• Anonym (??)

Måte jag gå upp i arbetstid?

Lägger tråden här då jag har kollegor som är med här.

Jag har 75% på mitt 'ordinarie' jobb om jag så säger, ganska uselt betalt så jag har skaffat mig ett annat på 25%.
    Jag vet att jag inte får jobba i en konkurrerande verksamhet men det gör jag inte heller.  
    Jag måste ha 100% jobb för att klara mig och nu har jag hört att min kollega ev kommer att bli sjukskriven en längre tid och då blir det mig de vänder sig till för att jag ska göra hennes del också.
    (Hon har också 75% men vissa saker kommer jag nog slippa göra, dock blir det minst 150% jobb som de vill att jag ska göra på max 100% tid)
    Grejen är den att jag tjänar bättre på mitt 'extra jobb' så jag vill ju inte släppa det, dessutom känns det inte ok att säga ifrån sig det nu efter knappa 2 månader. Det blir svårt för den arbetsgivaren att hitta någon som kan göra det jobbet iom att det bara är en dag och de absolut vill att man ska sitta där och göra det (ekonomijobb)

Om min ord arbgivare ber mig gå upp i tid, MÅSTE jag göra det då? Och om jag säger nej, måste jag ange skäl? De är lite såna här att de gärna vill att deras anställda ska finnas tillgängliga OM de behöver oss.  Och jag har alltid förut ställt upp och jag har även gjort min kollegags jobb ett tag förut utan att gå upp i tid, men nu är det inte värt det känner jag, jag kommer inte att palla så länge som hon antagligen blir borta. (Minst 6 månader)

Hennes jobb är sånt att de inte kan plocka in någon utifrån heller, då blir det kaos, mitt jobb är lite likadant, men ändå något lättare att hitta en ersättare till men jag tvivlar på att de kommer att vilja göra det.

Om de 'kräver' att jag ska gå upp i tid, kan jag då kräva mer betalt? Jag har fått mer ansvar utan att ha fått mer i lön och det har jag förstått först nu att jag kunnat förhandla om. Jag jobbar åt staten om det har någon betydelse.

• Svar på tråden Måte jag gå upp i arbetstid?
  • Anonym (??)

Hmm ingen som vet? Ingen som vet var jag kan leta för att få veta svaret?

• Anonym (??)
    Millan83 skrev 2011-11-28 20:36:42 följande:
    Kolla med facket kanske?
    Är med i ALFA kassan
  • Anonym

Nej, jag kan inte förstå varför de skulle kunna tvinga dig till det om du har ett avtal på 75%?

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-11-28 21:36:48 följande:
    Nej, jag kan inte förstå varför de skulle kunna tvinga dig till det om du har ett avtal på 75%?
    Nej, det kan inte jag heller men jag hörde ett samtal mellan några andra på jobbet för ett par dagar sen och då fick jag intrycket att den ena hade blivit tvingad att gå upp i tid eller sluta..
  • Anonym (häxadonten)

Läge för löneförhandling?

Du har en 75 % anställning & på papper kan man inte jobb mer än 100%

I första hand ska mertid erbjudas för dom som har deltid.
    men enklast vore ju att få in en vikarie i hennes ställe då det ändå är 75%

Ett nytt anställningsavtal ska skrivas även om du tillfälligt går över på en annan tjänst & där ska det stå att den är just tidsbegränsad & varför, Sjukvikarie för XX osv tom 2012XXXX

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-11-28 21:38:49 följande:
    Nej, det kan inte jag heller men jag hörde ett samtal mellan några andra på jobbet för ett par dagar sen och då fick jag intrycket att den ena hade blivit tvingad att gå upp i tid eller sluta..
    Jag tror inte att de kan "tvinga igenom" det på det sättet som du nämner.

I det fallet så ville företaget säkert ha någon som jobbade heltid, och ville då omförhandla tjänsten till att gälla heltid. Vilket facket säkert sa ja till, också, de kan ju inte gärna motsätta sig det...

Men absolut ska du förhandla om det. Bestäm en tid då du och chefen sätter er och diskutera om ökningen är permanent eller tidsbegränsad. Jag skulle i det läget säga att "jag har ett annat jobb på 25% för att fylla upp till heltid, som funkar bra ihop med detta jobbet och mitt liv som helhet, så ska jag säga upp mig från det så vill inte jag ha någon tisbegränsad heltidstjänst utan då ska det vara heltid från och med nu". De kan inte säga mer än nej...

Samma med lönen, du kan både visa på det större ansvaret som du fått, och som du klarar bra. Och bör då vara berättigad till lönehöjning.
  • Anonym

Arbetsgivaren kan beordra att du tar på dig mertid upp till 100%

"Du som arbetar deltid är skyldig att arbeta utöver den ordinarie dagliga arbetstiden när din arbetsgivare bedömer att det finns särskilda skäl för det (mertid). Mertidsarbetet får dock inte sträckas ut till tid som går utöver det ordinarie arbetstidsmåttet för heltidsarbetande. Observera att arbete på mertid anses som arbete på ordinarie arbetstid. Utöver arbete på mertid kan du även vara skyldig att arbeta övertid.

Under ett kalenderår får din uttagna mertid och övertid sammanlagt vara högst 200 timmar. Mertiden får dock inte överstiga 175 timmar under ett kalenderår.

Arbete på mertid ska i första hand utföras av personal som frivilligt åtar sig detta, men arbetsgivaren kan även beordra mertidsarbete. Är du partiellt sjukskriven, partiellt ledig med stöd av lag eller för vård av barn är du dock inte skyldig att arbeta på mertid. Du som är delpensionsledig är skyldig att arbeta på mertid högst 25 timmar per kalenderår.

Om du efter beslut av din arbetsgivare har arbetat på mertid har du rätt till ersättning. Det är viktigt att hålla i minnet att arbetsgivaren måste ha beordrat eller godkänt arbete på mertid för att ersättning ska kunna utgå. Ersättning kan lämnas i form av kompensationsledighet eller pengar, mertidstillägg. Ersättningen ska lämnas i den form som du önskar, om inte din arbetsgivare av särskilda skäl bestämmer annat. Kompensationsledighet ska omfatta lika lång tid som mertiden.

Mertidstillägg beräknas med ett belopp för timme som motsvarar din lön uppräknad till den lön som motsvarar full ordinarie arbetstid och därefter dividerad med 165. Mertidstillägg betalas inte för kortare tid än 15 minuter i följd."

• Anonym (??)
    Anonym (häxadonten) skrev 2011-11-29 09:30:00 följande:

Ett nytt anställningsavtal ska skrivas även om du tillfälligt går över på en annan tjänst & där ska det stå att den är just tidsbegränsad & varför, Sjukvikarie för XX osv tom 2012XXXX
    Hmm jo, det enda man får som svar är: Vem ska bli utan löneförhöjning för att du ska få mer? Men det kanske gäller de årliga höjningarna..  Läge att byta jobb känner jag..
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2011-11-29 11:37:09 följande:
    Hmm jo, det enda man får som svar är: Vem ska bli utan löneförhöjning för att du ska få mer? Men det kanske gäller de årliga höjningarna..  Läge att byta jobb känner jag..
    Varför inte svara: Det är inte mitt problem eftersom fördelning av lönepåslag inte ingår i mina arbetsuppgifter och jag förtjänar en höjning.
  • Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-11-29 11:41:18 följande:
    Varför inte svara: Det är inte mitt problem eftersom fördelning av lönepåslag inte ingår i mina arbetsuppgifter och jag förtjänar en höjning.
    Ja! Så ska jag svara! Tack Dessutom har jag kollat nu och jag har lägre lön än övriga med samma uppgifter som jag och jag har mest och svårast uppgifter faktiskt..  2000 kr mindre tom! Fast några av dem har iofs jobbat längre men det skiter ju jag i, inser nu när jag kollat att om jag bytte jobb med dem skulle jag kunna gå ner på 50 % medan de inte skulle klara mitt jobb alls..
  • Anonym (??)
    Anonym (häxadonten) skrev 2011-11-29 09:30:00 följande:

Det går tyvärr inte att hinna lära upp någon på henens tjänst, det finns bara en sådan sjänst på detta jobb samt på de övriga 4 företagen som är liakdana, men just här är det svårast. Att kunna det helt och fullt tar minst 3 månader. Mitt är snarlikt, men något lättare kanske att hitta någon till.

Alternativet är ju att ta bort en del av mina uppgifter som kan klaras av andra och att jag behåller det svåraste samt gör hennes, men då blir det ändå ca 130% arbete och det pallar jag helt enkelt inte.

Är dessutom singel och har barn så det kräver sitt till det med.
  • Seven Costanza

Jag tycker att du ska svara att du har ett annat jobb på 25% och för att du ska säga upp dig därifrån vill du vara garanterad 100% även efter att den som är sjukskriven kommer tillbaka, annars riskerar du att stå där med bara 75% efter någon månad och inget extrajobb kvar. Dessutom ska ni förhandla vilka arbetsuppgifter du ska ta på dig, vad som eventuellt kan skalas bort av de du har - tryck på att du är medveten om hur komplexa dina och hennes arbetsuppgifter är och att du inte har lust att arbeta 150% och få betalt för 100. Dessutom vill du ha lönepåslag om du ska utföra dessa uppgifter istället för det extrajobb du har som betalar bättre.

Du kan ju prova att säga såhär, däremot vet jag inte hur mycket de kan tvinga dig. Jag tycker att det verkar rimligt som ovanstående nr 8 skriver om att deltidare är skyldiga att arbeta mer om arbetsgivaren kräver det, men det står också att det är max 175 timmar mertid per kalenderår, och om man räknar grovt med att du har 160 timmars arbetstid i månaden på heltid blir det ju 40 timmar som dessa 25% motsvarar - alltså 40 x 6 = 240 timmar dvs mer är tillåten mertid. För att du ska få arbeta dessa 25% extra i ett halvår verkar det alltså som att de måste ändra ditt anställningskontrakt till 100%. Mertid brukar ju mest vara då och då om någon är sjuk, att man måste börja tidigare eller stanna kvar några timmar.

• arianne03

Om du har barn som är små har du väl rätt att gå ner i tid också (till 75 eller 80%), det tror jag inte de kan neka dig.

• Anonym (??)
    arianne03 skrev 2011-11-29 13:37:29 följande:
    Om du har barn som är små har du väl rätt att gå ner i tid också (till 75 eller 80%), det tror jag inte de kan neka dig.
    Små är de inte men en av dem har ett funktionshinder som ger merarbete.
  • arianne03
    Anonym (??) skrev 2011-11-29 13:52:12 följande:
    Små är de inte men en av dem har ett funktionshinder som ger merarbete.
    Inte under 8 år?
  • Anonym (??)
    arianne03 skrev 2011-11-29 15:04:52 följande:
    Inte under 8 år?
    Nej
Svar på tråden Måte jag gå upp i arbetstid?