på natten på många många månader. Han är 10 mån så det kan väl säkert bero på någon utvecklingsfas.

Men varför den här lukten?

• Svar på tråden Min bebis luktar aceton?
  • Anonym (h)

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen nu på en gång. Om det skulle vara diabetes så är det rätt akut när det gäller barn... Ring och rådfråga dem om de tror att det kan vara det.

• Minifer

Det förekommer väl vid underskott av kolhydrater (vilket även är anledningen till att de som äter LCHF kan lukta eftersom de gör sitt bästa i att utesluta kolhydrater).

Vid obehandlad diabetes är ju problemet att blodsockret är för högt (11 eller högre efter glukosbelastning om jag minns rätt) och inte tvärtom. Insulinbehandlad diabetes där det luktar aceton är ju bad news däremot.

Men jag är ingen expert, vet bara att min diabetesläkare talade om för mig att jag inte kan få farligt lågt blodsocker om jag inte tillför kroppen insulin

I vilket fall skall du absolut kolla upp det

• Minifer
    Minifer skrev 2011-11-28 00:14:11 följande:
    Det förekommer väl vid underskott av kolhydrater (vilket även är anledningen till att de som äter LCHF kan lukta eftersom de gör sitt bästa i att utesluta kolhydrater).

Vid obehandlad diabetes är ju problemet att blodsockret är för högt (11 eller högre efter glukosbelastning om jag minns rätt) och inte tvärtom. Insulinbehandlad diabetes där det luktar aceton är ju bad news däremot.

Men jag är ingen expert, vet bara att min diabetesläkare talade om för mig att jag inte kan få farligt lågt blodsocker om jag inte tillför kroppen insulin

I vilket fall skall du absolut kolla upp det
    Eller blandar jag ihop vad som finns i cellerna med vad som finns i blodet? *Trött* Skitsamma, kolla upp det.
  • Anonym (!)

Testa att ge bebisen något att äta & dricka, och se om det försvinner. Boka sedan en tid på VC för att få ordentliga besked. :)

• Boomtown

Mina barn luktar acetonliknande när de blir sjuka. Kanske någon infektion i kroppen? Förkylning eller så.  Annars så kan det väl vara diabetes som andra föreslår. 

• Anonym (mamma)

står i kö på 1177. Tycker hans kiss luktar mycket starkt och sött

• Minifer

Och bara ignorera allt jag sa, bra tt jag inte har någon koll på min egen sjukdom. Såhär står det på wiki. Nu går jag och gömmer mig under en sten. Hoppas att det inte är något. Lycka till!!

Ketonsyraförgiftning (ketoacidos) inträffar när levern inte får tillräckligt med socker och istället som kompensation slår på ketonproduktionen. Oftast sker detta vid typ 1-diabetes. Orsaken är då att insulinbristen hindrar glukoset att komma in i levercellerna. Cellerna tolkar detta som att sockerbrist råder varpå de kompenserar detta genom ketonkroppsbildning, trots att blodsockernivåerna är höga. Svältketoner uppkommer också normalt i mindre mängd vid motion och under längre sömn.

Då glukoshalten i blodet är hög, men ketoner ändå produceras, inträder ett allvarligt tillstånd: ketonsyraförgiftning. Kroppen anser att det inte finns socker i blodet men fortsätter att producera ketoner, vilka sänker blodets pH. Kroppen svarar genom att svettas (hyperhidros) och man får dålig andedräkt, samt att man kan utsöndra en dålig odör. Ökad urinering sker också då kroppen försöker att både ventilera genom andning och skölja ut ketonerna genom urinen. Dessutom verkar den höga blodsockerhalten urindrivande. Acetonliknande doft i andedräkten kan förnimmas med utandningsluften på grund av av dess lättflyktighet.

• Minifer
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-28 00:18:07 följande:
    står i kö på 1177. Tycker hans kiss luktar mycket starkt och sött
    dricker han mycket och kissar ofta? Kan det vara att han vaknar extra för att han är törstig? Ökad törst och ökad vattenkastning är ju tecken på diabetes också.
  • Anonym (1)

Men hejja på allihopa!!! Gör TS rejält orolig och stressa upp henne nu, varför? Utan att ta reda på ett dugg mer än att bebis råkar ha en lukt som kan påminna om aceton....

Svar på tråden Min bebis luktar aceton?